Xtreme Composite Edge 540T 2,6m

Started by imacse_peter, 2006-05-24, 20:07:50

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Jaha, CA Extran blev ju mos på premiären.

Ska försöka få ihop den här Composite-ARF kopian så att jag kan flyga lite i sommar i alla fall...

Här är länken till deras hemsida
//www.xtremecomposite.com/index.asp

Det är väl inte riktigt samma finnish som C-ARF men helt OK ändå.
Bilder kommer efterhand.

// Peter
// Peter Schmidt

imacse_peter

Så här ser det ut \"right out of the box\".

Hel kroppsstrumpa och även fodral till ving- och stabrör!
Image Insert:

119.27 KB


Image Insert:

140.36 KB

och efter att öppnat lite mer...

Image Insert:

121.66 KB


Image Insert:

98.12 KB
// Peter Schmidt

imacse_peter

Det går framåt...

Image Insert:

79.69 KB



Image Insert:

76.49 KB
// Peter Schmidt

Flyaway

[V] Tråkigt att höra Peter. Limma på.



Peter

Peter

imacse_peter

Jodå, bara att ta nya tag...

Vara bara tvungen att provmontera allt idag,

Image Insert:

143.38 KB

Image Insert:

133.29 KB

Väntar nu på att motorn ska komma tillbaka från Tjeckien med ny vevaxel.
Det som återstår att göra är
  • montera skevservo  
  • limma fast plattan för tanken
  •  limma fast plattan för sidroderservo
  • limma fäste för gas och chokeservo
  • montera hjulkåpor
  • plus allt det där sista som tar längst tid...


// Peter Schmidt

imacse_peter

Så har plattan för sidroderservo kommit på plats,

Image Insert:

66.24 KB

och även huven är limmad och skruvad,

Image Insert:

65.05 KB
// Peter Schmidt

imacse_peter

Det går lite trögt, men servona till sidrodret är installerade i alla fall.

Image Insert:

64.92 KB

Väntar fortfarande på att höra av ZDZ angående motorn! Behöver ju ha tillbaka den för att väga av tyndpunkten med ackarna korrekt.
// Peter Schmidt

imacse_peter

Lite nya grejor har anlänt:

Image Insert:

118.35 KB
Dessa två mottagare från ACT kopplas ihop och skickar hela tiden den starkaste signalen ut till servona. På den ena mottagaren kopplas en sprötantenn. Risken är då mycket mindre att modellen någon gång ska hamna i \"radiotystnad\", då man har två antennen som pekar åt olika håll. Fler finesser med dessa mottagare är att man kan programmera varje utgång individuellt och på så vis matcha flera servo på samma roder.
Vidare så är dom byggda för höga strömmar och ska lätta kunna driva 5st digitalservo per mottagare. Man behöver därför inte ha en Powerbox eller DPSI. Efter flygning kan man koppla upp dom mot sin dator och utläsa ackspänningen minut för minut samt signalkvaliteten med data var 20 sekund.
Peter Michels använder det i sin jättelika Airbus 380 med fyra turbiner så det ska väl fungera för mig också...

Nedan lite mer på bygget. Sidservona är på plats sedan innan, men nu är också vajerdragningen till sidrodret klar och servona är också programmerade via mottagareen för synkade utslag.

Image Insert:

66.73 KB

Jag skickade förresten ner DPSI med switch och ackar till Emcotec för exakt två veckor sedan och allt kom tillbaka idag. Man hade bytat huset till DPSI\'n annars var allt OK. Snacka om bra service[:)].

Det går lite sämre med motorn, har fått bekräftelse på att den har kommit fram i alla fall, men inte vad som händer med den eller när den kan vara klar [:(].
// Peter Schmidt

imacse_peter

Äntligen lite nytt, det har varit segt i hettan plus nya motgångar...
Lill-Edgen gick samma öde till mötes i förra vecka som Extran gjorde i våras[xx(]. Radion är nu skickad iväg för kontroll...

Nedan ack-switchen. Strömmatning till båda mottagarna sker parallellt och båda ackarna töms samtidigt. Skulle den ena acken fallera så ger den andra fortfarande ström till båda mottagarna.
Image Insert:

107.81 KB

Den ena antennen löper längs kroppssidan och den andra går ut i toppen på kroppen och vidare via sprötantenn.
Image Insert:

64.5 KB

Tankplattan är löstagbar via två M3-skruvar och några strips för att kunna komma åt dämpare och annat bakom/framför tanken.
Image Insert:

54.19 KB

De två mottagarna är programmerade för att styra alla roderfunktioner. Mitt- och ändläge ställs individuellt på varje utgång så att flera servo på samma roder kan matchas. Man behöver således inte använda \"matchbox\" eller liknande.

Jag har blivit lovad att motorn ska komma nästa vecka så det blir det att ta itu med det \"sista\".

  • Montera motor  
  • Passa in och montera dämpare  
  • Montera gas-servo  
  • Montera choke-servo  
  • Väga in tyngdpunkten med hjälp av ackarna (hoppas det räcker)  
  •            
// Peter Schmidt

imacse_peter

Ja, nu har motorn äntligen kommit tillbaka och jag kan jobba lite igen. Det går ju knappt att vara utomhus i alla fall, 31°C nu...

Tändsystem och brytare på plats,
Image Insert:

57.31 KB

liksom ack till tändningen,
Image Insert:

66.95 KB

och även ett spant att fästa dämparna på. Markerat för urtag till kyllyft under kroppen.
Image Insert:

67.18 KB

Chokeservot är också på plats.
// Peter Schmidt

imacse_peter

Lufthålen urfrästa
Image Insert:

67.75 KB

och gas- och choke-servo på plats mellan de båda mottagarna
Image Insert:

85.79 KB
// Peter Schmidt

imacse_peter

Nu är det nära...
Spinner och hjulkåpor saknas som synes fortfarande, men den är i alla fall flygbar nu.

Image Insert:

109.66 KB

Efter att ha flyttat fram ackarna 15cm, satt dit en tyngre ack till tändingen och lagt ca 200g bly på motorfästet balanserar den som den ska, precis på vingröret.
En glasfiberspinner väger ca 150g och den sitter mycket längre fram så när den kommer på kan jag nog ta bort 200g vikten. Hjulkåporna sitter ju också lite framför TP så det hjälper marginellt.

Motorn är inställd, har gått en knapp tank på backen och går som den ska.
Räckviddsprov är också gjort, ca 100 steg både med och utan motor, är väl helt OK.
Så nu finns det inte fler ursäkter, förutom då att det blåser en hel del idag när man äntligen är klar.
Men det är ju en HEL vecka till IMAC-tävlingen i Helsingborg, så än finns det hopp om lite träning...
// Peter Schmidt

imacse_peter

Tjohoo !!

Så här ser en lycklig provflygare ut...

Image Insert:

96.06 KB

I går (söndag 6/8) kväll kl. 20.35 lättade Edgen från marken för första gången. Några klick på skev och höjd sedan flög den hur bra som helst. Hade dock lite för mycket utslag på höjden så den var liiite känslig där.
Klipptendenserna är samma som på Extran, dvs obefintliga.

Hårdträning nu på Sportsman-programmet i fyra dagar...
// Peter Schmidt

Mick

Tillykke med den Peter, glæder mig til at se den i weekenden.

/Mick
 

imacse_peter

Nu har det blivit ett 15-tal starter med Edgen. Den är inte riktigt lika neutral som min Composite-ARF Extra var.
Jag har mixat in en hel del motskev i kniveggsläget annars rollar den tillbaka, samt lite höjdroder då den även går mot ställen. Nu går den dock spikrakt när man lägger den i knivegg.

Vertikala manövrar är verkligen vertikala, i en dyklinje ligger den kvar i 90 grader. Det tyder väl visserligen på att den fortfarande är något baktung men den har inga hyss för sig. Landar i promenadtakt...

Nu ska bara motorn bli lite inkörd igen efter cylinderbytet, den är ganska törstig nu och drar ca 6 dl på 7 minuters flygning. De nya Krumscheid-dämparna går fantastiskt tyst och fint även med en Menz propeller. Med en 3-blad kolsnurra blir den väl nästan ljudlös[;)]

Motorbultarna har skjuvats av ett par gånger. Nu har jag gått upp till M6 och satt en ytterst liten gummidämpning på var sida om själv motorfästet, hoppas det ska hålla bättre...
// Peter Schmidt