GB Yak 55m.......ett bygge.

Started by Paul, 2011-08-08, 23:06:19

Previous topic - Next topic

Paul

En lite modifikation för att styranordningen inte skulle ta i sidorodret.
Plywood platan skapar distans, spännande va[?]

//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

Varför alla kamerahus?
Redundans?
För att man inte hinner byta objektiv?

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

#62
Jo Patrick, precis som du säger har man/jag minst 2st kamerahus när jag plåtar denna sport (som man ej får nämna på detta forum) men man har i alla fall en boll[:p]
Man hinner inte byta gluggar, för olika räckvidder.
400mm ofta med 1,4 converter på ett kamerahus, 560 mm med ljusstyrka 4,0, sen ger även denna typ av hus en cropp-faktor på ca 1,3, då blir den faktiska brännvidden ca 730mm.
På det andra kamerahuset kan man ha tex en zoom, 70-200/2,8 brukar vara populärast.
Den tredje kameran använde jag som målkamera, dvs man sätter den på ett litet stativ bakom mål, och den styrs vi radiolänk och tar bilder samtidigt som ett av de andra kamerorna som man håller i beroende på vilken man satt radiolänken på.
Skickar med en länk till min blogg om du vill se resultatet, hur det normalt kan se ut i en dagstidning.

http://madejmedia.blogspot.se/

Bästa hälsningar Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

quote:
Originally posted by Lonsan

Boll???


De brukar vara runda, och kan ofta rulla eller studsa.[:0]
Används i många olika sammanhang, tex golf.[:D]
//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Nej, nej.....inte bilar[B)]
//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Har kommit in i ett stim...... ett byggstim[:D]
Alla servon med linkage till alla roderytor är klart, det som återstår är gasservo, tank och lite elektronik placering. Beräknas bli klar imorgon, med premiär på Torsdag[:p]

Bästa hälsningar Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Denna modell är så fin och genomtänkt, men här förstod jag inte hur jag skulle lyckas sätta gas-servot i det tänkta hålet, kanske funkar bra med en annan motor setup.
Jag byggde lite hastigt och lustigt ett nytt gas servo fäste, inte världens vackraste, men det duger[;)]

//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Hu jeda mej, tyngdpunkts invägning, blir inte lätt utan en mummsebumssa, men jag fick lite bra tipps av Lennart.

//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Sista planet i luften, Pär och jag är och flyger, och det var skönt att den också är premiärad, innan kameraväskorna åter ska packas för en tur på cirka en vecka i Europa.




Med vänlig hälsning, Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Skymic

Grattulerar Paul!
Nu duggar premiärerna tätt.

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Aeroparts

Grattis Paul.[:)]
Var tungpunkten acceptabel[?]
/Lennart

Paul

Tack, tack, tycker nog att den flög bra med denna TP, som jag dock tror är ganska framtungt, gjorde bara två flygningar och minskade roderutslag, denna motor måste nog tunas in, men helhetsintrycket drogs ner av ett klapprande oljud, canopyn är ganska lång och är fäst med hullingar i framkant, testade att sätta dit gummi puffar mellan kropp och canopy, detta räcker ej.
HAR NÅGON ETT FÖRSLAG PÅ HUR JAG SLIPPER KLAPPRET[?]

Funkar det om man lägger silicon längs hela ramen[?]
Ja det är många premiärer nu, och fler blir det.
Med vänlig hälsning, Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

Tror vi är många som undrar HUR den flög???

Grattis!

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se