Freestyle model

Started by joenella, 2010-09-30, 21:16:46

Previous topic - Next topic

joenella

Ville gerne vide om man skal bruge en skala model eller om man kan bruge en fuldblods 3D model?
 

Aeroparts

#1
Competition Regulations 2009-2010Open Events:
3.1: The events accommodate aerobatic monoplanes and biplanes which are replicas of types known to have competed in International Aerobatic Club (IAC) competition, or replicas of types known to be capable of aerobatic competition within the airspace know as the #8213;Box.
3.2: All classes except Basic require that the pilot must meet the requirements defined in Rule 3.1.
Detta tror jag gäller förutom prof of scale.
/Lennart
Läs här:
http://www.mini-iac.se/regler/Scale_Aerobatics09-10.pdf

joenella

Tjaaa det står jo at freestyle er en selvstændig konkurrence og umiddelbart ikke noget om at modellen skal være skala agtig
 

Aeroparts

#3
Det var så jag menade för det står ju att man måste ställa upp i någon klass för att flyga freestyle \"8.2: An Optional Four (4) Minute Freestyle may also be offered. A pilot must compete in one of the above classes to be eligible for the freestyle event.\" och eftersom Basic inte har något krav på flygplanet så skulle man ju behöva byta flygplan för att flyga freestyle och det verkar ju konstigt.
/Lennart
Men du får säkert snart svar av de som kan mer.[;)]

paroos

#4
Hej,

Detta är en bra fråga, tack för att du ställde den.

Så här säger vårt \"gamla\" regelverk, vi får ju ny revision 2011.

17. Four (4) Minute Freestyle Program:
17.1: The four (4) Minute Freestyle Program is a #8213;Show Time separate event. [Patrick: Med separate event menas här att det är en egen tävling, dvs poängen räknas bara i freestyle och påverkar inte tävlandet i precisions klasserna.] It is an unrestricted, individually crated sequence in which #8213;Anything Safe Goes! To be eligible to participate and compete in this event, the competitor must also compete in one of the five IMAC categories of precision sequence flying at the same event. [Patrick: Här kommer det intressanta, enda kravet som specas är att man även tävlar i någon av de 5 precisions klasserna. Här ingår basic och i basic finns ju som bekant inte skala kraven!] It should have separate awards when offered.

En direkt tolkning säger att eftersom basic piloter kan vara med och inget annat anges så borde i alla fall basic piloter få tävla med sin modell, utan skalakrav! Men att göra en vidare tolkning som säger att; då kan även de piloter som har skalakrav i sportsman och uppåt, också tävla med en modell utan skalakrav enbart i freestyle vågar jag inte göra.

I Sverige har vi aldrig ställts in för denna fråga då mig veterligen aldrig en basic pilot velat vara med och som haft en icke skala godkänd modell...

Jag skall fråga amerikanerna hur de gör och hur vi skall tolka detta.

Återkommer!

MVH

Patrick

Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

Som Lennart och Patrick skriver så är det en tolkning att \"allt är OK\" även i Freestyle.

Min personliga tolkning är dock att det är samma skalakrav som i Sportsman och uppåt, dvs. en riktigt förebild och 10%-regeln.
Tittar man på alla filmer och resultat från USA så är det samma modeller som i de högre klasserna = skalakrav. Har svårt att tänka mig att dessa modeller är det mesta ultimata för Freestyle och om modellvalet var fritt skulle vi nog sett lite roliga hybrider.

Men vi väntar spänt på sanningen[:)]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

#6
Den sanningen hade jag i huvet visade det sig efter lite funderande.[:D] Har inte läst reglerna nu på ett tag och kan dem inte utantill längre...ber om ursäkt för detta.[:p]

Hur som helst, jo det är skala krav på kärran i Freestyle!
Det är inte ens en tolkningsfråga faktiskt:

3.2: All classes except Basic require that the pilot must meet the requirements defined in Rule 3.1. The Basic Class is open to all competitors with a monoplane or biplane aircraft. There is no minimum size requirement for any class. Contest Directors may make an exception for a model of a full scale aircraft that was built for IAC competition, but has not yet competed. Proof of the latter is the responsibility of the contestant.

Alltså, för alla klasser utom basic (inkl. freestyle) gäller regel 3.1, Proof of scale dvs det vi kallar skala kraven.

Så var det med det!

Gonatt!

MVH

Patrick

Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

joenella

Vender lige tilbage til denne gamle tråd.
Som jeg læser dette er der IKKE krav til skala i Freestyle, der står: for og deltage i freestyle skal man have deltaget i en af de 5 KLASSER, men FREESTYLE er IKKE en klasse men en separat konkurrence.
Hvorfor spørger jeg, jooo jeg har en KRILL THUNDER 3D som nok kan lave et af de mest spændende freestyle programmer :)