107\" Sbach från Pilot-rc

Started by Guzzten, 2012-06-11, 17:15:43

Previous topic - Next topic

Guzzten

Nu har jag gått och blivigt med en jättemaskin! Jösses så stor den är i mitt pyttiga hobbyrum.
Det är en fantastisk upplevelse att hålla på med den. Nåja, nu har jag ju bara haft den i 2 dagar, så den har bara hunnit få hjul och så, så att den står på egna ben.

En fråga jag har så här i början, för jag ska ju köpa mer saker än bara planet, hur många servon anser ni experter att man ska ha till skevorna? Jag kommer inte flyga extrem 3D eller \"bryta och bända\" mer i maskinen än vad IMAC begär, i alla fall inte planerat! Räcker det med 1 servo (25 kilo typ) eller ska man ha 2? Ska (kan) man köra med 20 kilos då istället?

likadant till sidorodret. Det finns ju uttag för 2 servon i plattan.

Vad jag har förstått har man ju mest flera servon för att få styrkan, inte direkt för redundansen. Dessutom känner jag att jag inte behöver \"Blixt Gordon servon\" heller. Kommer aldrig ha 60#164; roder på 2 millisekunder :) Det är redan kört i det läget, om jag skulle behöva det.

Har ni fler tips man ska \"fixa\" på maskinen medan man bygger? förstärkningar eller annat som kan göra att den håller bättre?
Jag tänkte ha en DLE111 i den och vill ha den TYST! Dom \"kines\" cannistrar som finns på tex Autopartner är väl bara 3 kammare? Jag vill ha 4.
Kan man sätta motorn i gummiupphängningar? Klart man kan, men finns det lämpliga och är det värt besväret?

Jag har lite bilder i min telefon som kommer sen (bilderna alltså), men ni har ju sett hur maskinen ser ut...

Tack på förhand!

Anders
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Mikael_Ingemarson

Hej Anders

Jag har en likadan Sbach som reservmaskin för Intermediate.
Jag tycker det räcker med ett servo på varje roder.
Jag kör 4x Hitec 7954SH och ett Savöx SB-2270SG på sidan.
Vill du ha den TYST ska du undvika kinadämparna utan satsa på något erkänt fabrikat.Satsa även på en propeller med 12\" stigning.
Det är få som lyckats få detta med gummiupphängning att funka.
Lycka till och grattis till en maskin som flyger riktigt bra.


//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

paroos

Jag rek. varmt 2 servon på varje skev.

Dels för att slippa blowback och få full verkan och precision.
Men också för att (det stora) skevrodret inte skall twista/flexa.
Prova att ta i ändarna på en skev, vrid den ena upp och den andra ner...

Lycka till med modellen!

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paho

Grattis till en fin modell.

DLE111 har fungerat perfekt för mig, startar alltid och har kraft. Jag har en 27X10 propp just nu och det fungerar bra, tillräckligt tyst...

Jag hade också satsat på två servon per skev just för flexet. Sidorodret har jag i min 100cc två servon på också men där kan man om man hittar ett starkt servo ha bara ett (i alla fall börja med).

När man använder så här många servon bör man se till att man får tillräckligt med ström till dem, tror det är betydligt viktigare än om servot drar 20 eller 25 kg. Ni som vet mer om ström kanske kan komplettera? Jag har en Power Box som sköter strömmatningen.

Ska bli kul att se planet \"in action\", lycka till med ihopsättandet och posta gärna lite bilder.

/Patric
/Patric

Eklund

#4
Ett Hitec 7955 som är ett populärt servo drar max 4.2 Ampere och ett 7950 drar 4.8A vid 6V.

http://www.servocity.com/html/hs-7955tg_servo.html

Det är inte många standardmottagare som klarar det, men då kan man ju som sagt använda en Powerbox t.ex för att klara strömförsörjningen.

De enda standardmottagare jag sett (har inte letat jättemycket) som klara dessa strömmar är Multiplex Pro-mottagare som klarar 5A per servo och Spectrum 9200 som klarar mag 20A totalt.

--Per

imacse_peter

Alla är saliga i sin egen tro...

Jag är inne på min tredje säsong med endast ett servo per skevroder (7950) och det har gått ganska bra[:I]

http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=718

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

paho

quote:
Originally posted by imacse_peter

Alla är saliga i sin egen tro...

Jag är inne på min tredje säsong med endast ett servo per skevroder (7950) och det har gått ganska bra[:I]

http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=718

// Peter Schmidt

AutoPartner RC



Du har rätt Peter, det kommer att fungera med ett servo, jag drar mig till minnes bara det Patrick Roos skrev om i en tidigare tråd att när han bytte till två servon så tyckte han att det greppade bättre. Om det stämmer eller inte får man nog avgöra själv.
I IMAC-programmen klarar man sig säkert med ett men ska man börja med Freestyle kanske man vill få bättre grepp.

/Patric
/Patric

Aerobat

Av redundansskäl kan jag rekommendera att använda 2 servon/ roderyta där det är möjligt.
För ren IMAC flygning med relativt \"snäll\" mekanisk setup funkar det nog bra med 1 starkt servo/skeva. Men som Patrik påpekar fördelar ju 2 servon kraften bättre.
Mvh Ulf

Guzzten

Tack för era svar! Jag kör på 2 servon per yta, merkostnaden totalt blir försumbar och redundansen får jag ju då på köpet (reapris!).
Var kan man köpa tysta canisterdämpare? Kraft finns det nog i motorn så det räcker, så jag vill gå på den tysta linjen. Vad mer kan man göra runt motorn för att tysta den? Insugatratt/filterburk? Att se till att maskinen i övrigt inte är en resonanalåda är självklart.

