Signalstyrka?

Started by Bergstrom, 2014-01-15, 15:54:32

Previous topic - Next topic

Bergstrom

Hej
Har nu flugit med Multiplex radio i två år och det har fungerat bra i både bensin och turbinmodeller.
När jag flyger propp så vågar jag titta ner på displayen ibland och kan då se att signalen ibland sjunker till 50-60% när man är en bra bit bort. Är det normalt eller?

//
Jonas

Aeroparts

#1
Hej Jonas.
Ja det är normalt förutsatt att:
Du är jäkligt.. långt bort.
Inte har sändarantennen rätt positionerad.
Inte har installerat mottagar antennerna optimalt.
det är något fel på grejorna.

Vi har någon gång under flygning kunnat se att den gått ner till 90% under mycket kort tid( inte att jämföra med \"ibland\" vilket låter som under längre tid)när vi vetat när vi skulle titta eller läst ut LQI värdena från flight recordern. De fåtal ggr har varit med modellen långt ute på någon sida, vertikalt med buken mot sändaren då antennerna är skymda av piporna och massa annat skräp..samt att sändar antennen inte har varit optimal placerad m.a.o tävlingsflygning eller träning då piloten står stilla och oftast har sändaren rakt fram.
Däremot vid räckvidds kontroller på marken men modellen placerad på sämsta sätt etc så har det ju hänt.
LQI signalen du får är baserad på telemetrin och kommer att gå ner till noll långt innan räckvidden tar slut så lite trygghet finns det där. Har du massa felvarningar på mottagaren i samband med detta också?

Om du gjorde alla åtgärder med räckviddsprov etc. enl manualen innan du flög och inte hade några indikationer så är det ju något som kommit och då skulle ju jag lämna grejorna på service, det är ju värt dessa få hundringarna varje år när man betänker vad en modell kostar och så finns ju servicen i sverige.
Om du är tveksam så gör ett nytt räckviddsprov och får du några indikationer så flytta antennerna till ny placering( förmodar du har en pro mottagare)så finns ju längre antenner om man vill flytta.

Kanske att sparka in en öppen dörr men antennen på en Royal PRO skall riktas framåt nedåt 45 grader för bästa täckning enl MPX( gäller säkert andra sändare också men på vissa \"kända fabrikat så kan man inte ens rikta antennen rätt\"[;)]
Om du har en flightrecorder så kan man ju logga allt och är en helt suverän lite pryl värd varenda krona.
Hoppas det löser sig
/Lennart

Bergstrom

Hej Lennart
Tackar för dina svar.
Självklart så använder jag mig bara av PRO mottagarna. Men så hisskeligt lång bort är jag nog inte. Synen är ju inte vad den en gång har varit [:)]
Och hittills har jag inte upplevt några problem. Men hörde av en klubbkompis på vårt fält att han alltid har 100 % kontakt. Så då började jag att fundera lite.
Jag har antennerna på insidan av glasfiberkropparna men det är ju massa annat jox där också. Gör regelbunden räckviddstest med motorn igång och har inte upptäckt något onormalt. Hur långt bör man kunna gå vid ett räckviddstest på ett gräsfält?
Skall man dra ut mottagare antennerna på utsidan för bäst resultat?
Och skall helt klart skaffa några flightrecorders.

//
Jonas

Aeroparts

Räckvidd enligt manual för PRO mottagaren för det skiljer på dom.

When checked with reduced transmitter power, the range of the RX-9/12/16-DRpro M-LINK receiver must be 100 metres. You have reached the range limit when the servos start to move jerkily.
Om inte din kompis ser regelbundet att LQI droppar, då skulle ju jag kolla lite mer.
T.ex ta din mottagare och lägg den i kompisens maskin koppla på en liten Lipo och så kan ni ju jämföra samtidigt på sändarna under flygning, enkelt att göra och ger ju ett direkt resultat.
/Lennart

Bergstrom

Tackar hjälpen så här långt, skall se över min placering av antennerna. För att se om jag får en förbättring.
Skall även installera en \"Flightrecorder\" för att kunna se vad som händer.
Hur många är det mäter och analyserar LQI, jag brydde mig inte tidigare på de andra 2,4 MHz som jag har haft.
\"Men att mäta är att veta\" lärde mig det på Chalmers [:)]

//
Jonas

Aeroparts

Jag tycker det är bra att veta.
Men för många tror jag det bästa vore att tejpa över alla lysdioder och displayer som kan tala om hur utrustningen mår för de får bara magsår av det. Bättre att inget veta. Man köper utrustning som kan logga allt som händer men man orkar inte ens läsa manualen och utnyttja grejorna, men det är tufft att ha. Men sedan undrar man varför det går i backen.
Hoppas du får ordning på det, slå oss en signal om du funderar på nått.
Vi kanske kan hjälpa till vi har ju haft MPX grejorna ett tag.
/Lennart

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

quote:
Originally posted by Lonsan

linkontroll...?


