AboveAll Extra 260 50cc

Started by paroos, 2009-05-02, 21:41:48

Previous topic - Next topic

paroos

Mmmm DA...JR...Simply the best a man can get...[:D]
Du har sannerligen de-luxe equipment att leka med.
Gratulerar, inte många \"nybörjare\" har en sån hangar.

8711...akta så att du inte knäcker roderna...[:D][:D]

Patrick Roos
IMAC Sverige
5 veckor kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

mds

Hej här är lite bilder från bygget, det drog ut på tiden när jag gick arbetslös,man var däppig och hade ingen lust till nått så tiden bara sprang i väg[:(].Men jag hoppas den blir klar till sommaren.
kolla in länken http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=20779

mvh mathias

paroos

Japp, har följt din tråd och det ser mycket bra ut.

Gillar speciellt, 8711 på throttlen...hehehe[}:)]

Glöm inte huvudregeln bara: Man kan aldrig ha för många JR dekaler på sin kärra![8D]

Hoppas du får den klar snart, vad fattas du nu?
Den ser nästan klar ut...

Patrick Roos
IMAC Sverige
5 veckor kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

mds

Den största delen som fattas är just nu TID[:)].Jag ska löda om manifolden den kommer inte i mitten av piptunlen.Det som fattas i inköp är 2 st Graupner /kokam 2s lipo 2000-2500 accar till mottagaren.
Dekaler finns det gott om[:D]
mvh m
mvh mathias

paroos

Allright...5 provflygningar och allt ser bra ut.
Hade ett skorrande i kroppen vid höga varvtal och antar att det är kroppssidorna där de är lite \"mjuka\" dvs i mittpartiet där det inte är så mycket stöttning innifrån som vibrerar mot vingen.
Satte en balk där också och hoppas det gör susen så man fullt ut kan njuta av motorns sång[8D]

Nu är den klar...klädseln struken, spinner på, hjulkåpor på och så fick den ha lite racing rutor i nosen också[^]

Nu återstår endast tokflygning och bensinbränning tills fingrarna domnar[:D][}:)][:D]
(Hoppas hjukåporna får vara hela i alla fall till i HBG nästa helg!)



Image Insert:

132.22 KB

Image Insert:

133.53 KB

Image Insert:

137.19 KB

Image Insert:

136.35 KB

Image Insert:

138.3 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
ÄNTLIGEN! bara 1 vecka kvar tills premiären!!!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Några bonusbilder på den underbara veteran Miles M65 Gemini som också bor på vårt fält, vilken underbart vacker flygmaskin!!!


Image Insert:

131.36 KB

Image Insert:

148 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
ÄNTLIGEN! bara 1 vecka kvar tills premiären!!!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#21
Jaha...lite bokslut så här efter ca: 100 flygningar.

Det har varit en del trixande o fixande från premiären 2:a Maj fram till dagens 4 rundor i snålblåsten.
Bla:
-Motorbyte pga att cylindern sprack på den första (en 1:a gen. motor. På dessa första batchar var cylindern lite klen på sina ställen och många sprack. De senare motorerna fick förbättrad cylinder o de går som tåget.) Synd då denna motor (RPM Tim edition) gick så underbart fint och med massor av pulver.
-Dämparbyte, den hemmagjorda blev utbytt mot en Kines-cannister från Aircpro med flexikrök. ca: 45 flygningar nu och den funkar fin-fint. Dämpar bra och hitills inga problem. Kärran blev 500g lättare.
-Justering av tyngdpunkten, krävde att jag bytte från 2st LiPo till 2st NiMh paket för att få den helt perfekt. Gjorde under för egenskaperna!
-Bytte till 21-10 propp från 22-8. Gjorde under för egenskaperna nr2.
-Satte starkare servo på sidan. Bättre aultoritet när man styr ut mot sidvinden. Dock tror jag att det måste till ännu mer kraft på sidan. Ett 20kg servo är nog inte helt fel. Fast jag håller bra drag och matar mycket sida vill den sjunka svagt i knivegg.
-Kroppen är lite vek och behöver styvas upp på området där vingen sitter. Alla jag sett har gjort detta och löst det lite olika. Själv har jag epoxyat i 2st furu balkar tvärs över.

I övrigt en massa trix o fix, saker som vibrerar loss typ. Bla fick jag störningar mer o mer på motorgången. Till slut så mycket att jag inte vågade flyga mer. Felsökte igår och till slut hittade jag boven. + kabeln från tändacken vibrerat/nötts av, hängde på nån tråd.

