När alla bitar faller på plats (löst motorproblem)

Started by Spitfiremagnus83, 2013-09-11, 21:00:01

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Så där ja!

Som ni vet har min säsong varit en följetong av en DA60 som inte har varit helt hundra. Svårstartad och misstänt som bara den.

Det gick så långt att jag var nära att strunta i sista tävlingen för året, men jag flög ändå, fast med lånad maskin som ni vet.

I Simmelsberga snackade jag med Jonny Gullberg från Trelleborg. Kom in på mina motorproblem och Jonny svarar att han haft samma problem på hans DA120. Han lokaliserade problemet till den kontakt som DA skickar med sina motorer. Tror att den heter \"Anderson\". Sagt och gjort, klippte bort den och lödde ihop kablarna istället.

Nu ikväll skulle det testas. Motorn lättstartad, och inga misständningar what so ever. Alltså var den kontakten som var felet. Nu ska jag bara tuna liiite till så att den går ännu bättre. Den vill dö när man trottlar snabbt från tomgång, för snålt på låg va?

Nåväl, slutet gott!
 

Speedbird

Woohoo ! ! [8D]
Så ja !
Nu ska du bara ha tag i en composite maskin i lagom size till nästa säsong,
Kanske med en 3w 70cc i nosen [;)]
så kommer det att gå jättebra [:)]
Tänk på att ha kvar nuvarande kärra som backup / freestyle kärra [:p] [:D]

/Perra

 

Gullberg

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Så där ja!

Som ni vet har min säsong varit en följetong av en DA60 som inte har varit helt hundra. Svårstartad och misstänt som bara den.

Det gick så långt att jag var nära att strunta i sista tävlingen för året, men jag flög ändå, fast med lånad maskin som ni vet.

I Simmelsberga snackade jag med Jonny Gullberg från Trelleborg. Kom in på mina motorproblem och Jonny svarar att han haft samma problem på hans DA120. Han lokaliserade problemet till den kontakt som DA skickar med sina motorer. Tror att den heter \"Anderson\". Sagt och gjort, klippte bort den och lödde ihop kablarna istället.

Nu ikväll skulle det testas. Motorn lättstartad, och inga misständningar what so ever. Alltså var den kontakten som var felet. Nu ska jag bara tuna liiite till så att den går ännu bättre. Den vill dö när man trottlar snabbt från tomgång, för snålt på låg va?

Nåväl, slutet gott!


Hej Magnus,
Härligt att du hittade felet. För att beskriva det mer i detalj i mitt fall så var kabeln så hårt pressad i kontaktblecket att det uppstått brott på trådarna precis i kanten till blecket. Eftersom kontakt och kablar är nogsamt uppfästa (se gammal bild från bygget nedan) var felet svårt att upptäcka och jag hittade det inte förrän jag lossade alla kablar, strips o infästningar. Nu åker kontakten bort och en felkälla är eliminerad.

// Gullberg
P.s. Once you go tuppeware you never go back. D.s. [:D]

Image Insert:

74.39 KB

www.krill-model.com
www.desertaircraft.com
www.autopartner.se
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

paho

Kanon Magnus, nu finns inga bortförklaringar kvar...

Spinnarna kommer att sitta som en smäck nästa säsong [:D][:D]

/Patric
/Patric

Lonsan

Hmm, min tupperware är nu såld och levererad, spånkorg och ekonomimotor (4t, 50% soppaförbrukning) med grenklykesnurra rullar snart in i labbet.
Max 300 tecken, 272 återstår