Framtidsdrömmar.. Extreme flight vs Pilotrc

Started by Spitfiremagnus83, 2011-06-16, 21:36:47

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Hej alla!

Nu är ju fallet att jag för tillfället är fattig lärarstudent och sliter boktavligen röven av mig på sommar och vinter lov för att leva lite drägligt. Fick i dag reda på att jag kan jobba extra i november december. Jobbar inom Charkuteribranschen med lager, och det finns alltid att göra.

Då kan det bli ett litet tillskott i kassan och en ny 50cc kärra lockar.

Har idag en GP Yak54 som införskaffades 2008. I nosen sitter en DLE 55. Den börjar bli gammal och trött helt enkelt.

Min tanke är att plocka allt från Yaken in i ett nytt \"skal\". Frågan är då vad det ska bli för skal. Yak igen? Njae, Extra 300 har alltid legat mig varmt om hjärtat.

För mig finns det två alternativ:

Extreme Flight Extra 300 88\"

Pilot Rc Extra 300 88\"

Som jag ser det, så verkar Pilotrc:s byggsatser väldigt kompletta, verkligen allt ingår.

Hur är det med Extreme Flight?


Flygegenskaper som skiljer de båda tu?


Förklara för mig varför jag ska välja en Extreme Flight framför en Pilot RC och vice versa!

Kommer inte trycka på köp knappen förrän tidigast i höst, men det är kul att spåna/drömma/läsa/fundera

Kom med tips och ideer!


 

Skymic

Hej!
Här finns ju erfarenhet av båda kärrorna på forumet, Peter S har ju en EF Extra och Patrik flyger en Pilot Rc Extra.
Jag tycker det verkar vara två mycket bra 50cc maskiner.
Tycker dock EFen är lite snyggare i linjerna, men smaken är som baken[:)]

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke


imacse_peter

Ja, flygmässigt är dom nog väldigt snarlika.
Välj den som du tycker är snyggast[8D].

Pilot-RC är väldigt komplett - allt utom pilot/instrument ingår. Gångjärn limmade, sidrodervajer dragen, tanken på plats mm.

Vet inte om Extreme Flight uppdaterat modellerna men tank och hjul ingick inte i min i alla fall. Däremot pilot/instrument.

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Spitfiremagnus83

Jo, jag måste nog säga att EF extran är lite snyggare, men de som lockar med piloten är priset och de fina tillbehören som följer med. Tank och hjul är kanske inga större pengar, men det springer likväl fort iväg. Det som lockar med piloten är också kolfiberställ och spinner. Svag för det svarta guldet...

Som sagt, detta är bara som rubriken säger, framtidsdrömmar, men är det inte lite det som är halva nöjet? Läsa byggtrådar, hänga timvis på youtube och kolla filmer osv.

Pilotextran i det blå färgschemat lockar mest just nu. Som jag har sett på FG så verkar det skett en uppdatering i klädseln, där en gul rand är utbytt mot en silver. Mumma!
 

paroos

Har den ena (PilotRC) och har även flugit den andra, faktiskt båda med exakt samma setup, DA50+MTW TD75.

Båda flyger MYCKET bra!
Stabila som attans och trackar perfekt.

Singla slant![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Patrick, varför valde du Piloten framför extremen? Vill ha lite argument!

Suktat länge efter Extremen, men efter att ha läst lite på FG så verkar folk lyriska över piloten. Försöker hålla igen på utgifterna pga av mina studier. Har kommit fram till jag nog måste uppdatera servoparken på nästa kärra och funderar på Power HD 9150.

Ser man det så här: Extreme flight tillkommer spinner, 300:-, hjul, 200:- (?), tank, 200:- (?). Där har jag nästan fyra HD 9150 om jag kollar på autopartners erbjudande.
Blir det piloten så har jag redan de grejerna med på köpet.

Har insett att min Bisson pitts dämpare är för högljudd och får nog i det långa loppet satsa på en canister. Även om jag väljer en \"china can\" så närmar det sig tusenlappen för dämpare och krök..

