Zeus ignition powerexpander

Started by Daniel, 2010-03-17, 08:45:08

Previous topic - Next topic

paroos

Tja...nu kommer ju Kineserna även med produkter på Powerbox/DPSI marknaden. \"42% Products\" är från Kina, säljs i USA av ValleyWeiv RC, TroyBuilt Models m.fl. Även här hemma av Airmedia, Aircpro...

Personligen tycker jag att dessa produkter är \"hjärtat\" i våra modeller. Går denna utrustning sönder eller fungerar illa är det sannolikt bye bye med modellen. \"Kinesmotorer\" ok, inte så avancerat, vissa fabrikat håller hyffsad kvalité idag  och ofta överlever modellen ett motorstopp. Likaså \"Kines-servo\", visst det finns riktig skit, men som avhandlats i annan tråd, även riktigt bra produkter.

En DPSI/Powerbox är ju lite annat, visst rent elektronik mässigt inget avancerat. Skall det vara ytterliggare funktioner i den så blir det lite mer. Men som i all elektronik kan man konstruera mer eller mindre smart, välja komponenter av olika kvalité, bygga in mer eller mindre redundans samt välja att skydda i låda/hölje eller ej. Vi snackar om en produkt/konstruktion som skall utsättas för relativt hög belastning gällande ström, men till viss del även mekaniskt av vibrationer, damm/smuts, värme.

Emcotec och Powerbox har mycket fint track-record, bygger bevisligen produkter med hög kvalité och har låg fel-frekvens. (inget är som bekant perfekt)

Personligen skulle jag inte \"satsa\" min 30-40% modell på dessa produkter i nuläget. Man kan säga att de har en del att bevisa innan jag skulle välja dem före en produkt från Emcotec eller Powerbox med tanke på konsekvenserna om de strular.

Dock finns det flera varianter och som kill-switch till tändsystemet hade jag nog kunnat tänka mig att testa en av dessa produkter.

Tänk logiskt, överväg risk kontra insats och gör ditt val...
Om jag är osäker på risken och insatsten är hög, så väljer jag det beprövade alternativet.

MVH

Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Patrick, håller med till 100%!
Kvalitets och tillförlitlighetskraven på en \'powerbox\' måste vara extremt högt ställda för att de verkligen ska kunna utgöra en systemmässig förbättring jmf med att köra direkt från en (eller flera) mottagare.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

loop

Om tanken är att man skall köra tändnings strömen via mottagaren skulle jag aldrig våga prova. Det blir en hel del ström pekar från tändningne.

//Johan
www.salarfk.se
//Johan