IMAC-final Kil/Sunne 9-11 sept. 2011

Started by imacse_peter, 2011-08-17, 20:00:17

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Var tog sommaren vägen[:0]
Redan dags för final[:I]

Ja, i alla fall dags för att anmäla sig till finalen som bara är lite drygt tre veckor bort...




// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Emanuel F

Denna veckan har det varit fest i Kil, Kil hela veckan kallas det för.
Idag var det premiering av ungdomar, och jag blev nominerad till detta. Med Bengt Alsterlind i egen hög person (från hajk), han visste även om finaltävlingen i Kil/Sunne så räkna med publik[:)][:)]
Det blev en liten film



//Mvh Emanuel Fantini
Teampilot Autopartner RC
//www.Kilsmodellklubb.com
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Paul

Grattis Emanuel..... kul[:D][:D][:D]
Och att få träffa hajk-mannen med, han tittade man mycket på när man var yngre.
//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

Ja, han känns som en gammal vän från barndomen.
Låångt innan Fantini Jr föddes satt vi old-timers limmade framför TVn varje vecka för att se vad för fräcka grejor Bengan skulle visa[:D]. Tror det producerades och sändes från Karlstad.


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Emanuel F

För er som inte har med eget boende så kan vi rekommendera bla.

Sunne vandrarhem ca 2 km från fältet: http://www.sunnevandrarhem.se/
Hotell Frykenstrand ca 5 km från fältet: http://frykenstrand.se/
Selma Lagerlöf Hotell ca 3 km från fältet: http://www.selmahotel.se/

OBS!! Sista anmälningsdag är idag, det finns fortfarande plats för fler deltagare.

Glöm inte att det även är sista tävlingen innan en lååååång vinter[xx(]

//Tony


//Mvh Emanuel Fantini
Teampilot Autopartner RC
//www.Kilsmodellklubb.com
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Lonsan

Fick min chef att inse vikten av att jag får ha kul en sista gång inför mörkrets och kylans ankomst...vi ses i Sunne :-)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paho

Var ute på fältet idag, skulle till att flyga och startar motorn när jag ser att skevrodren rör sig onormalt. Det visar sig att det har blivit ett glapp i servot som inte känns bra att flyga med. Har precis beställt nya servon på expressbud från England, hoppas de hinner fram i tid till Kil/Sunne...

Jag pratade med en på fältet och han påstår att det är de långa servoarmarnas fel, varför har man så långa servoarmar? Varför har man inte kortare armar? De armar jag har på min modell är inte längre än de som är rekommenderade i manualen.

/Patric
/Patric

paroos

#7
Egentligen en egen tråd men den korta och enkla förklaringen är:
Vi som använder dessa modeller till att faktiskt flyga precisions flygning är toppen på isberget. Den stora massan av marknaden är rekreationsflygande mer eller mindre 3D huckare.
För att få 3D/maxade utslag krävs långa armar, ofta 1,5\"-2\"
Alltså designas modellerna efter det, dvs roderhornen placeras så att en 1,5\" arm sitter i 90grader. Detta lider vi (IMAC/Precisionsflygare) av då vi:
1. Tappar upplösning i servot. (pga den långa gången)
2. Tappar kraft, då vi har linkarna på dessa långa armar. (därav måste vi ha löjligt starka servon)

Det man kan göra är att helt enkelt bygga om hornen, dvs sätta i nya som medger korta armar. OM man gitter...

Om du har glapp i dreven (om det nu är det) så beror det nog mest på linkaget i sig, alt. kvalitén på servot och inte armarna enbart.
H e l a linkaget skall vara 100% stumt och glappfritt. Finns lite lite glapp/spel så käkar vibrationerna upp dreven sakta men säkert.
(Då får dina servo kuggar en smäll per vibration, dvs några 1000st i minuten)
Det sker iofs ändå, men det går snabbare om det inte är glappfritt.
Så, om hela linkaget är perfekt spelar längden på armen inte så stor roll. Är kvaliten på dreven låg går det också fort mot slitage = glapp.

I övrigt lider vi av att kärrorna ofta pga anledningen ovan designas med vingprofiler för 3D, dvs tjock profil för mycket lyft i låg fart.

