EF Yak 54 88\" maiden crash!

Started by larsehlundstedt, 2011-04-20, 19:29:20

Previous topic - Next topic

larsehlundstedt

Hej,

Tragiskt men sant, gjorde maiden med min EF Yak 54 88\" igår. Efter 20sek under svag stigning rollar Yaken plötsligt ett kvarts varv på 2m som inte går att häva. Resultatet blir en hjulning med totalhaveri som följd. Kort sammanfattning.

Nya tag..med nytt bygge...lutar åt nytt försök med en ny EF YAK. Är nu mycket tveksam till att använda PowerHD igen. Undrar därför över vettiga tips på servoval? samt förändring av utrustning.

Utrustning vid kraschen: RoyalPro16 M-LINK 2,4GHz, RX-16 DR pro, PowerHD 9150 x 4 + PowerHD 7150 x 1, DesirePower 2S 2200mAh x 2 + DesirePower 1500mAh x 1, DLE55 + KS1060. Emcotec dualbat + Emcotec RCS RV
 

paroos

#1
AJ!
Surt, vet hur det känns...[xx(]

Låter som radio ev. servo haveri.

Undersök komponenterna, speciellt mottagare och skevservon.
Kolla kablarna, mitt haveri berodde på smälta kablar/kortslutning.

Du beskiver att den rollade 90 och sedan låste.
Låter inte som servo, mer som mottagare/radio.
Osannolikt att båda skevservona skulle haverera samtidigt.
Låter som en glitch (rollen) sedan låsning = ingen respons i radio utrustning.

Jag och många andra har ju kört mycket med just PowerHD 9150. Jag har aldrig haft några problem och inte hört om någon annan heller.
Skulle inte tveka att använda dem igen i 50cc maskiner.
I övrigt kör jag enbart Hitec som jag tycker är de bästa servona på marknaden gällande kvalitet/prestanda kontra pris.

Vad blir det istället för ny modell???
Rätt tänk, jag har också lärt mig att skit händer, bara att gå vidare o blicka framåt samt tänka positivt!
Vi har alla varit med om krascher och kommer säkerligen att vara med om fler...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

larsehlundstedt

AJ! kan man definitivt säga...

Tack för snabbt support svar mitt i allt...

Ja blicken är riktad framåt och positiv energi på G. Vad tror du, läge att lämna in såväl mottagare + sändare för genomgång/felsökning?...radion är ny sedan årsskiftet. Har kopplat upp samtliga inblandade servon med regulatorer samt accar och allt fungerar normalt ikväll.

Är det till att skicka radion till Multiplex direkt?  Eller har du koll på om någon i Sverige gör service?

Beträffande ny modell så är jag fortfarande lika sugen på en EF Yak..idealet hade varit att hitta en \"beggad\" för att snabbt komma i luften...men käns osannolikt denna tid på året. Blir troligtvis till att bita i det sura och lägga en nybeställning om det finns någon kvar i landet.

Beträffande servoval från Hitec, vad tycker du är vettigt att stoppa i en 50cc?

// Lasse
 

paroos

#3
Tror du får kolla med din handlare, de vet vad som gäller.
Brukar gå via ÅF/importören i landet.
Dock finns inget värre än intermittenta fel...[V]
Kan de inte återskapa/provocera fram felet får du tillbaka grejorna med \"hittade inget fel\".

Har du kollat alla kablar o anslutningar. Dvs kört grejorna och samtidigt dragit i kablarna?
Kabelbrott o glappkontakt är inte helt ovanligt.
Du kan ju även skruva av bottenplattan i skevservona och kolla om du kan se nån misstänkt lödning.

Tjaa...7954SH är ju samma som 7955TG fast \"anpassat\" även för 7,4V.
Dessutom billigare. Helt klart det mest prisvärda av alla starka digi servon just nu. Jag kör 7955TG på alla roder i min Pilot 50cc Extra och responsen i roderna är grym!

Rek. såpass kraftigt servo pga att EFs och Pilots kärror är ganska stora 50cc maskiner + att de har enorma roder.
Jag jämförde för skojs skull skevarna på Pilot Extran (50cc) med dem på min havererade H9 Extra (100cc), skilde inte speciellt mycket!



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Clarence

#5
Hej,

Beklagar sorgen!

