Hitec 83XX servo, vad?

Started by Lonsan, 2012-07-04, 23:13:18

Previous topic - Next topic

Lonsan

Någon som vet vad nya 83-serien innebär?
Rena kraft och hastighets prestanda är samma som för 79XXTH-serien.
Dvs 8360 = 7940, 8370 = 7945, 8380 = 7950.
Motorn fortfarande vanlig coreless, alltså inte brushless.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

http://www.modelairplanenews.com/blog/2012/06/29/hitecs-new-hs-8360th-hs8370th-and-hs-8380th/

Säger inte mycket...wow faktor, jaha?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Håller med. Ser ju rätt identiska ut på pappret.
Till och med prissättning verkar samma.

\"Prepare to be blown away!\". Det måste ju i så fall även gälla den gamla generationen.

--Per

Skymic

Kan vara så att det här är den uppdaterade versionen av 79 serien, då det varit mjukvaruproblem i vissa servon, detta har ju varit kännt ett tag. Tror tom det varit. Produktionsstop på vissa servon.
Och men har sagt att man skall släppa en uppdatering.
Det verkar som om den kommit nu.

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Lonsan

Min misstanke och slutsats också. Dvs nytt namn på samma sak +buggfixar.
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Enligt vissa källor på FG forumet så testade Chris Hinson EF de nya Hitec Brushless servona på Joe Nall, så de kanske kommer till slut de också...
/Lennart

paroos

Japp det är dem jag väntar på...

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Vad gör borstlösa servon bättre? Snabbare?
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Vad gör borstlösa servon bättre? Snabbare?



I huvudsak så tar man bort en felkälla och slitdel, dvs de släpkontakter som överför ström till en vanlig
DC-motors roterande spole. I borstlösa servo låter man i stället mangneterna rotera och de stillastående spolarna kopplas om elektroniskt.

Borstlösa servo för RC-hobby bruk kan potentiellt göras något starkare då den elektroniska kommuteringen kan hantera större strömmar än mekaniska borstar. Däremot finns det inte något nämnvärt utrymme för att göra de snabbare (läs reaktionssnabbare). Snarare tvärtom.
Detta pga att den klassiska borstförsedda coreless motorn är den konstruktion som fortfarande ger överlägset högsta dynamiska vridmoment i förhållande till rotorvikt. Detta har helikopterflygarna redan konstaterat.

Ett borstlöst servo behöver betydligt större datorkraft, en extra sensor som känner av motorns rotorläge och dessutom fler effekttransitorer.
Datorkraft och fler effekttransistorer är inga konstigheter och utgör i praktiken försumbara extrakostnader. Däremot är den borstlösa motorn och dess rotorlägesgivare en extra kostnad. Tyvärr är nog också risken att just den extra givaren utgör en tillförlitlighetsrisk.
Så även om den borstlösa tekniken i snitt ger en mycket längre livslängd på motorn så ökar ändå risken för slumpmässigt tidiga fel på givaren.
Med andra ord, en längre medellivslängd betyder inte tvunget att tillförlitligheten ökar!

Intressant att notera är att lägesgivaren för utgående axel på redan lanserade borstlösa servo fortfarande är en potentiometer. (så vitt jag vet)
Det är en slitdel precis som borstar i en vanlig DC motor. Dock är de normalt väldigt tillförlitliga inom sin specificerade livslängd, dvs en väldigt liten andel går sönder i förtid. Detta är karakteristiskt för många mekaniska ting, de har en ganska väl förutsägbar livslängd med ganska liten spridning. Motsatsen är elektroniska komponenter som allmänt sett anses ha en konstant felfrekvens, dvs sannolikheten att de går sönder är lika stor för en helt ny pryl som för en gammal.

Så, om borstlösa servo är en välsignelse bör helt klart ifrågasättas.
Däremot tror jag att de ökade datorkraften som nu går att trycka in i ett RC servo är det som kommer göra stor skillnad för oss. Genom att styra och reglera servona med betydligt högre frekvens och upplösning kan bättre regleralgoritmer implementeras som ger både snabbare och mjukare gång och lägre energiförbrukning. Detta oavsett om man håller sig till klassiska bortstmotorer, coreless eller brushless.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Yeah, what he said!

[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se