Det är ju omöjligt då det inte finns någon elektronik som man kan ge skulden för haveriet..det var ju redan illa när 27 mhz bandet försvann och man inte kunde skylla på kanal 11A störning längre.[;)]
/lol

Guzzten

Linkontroll=blixnedslag! Det har hänt.... :)
Dom (som \"vet\")säger att mäta är att veta. Jag mäter inget, utom batterispänning i bland, och vet sådeles, INGET om mitt plan, eller? Jag har inte haft nått haver i med det på 47 flygtimmar. Den lilla, som har 130 timmar har jag heller inget \"elhaveri\" på. Ser ingen anledning till att ha telemetri, då man i alla fall inte tittar på det under flygning. För vem skulle stå och glo på radion och läsa telemetri när man gör en knifeedgeflatspin med alla roder utslagna 102 grader i 140km/T??? Eller har jag fel? Då kan man lika bra mäta efteråt, eller gå och hämta spillrorna \"där borta\", skylla på radiostörning och tro på det....
Det finns inget värre än att sluta lita på sina saker. Man kan inte flyga \"fullt ut\" och man vågar inte ha dom i nått värdefullt. Det var faktiskt en av anledningarna till att jag köpte min FX-30. Börjar man tveka är det kört!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Aeroparts

#9
Naturligtvis litar vi på grejorna annars skall man inte flyga med dom.
Du skickar upp en 20 kilos klump i 150 km/h och chansar att det går bra? det låter inte direkt flygsäkerhet i mina öron. Lika väl som jag ser till att hjul, propeller, roderhorn, linkar sitter som de skall varje pass så vill jag också veta de saker som är direkt viktiga för funktionen av maskinen som jag kanske inte kan se med blotta ögat.
När vi slår på sändare och mottagare innan start så ser vi direkt alla värden av vikt att veta som du inte har en susning om ifall du inte mätt det på annat sätt. T.ex de laddade batterierna och om radion fungerar något så när som den skall.
Hur vet du att det laddade batteriet verkligen var laddat t.ex.
Jag tror säkert att du vet mer än vad du tycker att du gör, förmodligen så har du säkert koll på statusen på dina batterier t.ex. genom att kolla så att det är rimliga värden efter flygning och efter laddning, och förmodligen har du väl dubbla strömförsörjning också.
Men som sagt från det du släpper iväg maskinen tills den står på backen igen så har du ingen koll annat än den optiska samt känslan att flygplanet följer dina kommandon och kan inte heller få reda på om något är på gång utan det visar sig först kanske efter flygningen.
Bara för att det gått bra förut så är det ju inget ont i att nyttja möjligheten att höja flygsäkerheten till en högre nivå, varför har vi ofta numer dubbla mottagare samt batterier etc det behövs väl inte om vi litar på utrustningen...kan det vara för att höja säkerheten eller är det bling faktorn. I dag har i stort sett alla tillverkare av radioutrustning från den billigaste till dyraste telemetri eftersom tekniken tillåter det och jag tror många väljer den ökade säkerheten samt trygghet det ger.

Vitsen är inte att se på radion under flygning utan att genom varningar upplysa dig om när något inte är som det ska t.ex ström förbrukning, låg spänning, hög temp på tändning mottagare, dålig mottagning eller liknande så att man kan undvika ett tillbud.

Det går ofta att se på powerboxar och annat att det har varit eller blivit fel i efterhand men det är i min värld lite sent.
Att telemetrin sedan är en mycket praktisk sak under flygutprovning med nya grejor så att man har koll på hur allt mår är ju en bonus.
Jag vet i alla fall ett par haverier och nödlandningar som kunnat undvikas med hjälp av telemetri i vår IMAC krets. Om man hade haft bränsle mätare och varning på det också så kan jag lägga till två haverier till och det finns säkert fler om man skulle börja fråga runt hur många som råkat ut för tillbud genom att saker hänt eller av den enkla anledningen att man \" glömt\" både det ena och andra.

/Lennart