Några funderingar som du säkert redan testat, men vore intressant för oss andra med linkande system:
Gjorde du räckviddstest med reducerad sändareffekt innan första starten? Även med motorn igång? Ska vara minst 40 meter enl manual.

Hur hade du placerat antennerna? Jag tänker då på de sista 4 cm (vit del). Hade du placerat dem 90 grader emot varandra?

/Clarence
 

larsehlundstedt

Hej,

(Paroos) Har kört grejjerna ordentligt...skall fortsätta att provocera utrustningen på bänken idag. Lutar åt investering i vettiga Hitec servon...käns i alla fall mentalt bättre..va vet jag...inte kul att montera tillbaka samma servon i ny maskin och flyga med tvivlan.

(Clarence) Räckviddstest gjord enligt konstens alla ting, antennerna monterade enligt MPX-instruktion. Varit i kontakt med MPX-tyskland som gärna tar emot den för kontroll.

(Paul) Inte kommit i kontakt med orbo.se än, men även de har fått mail.

Skall återkomma med vad som händer kring mottagare/sändare...

På fältet idag med stukat självförtroende...men tillbaka på \"hästryggen\" igen..

// Lasse
 

Lonsan

Tvi tusan! Alltid surt.

Blir lite småorolig för egen del att det var en MPX M-Link då jag hoppat på det tåget också.
Hur mycket har du kört med din radio innan detta hände, dvs var den helt ny eller har den gått en säsong?

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

ursåkta om jag dissikerar, men om stigit i 20 sek, hur kunde du då vara då lågt som 2 m?

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Eh, vill bara kolla att du verkligen använde den gröna kontakten på mottagaren.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

larsehlundstedt

(Lonsan) ..jaja.....kanske oklart med stigningen...men uppskattar att från start rullning fram till incidenten händer tog det ca 20sek. Valde att inte starta på fullgas..och valde även att ligga kvar på nivå innan stigning. Därav höjden som frågas.

(Lonsan) Radion är ny sedan årsskiftet, så den bör vara fräsch. Så även köpt i tyskland.

(Lonsan) Nej, tyvärr inte använt den gröna kontakten. Så visst kanske en felande länk.

// Lasse
 

Lonsan

aj aj aj! Läs manualen! På DR Pro mottagarna så är samtliga servoutgångar individuellt skyddade mot överbelastning. Detta medför att om man matar mottagaren via den vägen så kommer den totala strömmen till radion att passera en skyddskrets dimensionerad för att klara 1 st servo. Löser skyddet ut så blir hela radion utan ström ett tag, det är en typ av självåterställande termosäkring (PTC) som används vad jag kan förstå av funktionsbeskrivningen.
Testa att koppla upp precis som i planet och utsätt servona för ordentligt med last och se om du kan återskapa problemet.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Paroos, nu har du inte tänkt klart...MPX Pro mottagare ersätter den funktion som en \'power box\' har och på en sådan skulle du nog inte få för dig att koppla acken til en servoport, eller hur?
Beklagar verkligen å Lasse vägnar att missen (om det nu är den som är orsaken) kostat ett flygplan.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Tråkigt med krasch, men säger som Lonsan LÄS manualerna, det är nog få tillverkare som har såpass genomtänkta mottagare som MPX.
Men det du inte skall göra är att sätta batterierna i servo eller sensor utgångarna utan i därför avsedda batt uttag  som det finns två st på Pro16 mottagaren + MPX kontakten.

Hade du programerat failsafe. Neutrala roder samt tomgång?

Kollade du felkoderna efter krasch, går om batterierna sitter kvar.
Även volt via telemetrin.
Om mottagaren tappar spänning ligger sista värdena kvar på sändaren tills du stänger av.
Kollade du signal kvaliten.
/ Lennart




/Lennart

larsehlundstedt

Allesammans..

Har nyttjat de två avsedda batt uttagen (INTE servo/sensor utgångar) men inte den gröna MPX kontakten.

Tyvärr mitt i kraschen inte kollat felkoderna...drog isär allt för att kunna transportera bort den från fält.

Hellre spänningsrelaterad krasch än glitch eller liknande....men skall pressa på mottagaren igen enligt den setup jag haft så får vi se.

Bra respons + support på tråden..

// Lasse