Strömförbrukning 8+1(2) servon!?

Started by paroos, 2010-05-15, 20:00:22

Previous topic - Next topic

paroos

PS.

Det är en snårskog och den dagen Emcotec anlitar en bra konsult, blir det första denne säger: Vi måste ta fram en överskådlig produktkarta!
[:D]
Till dess får vi hugga oss fram med machete = läsa mängder av specar o manualer[xx(]

DS.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PPS.

Bättre att börja i rätt ände, dvs vilka funktioner behöver/vill jag ha? När man listat det kan man ge sig ut på jakt.
Eller fråga här på forumet där vi är många som kan guida och hjälpa!

DDS.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kalle_Flygare

Stort tack för hjälpen! Förlåt om jag tjuvlånade tråden! Informationen är guld värd och mycket klarnade för mig!

Tack tack!
 

Lonsan

Ang. strömförbrukning igen..
Fick tag i ett utdrag till byggbeskrivning till min 3,15 m SU-26:a.

Modellen har några år på nacken (2004-2005) och föreslgna servo och utslag
är klart milda.
Det föreslås JR DS8411 runt om, 2 per skev, 2 per höjd, 2 till sida.
Mekanisk setup för utlslag ca +/- 25gr höjd, +/- 15 grader skev och 25-30 grader sida.
Dessutom så föreskrivs det som obligtatoriskt att statiskt balansera både skevar och höjd.

Ovanstående setup lär nog vara väldigt strömsnål men ändå erbjuda en ypperlig
IMAC-precision. Statisk balansering (dvs vikter som gör att roderna är i balans)
tar ju också bort mycket \"markström\" och effekten av vibrationerna reduceras kraftigt.

Idag vill många ha både 3D och IMAC utslag i samma setup. Bättre och bättre
upplösning, starkare servo och fina linkage gör detta möjligt, dock
lyckas vi inte upphäva naturlagarna, alltså blir priset en större energiförbrukning.

Jag skulle vilja slå ett slag för statik balansering av roderna.
Vad jag vet så har alla fullskalaflyplan detta då det ger många fördelar,
mindre roder(servo) krafter, mindre påkänningar på gångjärn, \"fail-safe\" om
linkages skulle lossna, ingen eller minimal risk för roderfladder etc.
Detta sammantaget border givetvis leda till en bättre precision vilket
vi ju eftersträvar. Vikt-penaltyn är inte så våldsam och upphävs ev. av att
det skulle kunna räcka med ett snäpp mindre ackar????

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#19
Bara spontant så känns servo-specen på mega SU-26:an lite i klenaste laget...?
JR8411 är ju inte direkt jätte starka.
Möjligtvis 2 x 8711 eller 7955/7950 eller motsv. Fu¤#\"a servo.

I övrigt som vanligt kloka ord från Kalkyl ang balansroder.
Dock har detta utretts ganska mycket på forumen \"over there\" och det råder inte precis konsensus om hur pass mycket fördelar eller ej det ger på modeller i jämförelse med fullskala.
Men den diskussionen ligger över mitt flygtekniska/aerodynamiska kunnande. Får fråga nån som Mr Meum...
Kan dock tänka mig att det spelar roll och har effekt på de riktigt stora bestarna[8D].


//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Daniel

Någon som hittat några bra och prisvärda 2 cells lipo paket, över 2500 mah?
 

Skymic

Desire Power 4500 är ju kanon grejjer

//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


//Micke


paroos

Äntligen hittade jag specen på 7955TG.
Så fort servona rör sig/jobbar drar de 300mA på 6V. (Running current 300mA No load) 220mA på 4,8V. På 7,4V? Närmre 400mA troligen.
Och det är utan last. Så när de jiddrar konstant och har ett tungt roder att jobba mot kan man alltså räkna med en hygglig \"tomgångs förbrukning\". När man sedan vevar på drar de någonstans upp till sin maximala stall ström som är teoretiskt 4,2A! (Per servo)

Ja-ja följde förbrukningen under tävlingen, gissar att man hade grejorna igång ca: 3-4min varmning/vänta på sin tur/taxa ut + 6-7min programflygning + 1min intaxning = 10-12min. Låg på 6-700mA förbrukning per runda...
Normala träningspass hamnar man väl på runt 800mA.
Har 7,4Ah med mig så det räcker ju fint till 5-6 flygningar.

Nån som har koll på motsvarande JR och Futaba servon???
Är väl 8711 och ??? (kan inte Futaba) man får jämföra med.
Hade varit kul att veta.

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Benny

quote:
Originally posted by paroos

Hej,

Vad har ni för strömförbrukning i snitt per flygning i era \"100cc\" kärror? De flesta har väl 8 roderservon + 1 throttle + ev. 1 choke.
Ev. om nån har 8+1(+1) i en \"150cc\" kärra är lika intressant...

//Patrick



Hej
Har en Superextra med
4x skev jr8511
4x sidr. jr 8511
1x gas jr standard
1x chocke jr standard
Har nyligen bytt till 4x Hitech 7955 på höjd från 4x jr8511

Efter detta byte konstaterar jag att maxförbrukningen stigit från ca 17 amp till 20 amp (tyder på att Hitech 7955 drar mer ström, men de är ju klart starkare också.



Benny
Benny