Ska man slå ihop detta så blir extreme flighten rätt dyr om man jämför med Piloten. Även om Extremen är liiite snyggare.

Hjärnan aäger Pilot, hjärtat säger Extreme.

Sedan kommer isåfall nästa i-landsproblem, färgsättningen. Men det får åtgärdas när det eventuellt trycks på köpknappen i vinter.

Patrick, såg att du hade Power HD i  din lillultimate, några åsikter? De är sannerligen fördelaktiga i priset.

Vet ni om den tonade canopyn är enbart på senare versioner av piloten? Tycker det förhöjer nämligen. Likaså \"strumporna\" som man sätter vid landställsinfästningen. Följde det med din Extra Patrick? Sådana som Extremen har.

Som sagt innan, det är kul att drömma och läsa på. Kom gärna med mer feedback!

 

paroos

#6
Tja du verkar ha argumenten ganska klara redan tycker jag![:D]

Men...måste tyvärr göra dej lite besviken genom att skriva: Min personliga åsikt är att 9150 blir i klenaste laget.[|)]

Roderytorna på dessa 88\" maskiner är sjukt stora jämfört med hur en traditionell 50cc kärra såg ut för några år sedan.
Jag jämförde med skevarna på min R.I.P. H9 35% Extra (innan vingarna åkte på tippen) och det fattades inte mycket på skeven.
9150 på höjdroderna, ja, skev o sida, nej.
Jag har 7955TG på alla roder, tror det bidrar till min positiva flygupplevelse med att den är så distinkt.
Jag har 9150 på höjdar/sidroder på Ultin. Lagom då de inte är så stora roder. På de 4 Skevarna har jag 9110 (11-12?kg), men de är pyttesmå i jämförelse med 88\" Extran. Kanske 1/4 del i yta.

Funkar 9150 även på sida/skevar? Ja förmodligen.
Men rek. det inte om man vill ha ut max av kärran...
9150: Basic träning o \"mild\" 3D ja, Sportsman träning och uppåt(snapp, snapp, snapp) eller hård 3D nej.

Jag valde PilotRC Extran för att:
1. Komplett kit inkl. allt man behöver. Slängde endast slangarna, funkar säkert men ingav inget förtroende. Även tanken, men det var pga att jag satte i en större. (använder inte heller tank gummin ala Kines)
2. Storleken, finns inte nån större Extra till 50cc.
3. Vikten, lätt! (därav funkar storleken)
3. Momentet, den är lång och det fattas endast några cm i jämförelse med ex. en C-ARF 2,6m Extra 330. (cc vingrör - cc stabbrör)
4. Vingprofil, i 50cc version har Pilots kärror en bra IMAC profil som är ganska spetsig och tunn. Sedan blir de snabbt 3D \"tjocka\".

En sak att tänka på är att dessa 88\" kärror ÄR stora för att vara 50cc och kräver därav sin motor...
DA50R, DA60, 3W55xi, DLE55, MT57 rek. Med svagare motor än dessa blir den nog ingen raket direkt[|)].
Ang. cannister så är det inte lönt att satsa på en kines.
Ex. MTW TD75 + MTW krök kostar endast 4-500kr extra.
(MTW kit inkl. allt 149€, Kines kit ca: 1000-1200kr)

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Tack för din input Patrick! Det kommer bara bli mild aerobatic med detta framtidsköp. Ska jag snappa och busa rundor så har jag min 48\" EF extra istället.

Det jag tänkte mer på angående servona var mer centrering, glapp i växellåda osv.

Att en mtw bara var några hundralappar dyrare gör ju valet lätt. Som jag har förstått har en \"märkes\"canister flera kammare som slår sönder avgasljudet, medan en kinesburk bara är ett stort tomt rör. Borde snarare bli resonans än ljuddämpning. Men volymen tar kanske ner volymen lite!
 

Spitfiremagnus83

Patrick, fick du med tonad canopy och \"strumpor\" på landställsinfästningen, tycker av någon anledning att tonad canopy är snyggt!

