ADVANCED 2011

Started by Calle_aeroparts, 2011-05-25, 12:13:35

Previous topic - Next topic

Calle_aeroparts

Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar den nya klassen advanced med allt vad det innebär.
T.ex.
- Deltagare
- Domare
- Program
- mm, mm

Tror att det vore bra för alla om de som har tänkt delta anmäler sig till tävlingarna. Själv var jag ju inte sist iaf[;)]

 

paroos

Hmmm man hinner fundera mycket när man sitter o knappar in poäng en helg...

Okej, låt oss börja med deltagare!

Nu är vi två tävlingar in i säsongen.
Vi kan ju börja med det mest elementära.
Såvida ingen ny grymme flygare oväntat dyker upp så är det följande piloter som visat intresse för advanced i höstas:

- Calle O
- Peter S
- Uffe S Lila Yak
- Uffe S Blå Yak
- Micke I

Nu har det gått dryga 7 månader sedan vi hade prova på i Tidaholm.
Vi har haft domarkurs.
Ni har haft tid att fundera o träna.
Ni har tävlat 1-2ggr i intermediate denna säsong.

Vem/vilka av er kan nu säga till 100% att ni vill gå upp i advanced?


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

Japp! Nu är det upp till bevis, jag hoppas verkligen att vi kan dra igång advanced.
Men som jag sagt hela tiden så är underlaget lite tunnt fortfarande.
In med anmälningarna[:D][B)]

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke


paroos

#3
Okej, ser inte ut som intresset finns kvar, eller?

Jag har också funderat mycket och erkänner att jag gått från skeptiker (dra igång redan i år) till positiv och nu tillbaka till skeptiker...

Anledningen till min återvunna skepticism är att jag är rädd att \"dra sönder\" klasserna. Dvs gå från en stor intermediate med grym konkurrens till två små klasser (interm. + advanced) med dålig konkurrens. Orsaken är att utveckling/vandringen upp genom klasserna tar tid. Vi har endast ett tillskott i intermediate som det ser ut i år genom Kent. (6 från basic till sportsman, jättebra!)
I övrigt samma deltagare som innan.
Drar vi sönder är jag rädd att ni riskerar tycka det blir lite tråkigt och utan chanser och spänning.

M.a.o. det vi behöver är påfyllning av intermediate, samtidigt som de som vill lämna förbereder sig i god tid. Önskvärt är att 4-5 går upp i advanced och att lika många tillkommer i intermediate.

Som i alla andra tävlingsgrenar är deltagandet som en triangel som blir spetsigare och spetsigare ju högre upp vi kommer. Översatt, färre o färre deltar ju svårare det blir. Typ bredd vs elit.
Vi kan ju tyvärr inte jämföra oss med stora sporter som fotboll o hockey där spetsen utgörs av flera hundra utövare. Vår spets räknas i ental...

Jag tror det tar 1-2 säsonger till i nuvarande takt att fylla på intermediate med 4-6 nya.

Svår fråga detta!
I ena vågskålen de bästas strävan att bli än vassare och pusha sina gränser med nya utmaningar. I andra att ha en livskraftig sport med bra konkurrens och spännande tävlingar där många har pallchans.

Personligen resonerar jag att: jag tävlar hellre i en \"lättare\" klass med hård konkurrens, än i en svårare med ytterst få deltagare.

Som ni märker vill jag som vanligt ha transparens och en öppen debatt. Detta är mina resonemang, var inte blyga nu, bara att hugga in![:)]


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

Jag håller i princip med dig Patrick men att bromsa introduktionen av Advanced tror jag bara hämmar vår utveckling.