Det finns en anledning till att de flesta som tävlar IMAC på hög nivå i USA flyger med egenbyggda Carden och Dalton modeller designade för precisionsflygning. Här sätter man ex. roderhornen så att de tillåter korta armar för max kraft och upplösning.
C-ARF har också modeller som flyger IMAC mycket bra. Kolla ex. vingprofilen på Jockes Extra eller Mattias Yak...jämför med en EF Yak...Krill verkar ha hittat en bra kompromiss gällande vingprofil. Finns även trä ARFer designade speciellt för att flyga IMAC bra, EF 125\" Extra 300, Hangar9 3,1m Sukhoi + 35% Extra 260 och 300.
Dock är de inte många tyvärr.
De flesta 50cc modeller brukar dock pga sin storlek få förhållandevis tunn vingprofil. Men de har ju andra nackdelar just pga sin storlek och ringa massa.
Nu är ju inte vingprofil allt, men en mycket viktig variabel.
Det var heller inte detta du frågade om...[:I]

Gonatt!




//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Emanuel F

#8
Angående samkvämet på både fredag och lördag kväll så har vi vår förträffliga cateringfirma som kommer ordna med maten

Meny i Flygrestaurangen

Frukost. Fredag-Lördag-Söndag
kaffe/te/juice/bröd/pålägg/fil & flingor/grönt mm.
Pris: 40 kr/person

Fredag. Middagsbuffé \"Fantini\" -med smaker av medelhavet
Lördag. Middagsbuffé \"Selma\" -med smaker av Värmland
Pris: 100 kr/person. Barn 50 kr/person

Endast förbeställning Frukost & Middag senast 6 september till
Tony fantini@tele2.se  070-7600558

Kökschef: Leo Hovmästare: Håkan Mässpojk/servis: Max
Frågor/särskilda önskemål vad gäller maten.
Leo Elander: 0554-241060/0730604055
Cateringleverantör & serveringsansvariga: //www.sofia-kalaskockar.com


//Mvh Emanuel Fantini
Teampilot Autopartner RC
//www.Kilsmodellklubb.com
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

imacse_peter

Det närmar sig...

Image Insert:

67.79 KB


Finns även med i den officiella kalendern på Sunnes hemsida - härligt...
http://www.sunne.se/sv/Kommunal-service/Aktuellt/Kalender/-Flygtavling-SM-final-IMAC-modellflyg/


// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Emanuel F

#10
OBS!! Glöm ej att anmäla er till middagsbuffe/frukost senast den 6 september. Det finns säkert fler hungriga IMACare[:)]


//Mvh Emanuel Fantini
Teampilot Autopartner RC
//www.Kilsmodellklubb.com
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Aeroparts

Liten undran från en som bara behöver läsa.
Är det inte lite tajt att dela ut ett okänt kl 21:15 som sedan skall flygas 08:15 dan efteråt [?]
/Lennart

Aerobat

#12
Håller med Lennart. Det blir väldigt tufft att göra något vettigt av det.
Adv okänt kunde med fördel flyttas till efter basic.
Då har alla Advanced flygarna hunnit vakna till det okända.
Visst, det är samma för alla kanske någon tycker, men det är ju roligare med välflugna program.

Sen vill jag gärna ha det okända jag ska döma i förväg så att man kan förbereda sig.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Mvh Ulf

Lonsan

quote:
Originally posted by Aerobat

Håller med Lennart. Det blir väldigt tufft att göra något vettigt av det.
Adv okänt kunde med fördel flyttas till efter basic.
Då har alla Advanced flygarna hunnit vakna till det okända.
Visst, det är samma för alla kanske någon tycker, men det är ju roligare med välflugna program.

Sen vill jag gärna ha det okända jag ska döma i förväg så att man kan förbereda sig.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se



He he[:D]
Jag försökte också att \"plåga\" Advanced piloterna med tidig start Okänt.
Men Aerobat hittade en bättre lösning (faktiskt) som råkade
skona morgontrötta A-piloter[;)]

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

brauer

quote:
Jag försökte också att \"plåga\" Advanced piloterna med tidig start Okänt. Men Aerobat hittade en bättre lösning (faktiskt) som råkade
skona morgontrötta A-piloter[;)]



Dvs plåga I-piloter istället? [;)]