Hade varit kul att klämma på den live. Jag bor i vejbystrand i sommar och då är det ganska nära till flygfälten. Kan du inte dra i väg ett pm om du ska ut någon kväll?
 

paroos

1. Kines cannister dämpar helt ok. Och ja, MTW är 3 kammars dämpare och dämpar bättre. Men kvalitén går inte att jämföra på samma dag.
Jag har både kines och MTW.

2. PowerHD är mycket bra budget servon. Jag har inte märkt något glapp i mina. Har inte hört de andra som kör dem nämna något heller. Centrering är ok. Inte som ett värstingservo kanske men helt okej.
(Vi snackar mycket små skillnader som sannolikt inte påverkar flyg egenskaperna)
Som med allt annat får man oftast vad man betalar för...
Ett exempel är att skruva av bottenplattan på ett PowerHD och ett Hitec och titta på elektroniken...
Är det billiga servon du är ute efter som funkar bra så tveka inte på PowerHD.

3. Vet inte om Canopyn är så värst tonad...tja lite kanske!?

4. Är det flygväder (=inget regn eller +8-10m/s) så flygs det sannolikt i Simmelsberga med Extran ganska mycket. Peter är ju också ofta på fältet och kan ju lätt slänga med EF Extran i Jumbo släpet...[8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#10
Just det!

På minus kontot för PilotRC finns:
1. Spinners för små! (den till 88\" är pinsam, extra irriterande när kvaliten är kanon)
2. Saknar pilotfigur/instrumentpanel.
3. Hjulaxlarna, tja de hade lite \"otur\" när de tänkte där.
4. Blandar tum och metriska skruvar, ex. motorkåpan, 2 tum och 3 metriska, ko-ko! 2st till varje stabbe, nån grovgängad tum aktig skruv som är väldigt snarlik 4-40 men ändå inte...[V] (Gör inte av med dem!!![B)])
(Lär vara tillrättat på alla nya, min Sbach har enbart metriska)




//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Ã...terigen, värdefull information! DÃ¥ det eventuellt kommer handlas till hösten sÃ¥ fÃ¥r man hoppas man kan fÃ¥ en uppdaterad version. Tumskruvar är satans pÃ¥fund, inget snack om den saken!

Varfåglar frågar om canopyn är att jag har sett båda varianterna. Med tonad menar jag såsom extreme flights. Kolla på autopartners sida på den röda extran och den blå dito, så ser du att canopy är tonad respektive otonad. Spelar egentligen ingen som helst roll, men vill mest veta då det kan vara sådant de har uppdaterat mellan versioner och därmed ett lätt sätt att veta att man får den senaste versionen!

Läst om powerhd på FG lite ikväll, finns ju en massiv tråd där. Har därmed fått ungefär din uppfattning, bra budget grejer som varken ligger i toppskiktet eller i bottenskrapet. Fått intrycket at autopartner att de inte tillhandahåller något skit, och litar på deras omdöme. Snackade med Pelle pånämnda firma, och jag fick intrycket av en både kunnig och väldigt trevlig och sympatisk människa!

Ska göra lite mätningar till helgen i sambons bil (den står i Malmö) om kärran överhuvudtaget får plats. I och med att stabben är borttagbar kan man smussla in kärran förhoppningsvis. Såg att fenan dessutom är dito. Kanske kan rädda logistik problemet.
 

Spitfiremagnus83

Kanske lite svårt att tyda min text på sina ställen, skyller på den förbannade stavningskontrollen i iphonen. Ibland ger den helt horribla alternativ...
 

Spitfiremagnus83

Jo, innan jag somnar, det hade varit skoj att se piloten och extremen live bredvid varandra. Det verkar ju inte helt omöjligt att lösa!
 

paroos

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Jo, innan jag somnar, det hade varit skoj att se piloten och extremen live bredvid varandra. Det verkar ju inte helt omöjligt att lösa!



Njaa, just nu kan det bli lite knepigt faktiskt...[|)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se