DLE-111 VERSIONER?

Started by Tobbe O, 2011-01-06, 09:48:39

Previous topic - Next topic

Tobbe O

Kan någon svara på vad skillnaden är mellan gamla och nya versionen av DLE-111?



Jag vet att det skiljer på gjutningen av cylindern och man kan se tre \"stolpar\" mellan kylflänsarna på den nya versionen.

/Tobbe
//Torbjörn Olofsson

paroos

Hej sorry att jag inte svarat innan!

Vet inte om det är aktuellt längre.

Hur som helst. Det började med DL50, sedan DL100.
Sedan blev det kopior på kopiorna så att säga och för att skilja ur sig igen ändrade man konsruktionen lite och bytte namn till DLE. (Så att alla kunde vara säkra på att få en äkta kopia[:D])
DLE55 och 111 var födda.
Funkade fint och samtidigt ökade man sortimentet med 30, 170, 222 och nu även 20cc. Under denna utveckling av motorer så förfinades även design och kvalite. För drygt ett år sedan införde man samma saker på 111an som man nu hade på ex. de senare 30cc och 170cc.
Nya cylindrar med bättre portning, förbättrade och förstorad avgasport, samt gjuts de numera som de andra med tryck insprutning av alu i form. De tre cylinder formade \"tapparna\" på kylflänsarna och innåt är insprutningspunkterna i formen. Kvaliten på cylinderns gods blir bättre och även ytfinishen. Det var också lite strul med undermålig tillverkningskvalite på Walbro WJ71 kopiorna från EMAS i början. Förgasaren är nu omgjord och tillverkas också med bättre kvalité. Kosmetiskt har de fått DLE ingjutet i locken. En atmosfär nippel sitter nu också på ena locket. Egentligen kan man säga att när dessa två saker, nya cylindrar och ny förgasare kom så döpte vissa ÅF den till V.2. Tja, blir snabbt vedertaget via forumen...
Man har även fixat kvaliten på vissa detaljer efter hand. Propp hubben har förbättrats till en i stål. Nål-lagerna är nu av bättre kvalite m.m. fixar. Dessa har införts i produktionen efterhand utan fanfarer...
Så från de första 111orna till dagens så har det hänt en del och visst är det en bättre motor idag. Men det är ju trevligt och Kineserna lär sig snabbt och lika snabbt ändrar de till det bättre.

Det skall dock sägas att \"V.1\" motorerna i stort hållt hur bra som helst. Här hemma har ju ex. Emanuel F och Peter S flugit en säsong utan problem.

Det här lite negative epitetet \"Kinesmotor\" dvs undermåliga prestanda och kvalite tycker jag inte längre passar på DLE.
De funkar bra och levererar bra kraft.
Återstår att se hur kvaliten håller över tiden.

//P

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Fråga hellre Patrick vad det är för skillnad på en DA50 och en DA100...
[:D][:D][:D]

//Ulf S
Mvh Ulf

Lonsan

Det är nästan lika skojig som om han köpt en feeet elmotor.
Nu VET jag att ALLT kan hända i denna värld. Kall fusion är ju inget
som förvånar heller[:D]


25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Rimsby

Oj oj, välkommen in i finrummet Patric!![:D]
 

paroos

#5
Kommer väl inte att kunna posta mer utan trakasserier nu...[B)]
Ja ja tur man e förhärdad...[}:)][:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Gullberg

Grattis Patrick

Glädjer mig att du kommit till insikt och valt rätt fabrikat för att driva propellern.....[:D]

Nu återstår det bara att komma till insikt när det gäller  styrningen också...[:D][:D]

//Gullberg
DA-50 and DA-100L
Futaba all the time since Valter Johansson at 1974[8D]
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Tobbe O

#7
Tack Patrick!

Jag har bara DA motorer i mitt stall men nu fick jag med en DLE-111 v.1 när jag köpte EG Yaken.

Jag ska prova den och kanske blir man nöjd eller så får man byta ut den mot en DA[:)]

//Torbjörn Olofsson
//Torbjörn Olofsson

paroos

quote:
Originally posted by Tobbe O

Tack Patrick!

