Trottel kurva

Started by loop, 2013-10-05, 21:21:31

Previous topic - Next topic

loop

Hej. Hur gör ni för att få bra trottelkurvor på era bensinare?
Jag föröker med programeringen i radion men tycker inte att jag får till det, jag har en futaba t12fg radio.
Alla tips mottages väl

//Johan
//Johan

Papmehl

Vad har du för storlek på motorn? Det är olika nämligen. :)

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

loop

Jag har en zdz 80rvj

//Johan
//Johan

Spitfiremagnus83

Jag gjorde det enkelt för mig och lade expo på trottel kanalen. Efter lite laborerande så har jag cirka halvgas när spaken äri mitten. Landade på 75% expo, DA60.
 

Papmehl

I ditt fall skulle jag rekommendera att använda en varvräknare för att kunna ta ut halv gas på varv och sätta halvtaskigt på spaken. Sätt därefter kurvan så du får mjuka övergångar till halv resp. fullgas. Eller så kör du enkla vägen och gör som Magnus och lägger en expo kurva. På min ena kärra som har 100cc har jag expo kurva. På min stora med 170cc har jag en throttle kurva utmätt efter en tachometer.

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Lonsan

Och när du \"tachometer kalibrerar\" en kurva, vilket förhållande mellan varvtal och spakläge är det du vill få till då?
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Och när du \"tachometer kalibrerar\" en kurva, vilket förhållande mellan varvtal och spakläge är det du vill få till då?
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Nån som vet varför det blir dubbel och trippel posts allt som oftast?
Max 300 tecken, 272 återstår

Papmehl

Enkelt uttryckt. Halvgas på motor varv = 50% utslag på throttel spaken på radion.

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

loop

Tack för era tips, nu är det bara att ta sig tid och stå ute på tomten och gasa och trimma trottel kurvan.

//Johan
//Johan

Lonsan

quote:
Originally posted by Papmehl

Enkelt uttryckt. Halvgas på motor varv = 50% utslag på throttel spaken på radion.

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se


Ok, förstår, men det verkar vara möjligen en grov startpunkt bara enligt mitt tycke.
Jag brukar eftersträva lagom marchfart rakt fram vid drygt 1/2 spak, 3/4 gas för stigande manövrar och fullgas, ja, det är mer som en reserv och såklart att
ta till efter tunga manövrar som stigande snappar eller efter många rollmoment på vertikaler.
Det brukar alltid resultera i en degressiv kurva (m a p varvtalet, alltså inte hur kurvan ser ut i radion) för min del, dvs att halv spak är en bra bit över halvt fullvarv.
Det jag säger är att jag inte ger mycket för tachometer metoden, det är flygutprovning som gäller för att hitta en harmonisk och lättjobbad karakteristik.
Max 300 tecken, 272 återstår

loop

Jag har en zdz 80rvj

//Johan
//Johan

Spitfiremagnus83

Jag håller med Lonsan, jag tror att motor-örat och känlsan säger mer än ett varvtal på marken. Johan, starta maskinen, gå in i expomenyn och laborera under tiden som motorn är i gång. Så gjorde jag. Motorn på tomgång, in expomenyn och på med 30% expo. Känna på gasen, var ligger halvgas kontra fullgas? Är du inte nöjd, öka eller minska expo tills du är det helt enkelt. Det handlar om en aktiv utprovning. Det handlar ju om känslan, och den kan vara svår att definiera.

Funderar på det här med att använda varvräknare. Skiljer sig inte varvet på marken och i luften?

 

Papmehl

Det jag alltid strävat efter är att få en throttel gång på motorn som stämmer överens med utslagen på gas spaken. Sedan givetvis gör jag ju justeringar efter örat och för att hitta bekväma flyglägen på fart osv.

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC