Problem med motorspant!

Started by G-son, 2011-06-29, 22:41:18

Previous topic - Next topic

G-son

Hej på er!
Jag håller på med att sätta ihop en Pilot RC Extra 260, 73\".
Nu är det bara motorn som ska på och som manualen visar så är det tänkt att använda en DLE 30cc med förgasaren på sidan. Den motor jag nu har köpt är den nya versionen med förgasaren monterad bak.

Min fråga till er som flugit bensin och har erfarenheter om hur kraftigt ett motorspant behöver vara vill jag gärna höra vad ni tycker om lösningen som den ser ut idag. En i mitt tycke helt traditionell lösning som jag är van att se i metanolmodeller. Om jag vill behålla spantet där det är så måste jag göra ett ganska stort hål för att få in förgasaren. Jag känner mig tvungen att göra detta för annars sticker motorn ut 30mm mer ur kåpan=inte snyggt!. Om jag gör detta hål kommer den 4mm tunna plywooden bli rätt så mycket svagare och det behöver förstärkning.. Alternativ 2 är att ta och flytta bak spantet 30mm så slipper jag att göra hål i spantet.  Kom gärna med tips och skriv om hela \"lådan\" behöver förstärkas. Jag tänker på säkerhet i första hand och vill inte att motorn ska vrida sönder eller skaka loss.
/Martin
 

G-son

Hm!  Bilderna kom inte med :(  Någon som kan säga varför det inte går att editera och lägga till bilder? När jag ska ladda upp inlägget kastas jag ur!
 

paroos

4mm!?

Motorspantet är väl runt 10mm tjock ply?

Ang. håltagning så är det ingen fara...

Hur funkar 30cc modellerna? På 50 och 100cc så installerar man själv motorspantet. Med Epoxy och vinklar som också skruvas fast.
Sedan är det ett lock som passar i och styvar upp främre boxen.
I min 50cc Extra skippade jag locket och har ett X av kolfiber stavar istället, funkar fint. Man kommer åt allting lättare.

Har aldrig hört/läst om en enda Pilot kärra som haft problem med motorspant/box.
Gör hålet, installera som du tänkt och bygg enl. tänkt konstruktion så håller det. Spara inte på 30min Epoxin! (Man kan aldrig få i för mycket lim![:p])


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by G-son

Hm!  Bilderna kom inte med :(  Någon som kan säga varför det inte går att editera och lägga till bilder? När jag ska ladda upp inlägget kastas jag ur!



Antingen är bilderna för stora, eller så innehåller filnamnen ÅÄÖ.

Det är en bugg i forum programvaran som gör att man inte kan editera sin första post i en tråd man startat...[:(!] Sorry![:I]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Såg bilden.
(Raderade du igen?)

Hur tjock ply är det i spantet på 30cc?

Ser bra ut, kör en hålsåg så du får in förgasaren så blir det kanon.
Har du själv monterat spantet eller var det klart?

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#5
ÄNDRAD POST!!!
AaaH!!!! Läste 30cc manualen, NU fattar jag ditt problem!
(sent...)

Den e designad för DLE30cc med sidoförgasare och du har bak förgasare. Roger!

Hmmm, rita ut hur mycket du behöver såga bort. Kolla hur mycket det är kvar ut mot bultarna/Distanserna. Behöver inte vara mycket material men dock.

Ja, fördelen med förgasaren inne i boxen är att den får stilla luft = jämnare och bättre flöde = bättre gång. Som att ha tratt.
//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

G-son

Jag la upp 2 bilder i en ny tråd! Konstigt nog fungerade det. Tjockleken på plywooden är 4mm. allt kom färdigmonterat så jag har inte gjort något själv. Jag blir bara lite fundersam över om det håller!  Har sett 50cc som vibrerar duktigt mycket. Får funderar på om jag ska ta hål eller flytta spantet bakåt. Tycärr hamnar en del av justerskruvarna mitt i spantet och blir lite svåra att komma åt. Finns det någon fördel att ha förgasaren inne i kroppen?
 

G-son

Nu har jag inte den motorn som är på bilderna, utan den nya motorn som har förgasaren bakom. Dvs att jag måste såga igenom hela spantet. Så förgasaren hamnar inne i modellen. Om man använder den gamla versionen med förgasaren placerad som i manualen kommer motorn perfekt ut ur kåpan. Men den nya bygger ytterligare 30mm.
 

paroos

#8
PS
Rita gärna ut hur mycket som skall sågas bort och ta en bild.
Man kan ta bort ganska mycket, har erfarenhet!![:D]
Vi fick såga bort det mesta av motorspantet i min gamla 50cc AboveAll Extra för att kunna klämma i en DA-85![}:)][;)]
(nu snackar vi vibrationer!!![:p])
Det var nätt o jämt material kvar för bultarna.
Men spant o box höll fint!
DS

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Läs denna tråd, tror du blir lugn sen...[:D][:D]
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=981

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

G-son

Ok Patrik. Nu förstår vi varandra :-). Inte alltid tekniken hjälper till! Jag ska ta och göra hålet som är markerat på spantet och se om det räcker. Tror nog att jag får göra några justeringar för att kunna få dit linkage och för att kunna skruva på förgasaren.
 

Mikael_Ingemarson

Hej Martin

Ett annat alternativ om man blir osäker på plywoodspantet är att montera en väl ursågad aluminiumplatta på motorn innan man skrivar fast den i spantet.
Om du måste förlänga med distanser så funkar detta också mycket bra.


Image Insert:

38.89 KB

Image Insert:

37.07 KB

Image Insert:

42.84 KB

//Mikael