Spänning på Li-Po accar?

Started by Guzzten, 2013-04-27, 13:21:39

Previous topic - Next topic

Guzzten

Har några frågor jag grunnat på en del angående mina Li-Po batterier.
Jag har köpt DesirePower 7,4V 3000mHa V8 Li-Po (2S) från Autopartner.
1. När jag har laddat dom håller dom 8,2V. Är detta normalt eller blir dom överladdade?
2. Jag brukar med jämna mellanrum mäta av dom med en digital voltmätare, utöver den BIC jag har i maskinen. Hur många volt är det i dom när dom är \"slut\"?
3. Hur viktigt är det att balanseringsladda batterier som sitter till mottagare och tändning? Det handlar ju inte om att plocka ut 100A ur dom. Räcker det med \"nångon gång under året\" eller ska man köra \"var 3e laddning\"??

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Speedbird

#1
1. en fulladdad 2cells LiPo skall hålla 8.4Volt men inte över... så 8.2V är helt ok [:)]
2. om cellerna går under 3Volt per cell så är det kört, då dödar man dom, en bra tumregel är att man aldrig ska dra ur ackarna mer än 80% av kapaciteten = för dina ackar när du dragit ur 2400 mAh då är det dags att ladda...
skulle tro att cellerna då håller runt 3.6V / cell obelastat...
3. det viktigaste med dagens LiPo är att ALLTID ! !  balanseringsladda, slarva INTE med detta ! !
spelar ingen roll hur många A man plockar ur en LiPo vid urladdning, om man inte balanseringsladdar glider balansen mellan cellerna iväg och i värsta fall med brand som resultat,
Ladda heller ALDRIG några LiPo ackar på plats i kärran,
better safe than sorry [:)]

/Perra
 

Guzzten

Tack för det!Då gör jag som jag brukar då, eftersom volten stämmer :)
Trevligt med mycket kapacitet i kärran i alla fall.... man kan ju flyga hur mycket som helst innan strömmen tar slut!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Kent

Hej

Jag har dragit ut förlängningskontakter för balansering så att jag kan mäta lipospänningarna på
på Edgens kroppsida med en lipo spänningstester

3 st 2cells 2200mh (Desire Power)
2 st försörjer powerboxen och en tändsystemet.

Detta mest för att veta när det är dags att ladda och för kontroll på fältet

Hittade detta förhållande på rcflyg.se  

Lipo, full spänning 4,2v/ cell !!!

0%  3,2v     2cell 6,4V
20% 3,75v    2cell 7,5V
50% 3,85v    2cell 7,7V
90% 4v       2cell 8,0V
100% 4,2v    2cell 8,4V

Obelastad skulle jag tro.

Stämmer detta någorlunda? I flygsammanhang bör man väl inte
gå under ca 30% innan laddning bör ske?

Toppspänningen 8,4 Volt sjunker ganska snabbt för att stabilisera sig
på en lägre nivå. Frågan är då om 100% motsvarar 8,4 Volt

Nån som vet bättre

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Jag letade upp lite olika sådan därninga kurvor för några år sedan.
Sen testade jag på några enstaka ackar också med i och urladdning.
Det blev ganska olika.
Det som jag till slut kom fram till som en ganska enkel
och lättjobbad approximation som inte ställt till det för mig hittills är:

Fullt: 4,2 V/cell
Tomt: 3,6 V/cell

Skillnaden är 0,6 V fullt till tomt.
Drar man en rät linje så får man ett tillräckligt bra samband:

3,6: 0%
3,7: 1/6 = 17%
3,8: 2/6 = 1/3 = 33%
3,9: 3/6 = 1/2 = 50%
4,0: 4/6 = 2/3 = 67%
4,1: 5/6 = 83 %
4,2: 100 %

Ovanståend värde funkar bra när det gäller användning
av LiPo för motordrivning i alla fall.
Även om det finns viss kapacitet kvar vid 3,6 V så går den
inte att nyttja praktiskt för driving av en drivmotor och utgör
en ganska osäker strömkälla även för törstiga servo.

Alla värde är såklart obelastade och vid \"normal\" temperatur.
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

Tack dom uppgifterna Pontus

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

Så här blev det

Tejpade bara fast kablarna på sargen vilken cockpit monteras på.
Känns nu bättre när man kan kolla spänningarna i fält.

Image Insert:

62.99 KB

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767