Titta på dessa resultaten från några tävlingar i USA:
http://www.mini-iac.com/Portals/0/Regions/NC/Events/8617/report_results.html
http://www.mini-iac.com/Portals/0/Regions/NC/Events/8582/report_results.html
http://www.mini-iac.com/Portals/0/Regions/NC/Events/9347/report_results.html
http://www.mini-iac.com/Portals/0/Regions/SW/Events/8425/report_results.html

De flesta tävlingar har faktiskt mindre deltagarantal än vad vi har på våra tävlingar fast spridningen över klasserna är större. Så om vi nu ska göra likadant som på andra sidan pölen är det nog rätt att dra igång Advanced.
Egentligen är väl Intermediate aningen \"för lätt\" för de flesta av oss nu när alla flyger genom allt inklusive det okända nästan felfritt (utan nollor)...

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Mikael_Ingemarson

quote:
Vi har endast ett tillskott i intermediate som det ser ut i år genom Kent. (6 från basic till sportsman, jättebra!)



Hej Patrik
Om jag inte minns fel så var det en viss Emanuel som också gått upp till Intemediate i år.[:o)]

//Mikael

Aerobat

Jag har tidigare varit en som drivit på Advanced och jag är fortfarande på.
Känner fortfarande en viss besvikelse över att vi inte körde Advanced från början.
Ett par funderingar:

1.IMAC utvecklingen i stort. Om det inte finns en utmaning rent flygmässigt tror jag att en del kommer att tappa intresset (t ex jag). Även om jag inte är den allra vassaste piloten vill jag gärna utveckla mig med svårare program. Jag tror också att intresset för sporten ökar om det finns riktigt svåra klasser med eftersom i alla sporter ger förebilder av riktigt hög klass drag till sporten.

2.Domarfrågan. Detta framhålls ofta av vissa som det största problemet. Det stämmer inte alls, tycker jag. Tvärtemot kommer domarproblemet totalt bli mindre. Varför? I högsta klassen kommer problemet att vara konstant, dvs bara ett fåtal (dock ökande) klarar att döma, men vi kommer att fördela dömandet på fler, vilket minskar belastningen på piloterna under tävling. Om vi får fler klasser med något färre deltagare/klass blir domarpassen lite kortare vilket jag ser som en stor fördel.

3.Spridningen i klasser. Detta borde egentligen inte vara ett problem. Om det blir 10 eller 5-6 per klass spelar ju egentligen inte så stor roll. Det är ju självklart upp till var och en vilken klass man flyger. Men vill man ha bra tävlingar måste man kanske noggrann och välja "rätt" klass. T ex finns ett antal Basic piloter som kunde flyga Sportsman och några Sportsman som skulle kunna flyga Intermediate tycker jag.


Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Mvh Ulf

Calle_aeroparts

Tror att det som är mest rätt är att helt enkelt göra som vi har gjort. Öppna advanced för anmälningar och vill folk flyga anmäler dom sig och Sverige är därmed moget för det. Blir det för få (2st?) så får vi vänta till nästa år. Men jag håller med Peter. Det är inte piloterna i intermediate som är \"problemet\" vi är absolut tillräckligt duktiga för en ny utmaning. Det är påfyllningen underifrån som bekymrar. Men det är samma sak där, vill ingen flyga intermediate utan advanced så är det bara så.

 

paroos

quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

quote:
Vi har endast ett tillskott i intermediate som det ser ut i år genom Kent. (6 från basic till sportsman, jättebra!)



Hej Patrik
Om jag inte minns fel så var det en viss Emanuel som också gått upp till Intemediate i år.[:o)]

//Mikael



Jasså han!!![:D]
Emanuel har väl flugit intermediate från början eller!?[;)]
Sorry glömde, eller egentligen tänkte jag att Kent är den ende som gått upp av fri vilja Emanuel blev uppflyttad.
Kom sedan på att han hade blev faktiskt inte det då det bara var 2 deltagare i Gävle. (Våra regler säger ju 5 vinster med minst 4 deltagare i klassen).

