Main Menu

JA 37 viggen

Started by Papmehl, 2013-10-18, 12:32:09

Previous topic - Next topic

Lager

Snyggt värre! Ingen nybörjares verk det där:-)
/Jonny



 

Speedbird

#31
dioder är för kids ! ! [;)]
om du ska bygga skalalikt så är det en sådan här som gäller [:D]
ca 40% mer dragkraft får man på köpet [8D] [:p]



[:D]

/Perra
 

Lager

EBK=ElmotorBrännKammare :-)
 

Papmehl

Så sjukt coolt!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Lonsan

Aj aj aj, öppen låga i modellflygplan, ej tillåtet!
(men det skulle bli en fin asfaltbrännare)
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan

Aj aj aj, öppen låga i modellflygplan, ej tillåtet!
(men det skulle bli en fin asfaltbrännare)




Så alla som flyger turbin är olagliga då menar du [:0]
Där är det ju en öppen låga i dessa motorer !
Som dessutom allt som oftast kommer ut ur motorn vid uppstart...
Var i SMFF:s regler står det att EBK inte är tillåtet ?

/Perra
 

Lonsan

Turbin räknas inte som öppen låga.
EBK är inte tillåtet enligt nåt reglement (FAI?) som seriösa turbinknuttar verkar följa. Utesluter även pulsjet har jag för mig.
Undrar vad som gäller för en ev modellvarmluftsballong...
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan

Turbin räknas inte som öppen låga.
EBK är inte tillåtet enligt nåt reglement (FAI?) som seriösa turbinknuttar verkar följa. Utesluter även pulsjet har jag för mig.
Undrar vad som gäller för en ev modellvarmluftsballong...



här finns info som turbinflygare i Sverige ska följa...
http://iof2.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_3823/cf_78/turbins%c3%a4kerhet.pdf

ingenting om att EBK skulle vara förbjudet...
att det sedan säkert är förbjudet i tävlingssamanhang ( FAI )
och precis som varmluftsballong och \"Thailands\" lyktor är klart olämpliga att flyga med,
då de är ostyrbara, och faktiskt även turbinkärror ! [:0]
vid mycket torrt väder i skog och mark,
det håller jag med om [8D]

by the way, [:D]
enligt reglerna...
pulsjet max 43mm dia på brännkammaren och dessutom då endast linstyrd [8D]

ändå flygs det stora radiostyrda pulsjetkärror  t ex i Tyskland, till och med på flygdagar... [:0]
så såå förbjudet enligt FAI är det nog inte, om man inte tävlar vill säga...

anyway,
lite coolt är det allt ändå... [:D]
tillåtet eller inte [}:)] [:D]

/Perra


 

Lonsan

Okej okey, inte så påläst, bara hört det från vår klubbs meste turbinflygare och eftersom det lät synnerligen
vettigt så trodde jag att det var \"sant\".
Mitt första \"modellplan\" var för övrigt en varmluftsballong med öppen låga...den steg till över 1000 m höjd (enligt bedömning av kvarterets Viggen pilot)
och sedan såg jag den aldrig mer :-(
Max 300 tecken, 272 återstår

Papmehl

#39
Ja då var det dags att ta tag i viggen bygget igen  :P jag har hunnit med en hel del sen sist och ber om ursäkt för den dåliga uppdateringen. Modellen är helt klar på ovansidan. Samtliga roder är laminerade och monterade. Alla servon är på plats. Enda servona som inte har länkage är höj/skev då jag ska planka undersidan först. All elektronik är på plats inklusive batteri. Här följer några bilder

Servot för canard

Service luckan



Var tvungen att bygga på 3mm balsa på undersida för att få bättre plats för ställen.



// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Speedbird

Brutalt fint bygge !  :)

/Perra

 

Aeroparts

Tjusigt! Men skall du ha belysning så får du allt sätta lamporna på rätt ställe och rätt håll när det är en skala maskin ;)
/lol

Papmehl

Jo jag vet Lennart. Finns dock ingen plats att sätta ledlamporna vid balkarna. Då skulle jag i så fall ha hittat några led som var extremt små.
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Papmehl

Nu står kärran på egna ben! Vingarna är nu helplankade på undersidan. Inre ställluckor ligger och torkar. Snart dags att börja med det roliga.. Spackla, slipa och glasfiber laminera hela kärran.... :P

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC