Propeller till DLA 30?

Started by G-son, 2011-07-15, 11:59:23

Previous topic - Next topic

G-son

Hej!

Nu är min Extra nästan klar för provstart [:)]
Nu önskar jag få ett råd till vilken prop jag ska köra med.
Jag har 18x6 och 18x8 Hawk liggande men undrar om dessa är rätt?
Kärran är en Pilot RC med 1850mm i spännvid. Tänkte mig att prova på lite Basic program.

Det där med att välja prop tycker jag är svårt och vet att bakom all teori finns praktisk erfarenhet och jag besitter inte någon av dessa [:(]

/martin
 

paroos

#1
6 eller 8 stigning är inte lämpligt för IMAC.
10 eller 12 stigning rek.
10 är en bra kompromiss.

Ni som har 30cc motorer kanske kan tipsa vad som funkar???
19-10? 18-10? 18-12?

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

G-son

Ok! Sitter och lägger in beställning på killswitch och då tänkte jag ta några fler snurror oxå.

Men som du skrev patrick, ni som kör med 30cc motorer kom gärna med era tips.Nu finns det kanske inte så många som kör imac med 30cc men nån borde finnas!

/Martin
 

Aeroparts

Hej G-son om det är en DLE 30 du har så varför inte följa det som tillverkaren rekommenderar till att börja med.
Specifications:
Displacement: 30.5 cc (1.861 cu in)
Bore: 1.42 in (36 mm)
Stroke: 1.18 in (30 mm)
Weight: 2.4 lb (1.10 kg)
RPM Range: 1,600-8,500
Output: 3.7 hp @ 8,500 rpm
Requires: unleaded gasoline, oil, ignition battery & propeller
Includes: electronic ignition, muffler, spark plug, gasket, bolts, machined aluminum standoffs, throttle arm extension & mounting template
Suggested Propellers: 18x8, 18x10, 19x8 & 20x8
Suggested Break-in Prop: 18x8


Sedan kan man ju fråga några som kört just denna motor.

Tex. HAB gjorde en test.
Vi hart nu testat DLE 30, första körningarna gjorde vi med 18x6 prop. Motorn hamnade i våran gamla Excitation på ca 5kg som tidigare kördes med Saito 180.
Valde att köra den med nya lågpris PITTS dämparen, ljudnivån är helt OK och avgaserna kommer ut där de ska.
DLE 30 utklassar Saiton vad det gäller drag , 8 kg drag är ingen överdrift , motorn är lättstartad , trottlar fint. Vi återkommer med mera testdata.

Vi vågar dock rekomedera motorn för 3D kärror på max: 5kg och vanliga kärror upp till ca 7kg för att få BRA motorisering.


Vår MVVS 26 med pipa snurrar troligen på med likvärdig kraft som DLE30:an.
Den går absolut bäst med Mej 18x8 för IMAC, eventuellt 18x6 för 3D
toppar då ca 9000 Rpm, lasta inte ner dessa små motorer med för mycket stigning.
http://www.viddler.com/explore/TeamAeroparts/videos/1/
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22&whichpage=2

Börja du med 18x8 eftersom du har en och tillverkaren rekommenderar ju denna till inkörning, och sedan ser du vad du får för varv etc det skiljer mycket mellan propellertyper.
/Lennart

rc_jorgen

Hej Martin!

Jag kör en DLE 30 i en Katana S från AirRC/Pro med spännvidden 1800 mm och med vikten 4800 gram (otankad). Jag genomför huvuddelen av min IMAC träning med denna kärra. Tävlar gör jag sedan med en Krill Katana med en ZDZ 120 cc. Jag har gjort mer än 100 starter med DLE:n och den går som ett \"skållat troll\".
Jag kör den för närvarande med 19-10 för att hålla nere ljudnivån. Med en 19-8 rippar den den \"gött\" i planflykt och har obegränsade lodräta prestanda. Båda propellrarna kommer från AirRC/Pro och märket är av Fiala. De är mycket lättdrivna och har hög verkningsgrad. Enda nackdelen är att de tunna och lätta och därför relativt känsliga för transportskador.
Din 18-8 är nog lämplig för inkörning på backen, men sedan behöver du nog lite mer stigning om du skall flyga IMAC.

/Jörgen
 

G-son

Tack för tipsen! givetvis så har jag kollat vad tillverkaren rekommenderar men det jag önskade var tips om var vilken som kan vara lämpligast! Det är ju skillnad mellan en 18x6 och en 20x8 även om DLE rekommenderar det! Jag önskar en kära som inte drar alltför mycket när jag ska landa. Vi har en ganska kort bana i Ängeholm. Eftersom jag skulle vilja prova på basic programet så vill jag ha en snurra som kan ge mig bäst förutsättningar. Pilotens färdigheter är nog begränsningen [;)]!. Men som du tipsar om Jörgen så kanske en 19x10 vore att testa!

/Martin
 

Aeroparts

#6
G-son det är ju lättare att få svar om man talar om utgångsläget först.
Varför jag skrev att kolla tillverkarens rekommendation är att du nämner inte att du redan gjort detta, många kollar ingenting innan de frågar saker som är självklara.
I första frågan vill du flyga IMAC Basic, men senare också en propeller som inte drar för mycket på grund av fältet. Det beror på så mycket. Liten stigning tillräcklig låg tomgång, lätt flygplan allt påverkar.
Vår YAK väger 6,3 kg fulltankad med 26cc men går att landa något så när kort ändå, beror mycket på piloten. Jag kan tänka mig att Jörgens \"Ballong\" går att landa hur kort som helst förutsatt att låg tomgång så inte propellern drar hela tiden eller att man landar flygplanet på ett sätt där man använder hög anfallsvinkel,etc. Bara att träna..
För att få en lite uppfattning av hur olika propellrars effektivitet kan vara så finns det ett litet exel blad att ladda ner som ger mycket kött på benen och kan vara av intresse att lägga lite tid på att knappa lite i.
http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls

Hoppas du får till en bra propeller[;)]
/Lennart

G-son

Ok Lennart! Jag var kanske lite flummig i min fråga! Men jag tar dina och er andras råd till mig och ska kolla in din länk till mvvs. Det blir nog ändå till att börja med min 18x8 och sen får jag se huruvida den passar mig och planet eller om jag får proppa upp lite.
Jag återkommer med resultat!
 

Aeroparts

Har du tid över så kan du skumma igenom dessa 348 sidorna på Flyinggiants forumet om DLE30.
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=44102&page=348
Men det verkar som många fastnar någonstans på 19x8 och runt 7500rpm beroende på tillverkare.
/Lennart