Pilot Rc Edge 540 100cc (Electric) Monteringstråd!

Started by Kalle_Flygare, 2011-02-11, 00:17:34

Previous topic - Next topic

Skymic

#15
Japp, som sagt två servon är nog inte dumt, jag har haft två servon som lagt av, så av rent säkerhetsskäl, ja.
Instämmer med Lonsans resonemang.




Eldrift på natten, bensin drift på dagen.



//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba



//Micke


Kalle_Flygare

Har funderat och tycker nog 2servon är vättigt! Spec i säkerhets syfte som ni säger!


Blivande IMAC flygare!
 

paroos

#17
Bra utredning och fina teorier. Jag skall i alla fall testa att köra 5 servo setup i motsvarande kärra. (som bevisligen funkar fin-fint)
7954SH skev + sidroder och 7955TG höjdroder. Samma servo olika drev, 29kg /7,4V
Sparar 3 servon, vikten skit samma, men kommer dra ca: 300mA mindre per flygning i bensinkärra...i elkärra inte så stor besparing då den inte heller har så stor totalförbrukning utan vibrationer.
5 servo setup är väldigt enkelt och tilltalande.
Lonsan/Micke, att dra in säkerhet i denna diskussion kan bli komplicerat pga många faktorer. En är ju att vi alltid kör enkelservon i våra 50cc maskiner. Blir de osäkrare för det?


//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kalle_Flygare

Jag ska avvakta lite och se.

Svårt att besluta något. Båda har sinna fördelar känns det som!


Blivande IMAC flygare!
 

Lonsan

50 cc, säkerhet och enkelservo.

Egentligen är det bara sida som har enkelservo i typisk 50 cc. Har själv drabbats vid 3 tillfällen av att ett av två skevservo (alltså ett på varje sida) slutat fungera under flygning. En av gångerna märkte jag det inte förrän på marken, de andra gångerna upplevde jag kärran som seg på skeven men konstaterade inte felet förrän på marken. Så det verkar som att 1 av 2 döda skevservo är odramatiskt. Skulle dock tro att ett falernade höjdservo är betydligt mer bedrägligt att handskas med. I båda fallen bortser jag nu ifrån feltypen där ett servo falerar genom att gå i ändläge (sett sådant hända). Då är man inte så tuff... När det gäller motorn (bensin) så har man ju också 2 \'servo\' genom throttle + killswitch alt. choke. Detta får mig att fundera på eldrivning. Där har man faktiskt bara ett sätt att stoppa motorn (i luften). Men å andra sidan, inget mekansikt servo som sitter mellan mottagare och motoreglage som skulle kunna hänga sig.

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Hej Kalle,

Fin modell och jag hoppas att du hittar ut till någon IMAC tävling i år!

Ang. antal servon tror jag att det kan fungera både med 1 och 2 skevservon. Men min personliga erfarenhet av Hitec är att de är ganska oroliga när man hänger på stora roder. Om du tänker ha moderata utslag IMAC+lite till kan det nog fungera med 1 servo/vinge och ett servo till sidan. Dubblar du utslagen till 3D halverar du styrkan och då är det nog bra med dubbla servon. Jag har iofs kört med ett 7955TG på min SU29 utan problem i 2 år nu.
Och angående säkerhet är det nog bra med dubbla servon, det gäller även sidan. Men på skeven har du ju redan minst 2 (ett på varje vinge). Sannolikheten att båda servona pajar samtidigt är mikroskopisk så säkerheten lär inte öka markant genom att ha 4 skevservon.

På min nästa 100cc kärra kommer jag att använda 4st 7945 för skev, 2st 7950 för höjd, 2st 7955 för sida och ett 7955 för throttle. Kommer att köra allt på 7,4V.
Det är en setup som jag känner mig komfortabel med och det är kanske det som är viktigast.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se

//Ulf S
Mvh Ulf

paroos

Lonsan: Bara sidan som har typiskt enkelservo i 50cc?
Varje roderyta i en 50cc har ett servo = enkelservo.
Vi pratar om dubbla eller enkla servon per yta.