Jag har bara DA motorer i mitt stall men nu fick jag med en DLE-111 v.1 när jag köpte EG Yaken.

Jag ska prova den och kanske blir man nöjd eller så får man byta ut den mot en DA[:)]

//Torbjörn Olofsson



Kör så det ryker och OM/NÄR den lägger av så kan du ju investera i en DA/3W. Om den ingick så att säga är det ju bara att köra o testa.
Mycket hänger på om den är en som hunnit få bättre nållager...egentligen det enda \"systemfelet\" på de första (ihop med diverse förgasarproblem). Börjar den slamra/klonka och glappa så vet du att det börjar bli dags[B)]. Flyg inte mer då. \"Buren\" som håller rullarna kan gå sönder. Då får man delar av den och/eller rullar ut i Cylindern. Hamnar de tokigt kan det bli general ras (även pga det trasiga lagret i sig). Har man tur endast repad cylinder eller pajad kolvring.
Ett tips som jag läst om är att byta den gamla EMAS förgasaren mot en Walbro WJ71. Blir bättre att tuna och går bättre. Är en \"drop in\" ersättning utan moddar, bara skuva av o på.
Kan köpas som reservdel från DA till 100/120 då får du throttle arm på köpet...[8D] Alternativt köpa en renoveringssats från Walbro för några 100-lappar och byta ut filter o membran som är undermåliga på tidiga EMAS. Problemen med EMAS V1 kan summeras till:
- Undermåiga filter/membran
- Fel tätningsmedel som stelnat, lossnat o förorenat/täppt till inne i gasaren.
- Felmonterad mekanik till nålen, man får själv justera fjäder/hävarm.
- Okänsliga nålar H/L med svårigheter att tuna

//P

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Tobbe O

Är det lagret i storänden som går eller är det kolvbultslagret?

Jag tar och beställer en walbro repsats

//Torbjörn Olofsson
//Torbjörn Olofsson

Tobbe O

I dag fick jag en renoveringssats till Walbro WJ71 som jag köpte på ebay för under 10 dollar inkl frakt[:)]

//Torbjörn Olofsson
//Torbjörn Olofsson

paroos

#11
Kolvbults nål-lagren.
(Just det! Det heter kolvbult på svenska[8D])
Wrist pin bearing eller piston pin needle bearing på Flying Giants språk...[:D]

Men bry dej inte, bara tanka och flyg...[}:)]
(OM det börjar skramla o klonka o glappa DÅ kan du bry dej!)

En sak som är viktig, DLE inför ständigt förbättringar i produktionen utan att meddela eller ändra beteckning.
För dem finns ingen V1, V2 osv.
Men om man köper en \"V2\" kan man vara helt säker på att lagren ovan är av bättre kvalite. Dock var detta en av de första saker de förbättrade på 111an så din motor kanske redan har dessa bättre lager![:)]
Vidare är det ju inte så att de första rasade på löpande band precis. Några få av alla sålda fick problem. Men problem av olika slag har alla motorer ibland, oavsett tillverkare.
DA har haft massor av problem med vissa modeller, 3Ws tändsystem är bajs osv. Finns det rörliga delar i en mekanisk konstruktion så finns det potentiella problem![;)]

Spara din repsats tills du kört motorn. If it aint broken, dont fix it! (Samma här, tätningsmedlet som bråkade i EMAS förgasarna byttes ut ganska snabbt, din funkar säkert fint)

Jag har en 50cc kinamotor som i jämförelse med DLE kan betraktas som en gammal traktor i konstruktion. +200 flygningar senare i sin andra maskin startar och går den fortfarande som en klocka och på samma stift...med samma kines flex krök och kines cannister, också fortfarande hela och fina.

Oroa dej inte, bara njut![8D]


//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Tobbe O

Jag är faktiskt inte orolig, utan bara mån om att det ska fungera.

Min motor är körd ca 2 timmar av Lasse Bexsander innan Lars Wåhlberg kom över den och enligt utsago så ska den gå som en klocka.

Nu har den stått drygt ett år så membranen kanske kommer till användning, men det får vi se när det är dags för provstart senare i vinter.

//Torbjörn Olofsson
//Torbjörn Olofsson