Tja...nu känns kärran helt optimalt inställd på alla vis och numera trivs jag bra med att flyga den. Faktiskt mer o mer för varje flygning.
Skall bli kul att fortsätta \"plåga\" den under hösten o vintern.
Största minuset är väl det klena \"bettet\" i sidrodret. Men okej det är inte så stort och kärran har kort moment. 215cm i vingspann och bara 189cm lång. Men det är ok och går att vänja sig vid, samt att den \"korta\" kroppan gör att den faktiskt liknar en fullskala kärra.

Summerat med tanke på själva konstruktionen, tillbehören och hur den flyger nu så måste jag säga att det är en prisvärd modell. En helt ok kärra för den som vill köpa sin första 50cc maskin. (mycket stabil och lugn med lagom utslag och låg stallfart, stallar snällt, kapabel till det mesta med 3D utslag). Kanon för basic träning/tävling (Emanuel Fantini vann cupen med en likadan) och en duktig pilot kan säkert även hävda sig lite i sportsman också.

Har också bara gott att säga om CRRC-Pro GF50i motorerna. Den nya som sitter i nu går otroligt fint. Blir starkare o snålare (otroligt snål)hela tiden. Hitills har den fått 11 liter V-power med Mineral olja. From nu blir det syntet, behåller 3%. Redan nu räcker kraften gott o väl med 21-10 JXF. Kör med option tänsystemet från RCXL vilket gör mycket för prestandan.

Så här ser den ut numera...

Image Insert:

130.17 KB

Image Insert:

94.92 KB

Image Insert:

51.86 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Ljög lite, det är även flammor på vingarna numera...[}:)][:D]



Image Insert:

134.92 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lager

Hej Patrick!

Du skriver att du har förstärkt kroppen vid vingarnas infästning. Vore intressant att se hur du har gjort. Jag har själv en likadan maskin som har flugit ett tiotal flygningar hittills.

MVH
Jonny
 

Lager

#24
Hej!
Är det någon som kan bidra med bilder/exempel på nämnd förstärkning vid vingroten och gärna bidra med en förklaring till varför man bör göra så?
MVH
Jonny
 

paroos

Hej, sorry att jag inte svarat innan!!!

Jo, kroppen är ju uppstyvad så långt som motorboxen går in i kroppen.
Likså igen där turtle-deck börjar.
Men där emellan är den inte så stark/styv.
Detta resulterar i att vingen kan röra sig lite då främre anti-rotations pinne och vingskruv sitter i ett starkt område och bakre dito inte gör det. Likaså kan kroppssidorna röra sig i det området och vibrera mot vingen. Jag hade ett fasligt skorrande där innan jag styvade upp.
Egentligen inget spcifikt för just denna modellen utan ganska vanligt.
Om du tittar på bilder av olika kärror så kommer du att se att många lägger antingen kolfiber alt. trä balkar som förstärkning. Antingen diagonalt eller tvärs i kroppen. Både i trä och compisit kärror.

Här några exempel på lösningar i AA Extran.

Alu \"profil-balkar\" integrerade med vingskruvarna. Kärran har 50lit bensin nu och lösningen funkat 100%.
Image Insert:


74.43 KB

Förstärkning med plywood i sidorna och tvärbalk i furustav. Denna kärran har också gått tokmycket.
Image Insert:

77.88 KB

Samma kärra, balk tvärs fram.
Image Insert:

70.8 KB

Hade faktiskt inga bilder på mina förstärkningar. Skall ta en nu, återkommer strax.

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#26
Här min,

Kolfiber för att styva upp canopyn, en diagonal + en på tvären längre fram (syns ej).
Image Insert:

149.93 KB

Två tvärgående balkar i kroppen, furu 10x10, placerade där jag tyckte det var mest passande.
Image Insert:

145.36 KB

Hoppas detta skall hjälpa?
Dock, upplever du inga problem så...if its not broken don´t fix it!


Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lager

Tack Patrick!
Jag har nog lite av detta problem, eftersom ena vingspetsen kanske vibrerar/fladdrar onödigt mycket. Tror att detta skulle motverkas av en modifiering. Jag kommer i vilket fall som helst att modifiera enligt ditt koncept.
Hellre förebygga än att senare få reparera [:D]

Tack igen!!
MVH
Jonny