Uffe: Håller med 100%, ingen katastrof om ett skevservo lägger av.(=man tappar funktion på ena skeven) Och att båda skulle göra det på en och samma flygning är mycket osannolikt. Händer det så är det förmodligen inte servona utan större problem...

OK, då har vi rent säkerhetsmässigt konstaterat att på skeven kvittar det, på höjdroder kvittar det (enkelservo på både 50 och 100cc). Då har vi sidrodret kvar. Jag menar att om servot lägger av = dör. Kommer sidrodret att följa kärran i fartvinden, alltså inte så farligt. I övrigt samma elände som övriga roder om det pajar och ställer ut i ändläge. Här är nog dock värsta scenariot att det drabbar ett höjdroder.

Nej, detta handlar inte om säkerhet för mig. Enbart prestanda. Skulle vi titta på säkerhet och antal servon blir det som sagt komplicerat. Då måste vi vara stringenta och kan inte titta på bara en länk i kedjan (skevroder). Då borde servo redundans vara ett krav på varje roderyta såväl på en 50cc som 100cc kärra. Då skulle vi mena att dagens kärror har väldigt låg säkerhet. Eftersom alla 50cc modeller har ett servo per roderyta och alla 100cc bara ett per höjdhalva. Enligt detta \"säkerhetstänk\" skulle då endast \"40%are\" där det oftast är mer än ett per yta vara säkra??
Njae...tror vi lägger ner den diskussionen va!!?



//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#22
Kalle, ledsen om din tråd (som faktiskt också handlade om råd[;)]) spårat ur lite. Men det är ju en mycket intressant diskussion.
För bara 5år sedan hade den varit helt galen. Då fanns inte dagens tokstarka servon med Titan och andra mycket hållbara drev.
Men idag är vi i ett helt annat läge då utvecklingen av servo har gått snabbt framåt. Idag är det en realitet att vi faktiskt kan välja på att köra enkelservon även i 100 och 150cc modeller.
Finns de som gjort det redan med framgång och tittar man i byggtrådar på FG blir det vanligare och vanligare. Även tillverkare som PilotRC har insett detta och numera har alla 100cc modeller 3 fack för skev servon, där man kan välja att ha singelservo i mitten facket. (Som på din Edge).

Därför intressant att fundera kring, är detta en prestanda eller säkerhetsfråga eller båda? Och OM det är en säkerhetsfråga, hur tänker vi då kring alla 50cc maskiner? (som är minst lika \"farliga\" och idag också stora typ 88\")
Intressant diskussion![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se


Aerobat

OBS! Jag skrev otydligt ovan. På min SU29 kör jag 2 servon per skevroder men bara ett till sidan.
Mvh Ulf

Kalle_Flygare

Ja det blir intressant ämne!


Blivande IMAC flygare!
 

Lonsan

paroos, du är för go, \'vi pratar om dubbla eller enkla servo per roderyta\'. Vaddå vi, nu belyste jag problematiken ur en annan vinkel helt enkelt.
Nåväl Kalle, all lycka med bygget och flygandet, vilken lösning du än väljer så kommer det att funka fint, har du svårt att bestämma dig, glöm inte att de flesta på forumet är bensinsnubbar...jag flyger min EXTRA 330 2.3m med 9kg servo med plastdrev på höjden.
Problem efter 200 flyningar? Nä, inte det minsta whatsoever.


25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Kalle_Flygare

Håller ni med om att en bild säger mer än 1000 ord? [:)]












Blivande IMAC flygare!
 

Kalle_Flygare

 

Kalle_Flygare

Nu har jag bestämt mig för 2st skev servon.

Jag har funderat och funderat och det känns som det har en stor fördel!


Blivande IMAC flygare!