Sorry Emanuel, men du kändes liksom för självklar![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Okej, bra. Lyckades locka ut er![:D] (utan att provocera allt för mycket)

Om jag nu fattar det rätt så är alltså Calle, Peter och Uffe-Blå Yak, redo att ta steget?
(Once You go up, You cant go down...not true for flying though[;)])

Då har vi: Tim, Jocke, Emanuel, Micke I, Uffe-Lila yak, Kent i intermediate. OK, bra.

Jag är redo och Tim är redo att döma (fler??? Ingemar är du med?). Dock behöver vi varsin kompetent läsare på varje tävling. Antar att advanced piloterna hjälper varandra med läsningen OCH dömer i intermediate och/eller i sportsman.

Det borde frigöra antingen Scander och/eller Lonsan att domarläsa advanced. (om ni nu inte vill döma i klassen?) Tycker att intermediate piloterna, ex. Micke, Uffe-Lila, Jocke etc borde bli fina domarläsare i advanced.
Kravet är inte att ni skall kunna det utantill, men att läsa arestin för oss. Både känt och okänt.

Exempelvis manöver 1 som jag vill ha det: \"Guldfisk\" \"inverterad start\" \"en kvartsroll - en och en kvartsroll opposite\" \"en och en halv positiv snap\" \"ut inverterat\". Inget svårt men vi måste ha läsnig för att klara det som domare. Det händer för mycket i programmet för att man skall våga lita helt på sig själv. Speciellt i okänt.

1. Nån mer än jag o Tim som vill börja döma advanced?
2. Ok att advanced piloterna dömer intermediate?
3. Vem vill ställa upp som domarläsare i advanced?



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Det ryktas att \"the grand old-boys of Intermediate\" Svartén och Ingemarsson steppar upp?[:)]
quote:
Originally posted by paroos

Okej, bra. Lyckades locka ut er![:D] (utan att provocera allt för mycket)

Om jag nu fattar det rätt så är alltså Calle, Peter och Uffe-Blå Yak, redo att ta steget?
(Once You go up, You cant go down...not true for flying though[;)])

Då har vi: Tim, Jocke, Emanuel, Micke I, Uffe-Lila yak, Kent i intermediate. OK, bra.

Jag är redo och Tim är redo att döma (fler??? Ingemar är du med?). Dock behöver vi varsin kompetent läsare på varje tävling. Antar att advanced piloterna hjälper varandra med läsningen OCH dömer i intermediate och/eller i sportsman.

Det borde frigöra antingen Scander och/eller Lonsan att domarläsa advanced. (om ni nu inte vill döma i klassen?) Tycker att intermediate piloterna, ex. Micke, Uffe-Lila, Jocke etc borde bli fina domarläsare i advanced.
Kravet är inte att ni skall kunna det utantill, men att läsa arestin för oss. Både känt och okänt.

Exempelvis manöver 1 som jag vill ha det: \"Guldfisk\" \"inverterad start\" \"en kvartsroll - en och en kvartsroll opposite\" \"en och en halv positiv snap\" \"ut inverterat\". Inget svårt men vi måste ha läsnig för att klara det som domare. Det händer för mycket i programmet för att man skall våga lita helt på sig själv. Speciellt i okänt.

1. Nån mer än jag o Tim som vill börja döma advanced?
2. Ok att advanced piloterna dömer intermediate?
3. Vem vill ställa upp som domarläsare i advanced?



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW

Mvh Ulf

Casselby

Slå mig en signal när ni börjar köra Unlimited![;)]
Mvh//Casselby
 

Lonsan

Jag tar på mig att döma/läsa osv. i Advanced men kommer inte att närvara
vid den planerade premiären i Tidaholm. Gotland nästa cup-tävling för min del. Skulle Intermediate klassen råka bli helt utlflyttad kan jag tänka mig att gå upp dit som enda deltagare[:D][:D]

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Finemang! Då är vi 3 domare/läsare i advanced from Gotland, dock en kort i Tidaholm...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Micke I, Uffe Lila Yak har ni bestämt hur ni tänker göra?
Ni är ju annars förträffliga läsare!

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se