Nått elektriskt

Started by Calle_aeroparts, 2010-12-08, 12:38:08

Previous topic - Next topic

Calle_aeroparts

Blev lite fundersam på en sak när jag kom hem igår. Kanske finns någon på forumet som kan förklara? (LONSAN)
Okej, jag kommer hem och ser att lampan på min elektriska kokplatta lyser. Det är konstigt för den ska bara lysa när plattan är på. Jag tror förstås att jag har glömt stänga av den. Men ser att så inte är fallet. Jag startar plattan och stänger av den, lampan lyser fortfarande... Konstigt. Men nu ser jag det riktigt konstiga, kokplattan är kopplad till vägguttaget via en timer så att om jag glömmer den på ska timern slå av strömmen. Självklart står timern i läget "off", med andra ord så ska ingen ström gå till kokplattan... Hmm. Timern kanske är trasig tänker jag och börjar felsöka. Jag tar min mobil, stoppar in laddaren i den och ansluter laddaren till ett annat vägguttag. Direkt lyses skärmen upp utav texten "laddar". Jag provar nu att stoppa in laddaren i timern. Ingenting händer... Jag drar ut laddaren och stoppar in kontakten till kokplattan, lampan börjar lysa... Var kommer strömmen som får lampan att lysa ifrån?

Jag har tre teorier:
1.   Jordens magnetfält inducerar en spänning i kokplattan. xD
2.   Gud  vill visa mig nått för att jag inte konfirmerade mig?
3.   Jordfel?
//Calle
 

brauer

4. Tentafest igår? [:D]
 

Lonsan

Prova att vända på stickproppen.
Kan hända att timern bryter 0-an och inte fas.
Då kan det ev hända att lampan lyser (svagt) pga av enbart kapacitiv koppling till skyddskjord.

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Hmmm.
Jag förstår oron...[;)]
1. Morsan glömde stänga av efter hon hälsat på och gett er lagad mat.
2. Du behövde inte konfirmera dig du fick en flygmaskin ändå...
3. Har du inte undrat över varför det sitter en krokodilklämma från ladd datorn i källaren till vattenledningrören, det killar så gott i fingrarna när man tar i den annars, uppmätt ca 120V där emmellan.
//Farsan[:D][:D]

Nyroth

Hej,

Min spis har en funktion där lampan lyser om plattan är varmare än 38 grader...
Sänk värmen i stugan!

;-)

Mvh,
Niklas
 

Calle_aeroparts

Brauer:
  Nej om det vore så väl, en vecka kvar:)
Lonsan:
  Tack:) Då jag läser elektroteknik på universitetet förstår jag ju bara ekvationer o vet inget om verkligheten men känns skönt att det finns en logisk förklaring:D
Nyroth:
  Jo, men saken var att det \"inte\" gick nån ström från timern...
Farsan:
  haha ja det var snällt att jag både får flyga o vara hedning:)
Jo men du har ju sagt att det har med jorden att göra, du får förklara mer nästa vecka:)


Så det är fel på timern vilket gör att det går lite ström ut ur den. Inte tillräckligt för att telefonen ska ge utslag men för att lampan ska lysa. Men varför lyser den då när den är avstängd?
 

Lonsan

Har du kommit till Maxwell\'s ekvationer så kan du kanske formulera ett teorem...

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Calle, du har väl inte börjat odla såna där gröna växter som ibland förekommer i kreativitetssyfte?[;)]


//Ulf S
Mvh Ulf

Mats_N

Elektroteknik [:)] + en dj....l på att flyga, en bra kombo, ja ni fattar vart det barkar, ska inte dra igång den debatten. [:D]

Mats
P=U*I

Calle_aeroparts

hehe nej jag lovar jag hallucinerar inte :D
Nej Lonsan, dom kommer om ett år:)

Tack tack:) Hehe, ja kanske faller för elektroniken så mycket tillslut att man sträcker sig ända till dubbla tändsystem lr nått! :D

Calle