Hur gör ni med skarvkablar till servon? Vanliga \"futaba\" eller löder ni på skarvar? Kontakter mellan vinge/kropp/Stabbe? MPX kontakter eller standard?

Den kommer bli klar till i vår. Jag har tyvärr inte den ekonomiska möjligheten att den klar i år, men planera och handla långsamt går det med.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

paroos

quote:
Originally posted by paho

quote:
Originally posted by imacse_peter

Alla är saliga i sin egen tro...

Jag är inne på min tredje säsong med endast ett servo per skevroder (7950) och det har gått ganska bra[:I]

http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=718

// Peter Schmidt

AutoPartner RC



Du har rätt Peter, det kommer att fungera med ett servo, jag drar mig till minnes bara det Patrick Roos skrev om i en tidigare tråd att när han bytte till två servon så tyckte han att det greppade bättre. Om det stämmer eller inte får man nog avgöra själv.
I IMAC-programmen klarar man sig säkert med ett men ska man börja med Freestyle kanske man vill få bättre grepp.

/Patric



Jodå, men provar man inte så vet man inte skillnaden heller...[;)]
[8D]

Speciellt för IMAC/Precisionsflygning behöver man maximal servokraft och roderverkan. Vi har stora roderytor och flyger väl runt 70-90km/h i snitt. Vill man ha max hållkraft = precision och stopping power från roderna kan man inte få för mycket servo kraft. Speciellt gällande skevarna.
Tror alla som provat ett servo per roder och som sedan dubblar kommer bli lika överraskade som jag vilken skillad det är!

En annan grej som jag kan rek. är att täta alla roder spalter med tejp. Det förbättrar luftströmmen över vinge/roder och ökar verkan på roder samt påverkar allmänt vingens egenskaper positivt.
(En stor fördel som komposit maskiner har pga sin konstruktion med in laminerade roder, och som man inte vill att de skall ha...[;)])

Jag moddade min Sbach med båda sakerna samtidigt. Dvs först flög jag X antal pass och ett par tävlingar med ett 7954 på varje skev och utan tätade \"hinge gaps\". Sedan adderade jag ett servo per skev samt tejpade skevar och stabbar.
På fullt allvar trodde jag att high rates var påslaget första flygningen efteråt. Jag sänkte skevutslagen nästan 20% och hade ändå samma (upplevda) roll rate...Dessutom mycket bättre snap och spinn stopp.

Jag kommer aldrig mer att ens fundera på ett servo och otätade roder på en tävlingsmaskin efter att ha testat och upplevt skillnaden.

Bara min lilla input![:)]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Hur lyckas man sätta fast tejpen? Jag provade att sätta tejp på mina roder men blev helt galen. Det blev snett och tejpen fastnade precis överallt där den inte skulle vara.
 

paroos

Det är inte så svårt.
Man får ta det i 10-15cm bitar...[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Prova samma knep som när man sätter stora dekaler dvs spreja på mager lösning av diskmedel och vatten. Då hugger inte häftämnet direkt, du kan kasa omkring och justera tills det är bra. Raka sen bort så mycket vatten som möjligt med plastspackel (gammalt kreditkort t ex) och ge det nå\'n timme att hugga för gott.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

För övrigt så behöver man inte använda tejp, det går bra med plastklädsel också. Då bestämmer man ju själv när det ska hugga mha strykjärnet. Har byggt ett antal maskiner där jag faktiskt låtit klädseln agera gångjärn nästan helt och hållet. Bara säkrat i ändarna med mindre tejpbitar som ett \"rip-stop\".
Egentligen tycker jag dock att tejpning är en fullösning, välmonterade gångjärn och bra kvalitet på bitarna kan ge försumbar spalt, vad jag menar med försumbar är max 1 mm glipa på värsta stället. Inget problem om det till och med blir lite press mellan bitarna och går måttligt trögt när det är nymonterat, det går till sig ganska snabbt. Bensinkärror är ju dessutom självsmörjande pga oljan i soppan så friktion är definitivt ett snabbt övergående problem.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

#14
quote:
Originally posted by Guzzten

Tack för era svar! Jag kör på 2 servon per yta, merkostnaden totalt blir försumbar och redundansen får jag ju då på köpet (reapris!).
Var kan man köpa tysta canisterdämpare? Kraft finns det nog i motorn så det räcker, så jag vill gå på den tysta linjen. Vad mer kan man göra runt motorn för att tysta den? Insugatratt/filterburk? Att se till att maskinen i övrigt inte är en resonanalåda är självklart.

Hur gör ni med skarvkablar till servon? Vanliga \"futaba\" eller löder ni på skarvar? Kontakter mellan vinge/kropp/Stabbe? MPX kontakter eller standard?

Den kommer bli klar till i vår. Jag har tyvärr inte den ekonomiska möjligheten att den klar i år, men planera och handla långsamt går det med.


Tjenare!
Jag anser att MTW dämparna är ett bra val och de köper du hos Mikael Ingmarsson.Fly Gas Rc
Vad det gäller servo kablar så köper jag silicon kablar från lindinget dessa är mycket
Bra, sedan löder jag rätt längder, så få skarvar som möjligt.
Passa även på att titta i de andra byggtrådarna, där finns massor med tips.



//Micke
IMAC-Sverige




//Micke