Vilket lim bör man använda?

Started by loop, 2013-09-20, 10:53:52

Previous topic - Next topic

loop

Hej.
Jag har limmat fast min \"kil\" eller vad den nu heter med silikon se bild.
Är det ok eller bör jag använda något annat lim?

Image Insert:

46.3 KB

//Johan
//Johan

loop

Jag har fått förslag på PL400 ellr epoxy vad tror ni. Det är en Krill Velox 33% komposit kärra.

//Johan
//Johan

Aeroparts

#2
Våra var limmade från början med epoxi och flox (hackad bomull ).
Problemet som du kan få om du limmat med silikon först är att det kan bli mycket svårt att limma med något annat sedan.
Silikon är det sista jag använder just på grund av dess egenskaper som släppmedel men använder man det till rätt saker så är det ju mycket bra, men jag skulle inte använda det till dessa pinnar som är där för att ta upp vridkrafterna på vingarna.
/Lennart

loop

Ok. Blir att göra om och tvätta som bara den då. Någon som testat att köra med pl400?


//Johan
//Johan

Speedbird

#4
Aj Aj Aj [:0] synd att du inte frågade här innan du limmade med silikon, [:(]
Det är näst intill omöjligt att få bort silikonet så att man får t ex epoxi att fästa klokt...

Slipa och tvätta ordentligt med T-röd så kanske BVM:s aeropoxy fäster...
Den brukar bita på allt... [8D]

/Perra
 

loop

#5
Ibland är man lite efterklok och få jobba mer än dubbelt.Var köper man den epoxyn?
Tror ni det är någon fara att flyga med kärran när den är limmad med silikon?


//Johan
//Johan

Speedbird

#6
Aeropoxy köper man på Autopartner.se [:D]

Jag skulle Inte flyga kärran med de tapparna limmade med silikon ! !
De är att betrakta som primär detaljer = de skall sitta som F#n [8D]

/Perra
 

loop

Ok då hoppar jag att ta premiär i morgon då och tar och börjar ta bort silikon och beställa mer epoxy i morgon. Tack för era råd

//Johan
//Johan

Speedbird

Det låter bra [:)]
När du beställer aeropoxy hos Autopartner så behöver du också en limpistol och blandnings pipar till aeropoxyn, sök på BVM lim i shopen [:)]

/Perra
 

loop

//Johan

Speedbird

Ja precis, det är rätt prylar [:)]

/Perra
 

loop

Då har limmet anlänt. En liten fråga är piparna engångs eller gå de att tvätta och återandvända?

//Johan
//Johan

Speedbird

Jag använder dom bara en gång då det är blandnings pipar,
ja vet att det finns de som tvättar ur dom och håller på men jag orkar inte slabba med det...
Epoxi är inget kul att få på händerna, speciellt om man blandar med någon form av lösningsmedel som det blir när man tvättar ur, då är risken för allergi / epoxiintollerans ännu större och det vill man INTE råka ut för ! ! [xx(]

så använd piparna som engångs, det är mitt råd [:)]

/Perra
 

Eklund

Det går ju också att blanda på \"vanligt sätt\" med en pinne eller dyligt på en pappskiva om man inte behöver pipen vid applicering. Skall men limma några småsaker funkar det ju lika bra.

--Per