Röktank i en 100cc maskin.

Started by Guzzten, 2013-02-25, 20:40:35

Previous topic - Next topic

Guzzten

OM man nu händelsevis skulle få för sig att montera rök i maskinen, hur stor röktank ska man ha? Rökpumpen kanske spelar in men troligen gör typen av vätska mer.

Jag har läst nånstans att man \"ska lika stor röktank som bränsle\". Alltså 8dl i min maskin.
Vad ska man ha för sökvätska? Vanlig diesel eller glykol borde ryka som [}:)] när det blir varmt. Det gör det om man häller det i en gammal bil i alla fall.

Bara en tanke som dök upp nu när man inte har nått att göra på maskinen.....

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Speedbird

#1
Röktanken kan vara samma size som soppatanken, då räcker röken en stund,
denna olja röker som [}:)]
http://www.autopartner.se/powerbox-rokvatska-5l-p-14428-c-446.aspx
den luktar inte jordgubbar...

men det gör denna [:D]
http://www.autopartner.se/3w-rokvatska-5liter-p-10333-c-446.aspx

diesel eller glykol blir inte så bra,
min erfarenhet är att det blir en svag rökstrimma som löses upp fort i luften...

Viktigast är dock att ha ett munstycke i dämparna som gör vätskan till en aerosol när den kommer in i de heta avgaserna,
då går det åt mindre olja och det blir Mycket ! ! mera rök... [8D]
Image Insert:

88.41 KB

/Perra
 

Guzzten

Vem vill lukta jordgubbe? Det gör ju helikopternissarna och redline oljan till metanolarna redan.
Ska man sätta munstycket i kröken eller i dämparn? Varmast och mest koncentrerat blir väl i kröken. Ett eller två munstycken? Ska oljan gå i slinga runt kröken så den får förvärmning?

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Aerobat

Tjena,

Trots att jag haft rök i 5 kärror nu tycker jag att det är svårt att avgöra de verkliga framgångsfaktorerna. Teoretiskt borde ingång i krökarna ge bäst rök, men jag har haft både och. Den kärra som jag har bäst effekt på sitter inspruten i kannorna(se bild). Jag vet inte om KS har speciella nipplar, men jag antar att de har koll på sådant.
Nackdelen att ha nipplarna nära avgasporten är att motorn (varvet) kan påverkas, vilket inte är så trevligt i alla lägen.
Det är också väldigt viktigt att kalibrera pumpen så att rätt mängd olja pumpas in. För mycket kyler och kväver röken. På låga var kan man inte pumpa in mycket alls. Pumpar du in för mycket ryker det ibland flera menuter efter du stängt pumpen och det vill man ju inte.
Ang tankstorlek. Man kan ju lika gärna sätta i 2 likadana tankar, de väger ändå så lite. Man måste ju inte tanka fullt. Då blir det rätt så dyrt.
Min erfarenhet är liksom Perra att kvalitétsolja ger bäst effekt. Brukar tyvärr vara dyrt.

Testa, jag garanterar att känslan är grym en fin vindstilla dag.

Mfh Ulf


Image Insert:

85.05 KB
Mvh Ulf

Lonsan

Eftersom jag haft rök i 100% av mina bensinkärror (1) så har jag lite erfarenhet också.
Jag satte själv i ett hopklämt mässingrör i kröken. Dessutom så lindade jag röret ca 2 varv runt kröken för att få förvärmning.
Min erfarenhet blev att ju lägre jag ställde pumpen, desto bättre rök och mindre/ingen påverkan av motorvarvet. Tyvärr gick pumpen till sist sönder av vibrationer.
Rök och att ladda tändningsacken är det enda jag saknar från min 2t-bensintid. Att ladda är att leva :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Daniel

Vad körde ni med för pumpar?
 

Aerobat

Jag har haft 2st Sullivan Skywriter. Usel kvalité anser jag. Den ena funkade, men den andra gick ständigt sönder. Andra har haft dem med bra resultat. Men tittar man under det fina skalet är det skräpkomponenter.
Nu har jag 2st Engel och en Powerbox. Engel pumparna har en extra magnetventil som klipper flödet snabbare. Det är bra grejor.
Men Powerboxen är nog ändå den jag skulle rekommendera. Jag har bäst effekt med den. Vet inte om det beror bara på pumpen, men jag vet att Jonny Gullberg också körde den och fick väldigt bra rök.
Mvh Ulf

Lonsan

Min som gick sönder var också Sullivan Skywriter.
Äkta crap i blingad låda.
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

quote:
Originally posted by Daniel

Vad körde ni med för pumpar?




Med denna blir det bra rök [8D]
och väldigt bra kvallité på pumpens delar tycker jag...
http://www.autopartner.se/powerbox-rokpump-ver-2010-p-12825-c-446.aspx

/Perra