Freestylemusik och manövrar

Started by paho, 2011-08-18, 13:15:09

Previous topic - Next topic

paho

Efter Calles freestyle i Brännebrona blev man ordentligt taggad på att sätta ihop ett eget program, första problemet för mig är att hitta musik och sen sätta ihop olika låtar. Hur gör ni?

Nästa problem är, vilka manövrar ska/måste man ha med? För att få så mycket poäng som möjligt och att det är manövrar som även en Basic-pilot kan klara av måste det vara manövrar som inte är för svåra men att man ändå kan få träna lite...

Jag tror nu inte att jag kommer att hinna med att ställa upp i Kil/Sunne med freestyle men börjar jag nu så kan jag ha ett bra program till nästa år.

/Patric
/Patric

paroos

Finns inga krav på speciella manövrar som måste finnas med.
Finns bara ett sätt att komponera ett bra freestyle program, att lära sig bedömningsreglerna komb. med fantasi.
Dvs man måste förstå vad det är domarna tittar efter och enligt vilka kriterier det bedöms. Sedan använda sin fantasi och komponera ett vägvinande program.


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paho

Fantasi har jag (troligen för mycket...), problemet är musik, takt och poängbedömningen. Jag vet också en del manövrar jag skulle vilja göra men känner att jag behöver mer input från er.

Ni som dömer freestyle, vad tittar ni extra mycket på? Vilka manövrar tycker ni ska vara med?

Ni som komponerar ihop musiken, vilket program använder ni för att mixa ihop olika låtar? Hur tänker ni, snabba låtar, blandat, låtar med mycket takt eller bara lugna låtar?

/Patric
/Patric

paho

Hittade en hel del på FG (http://www.flyinggiants.com/forums/forumdisplay.php?f=76) som verkade bra.
Vill fortfarande veta lite om musiken och hur domarna här dömer.

/Patric
/Patric

paroos

Musik o ljud bedöms enligt samma kriterier som det andra, speciellt variationen. Kopplat till musiken hur modellen flyger i harmoni med den, ex. i takt med rytmen etc.

Igen, fantasi är bästa ingrediensen, 4min freestyle är en show gren.
Du skall alltså dra på en liten show för domarna, som skall bli så övergripande imponerade som möjligt.
Sedan tittar man på det som presteras fördelat på ett antal katergorier specade i reglerna.


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

Domarprotokollet kan kanske ge lite vägledning, utöver regelboken förstås[;)]

http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/imacse_peter/2011818223625_IMAC_Freestyle.pdf




// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

paho

Tack, den ger en bra vägledning. Jag hade inte sett domarprotokollet tidigare.

Jag tror också att det bästa är att studera andras freestyleprogram, problemet är dock att man inte får en uppfattning för hur mycket poäng programmet har gett.

/Patric
/Patric

paroos

Vill du ha inspiration så finns det 1000 tals filmer på Youtube.
Sök på:
Gernot Bruckman
Mark Leseberg
Chris Brislin
Frazier Briggs
Quique Somenzini
Seth Arnold
Donatas Pauzuolis
Bill Hemple
Chip Hyde

Så får du en hygglig inblick i lyckade program...men hey, krävs \"en del\" talang och träning för att prestera på den nivån![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

#8
En mycket bra träning är ju att köra under vinter inomhus, och vill man tävla så är det ju \"bara\" 2 minuter långt.[;)]
/Lennart


Aerobat

Glöm inte Gabriel Altuz. Han är sevärd...

quote:
Originally posted by paroos

Vill du ha inspiration så finns det 1000 tals filmer på Youtube.
Sök på:
Gernot Bruckman
Mark Leseberg
Chris Brislin
Frazier Briggs
Quique Somenzini
Seth Arnold
Donatas Pauzuolis
Bill Hemple
Chip Hyde

Så får du en hygglig inblick i lyckade program...men hey, krävs \"en del\" talang och träning för att prestera på den nivån![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW

Mvh Ulf

paroos

Sorry, han var så given att jag glömde...
Enligt mig f.n. den över[}:)]aste überspakaren på planeten!
(+ att han tycks sakna nerver helt...)

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

#11
Läs igenom regelboken ordentligt från avs.17, vilket även domarna skall vara väl uppdaterade på.
Speciellt den förklarande texten, tyvärr brister det nog lite där än.
Det finns  ju vissa saker som premieras eller drar ner.
Tyvärr är det lite olika mellan länder tror jag, och ibland mera kanske namnet samt publiken som sätter prägel på scoren. Ett ganska lojt program från Bruckmann eller liknande med en grym precision och alla ingridienser eller ett vansinnes kör med Dounatas eller likn. utan nästan en enda rätt momentroll eller förståeligt flöde i flygningen kan beroende på tävling eller domare bedömmas lika, men om man sätter sig och analyserar enligt boka så blir det nog poäng Bruckmann. Nu är ju inte alla tävlingar som kör freestyle bedömda med IMAC freestyle reglerna, men förmodligen så är nog bedömmningen där ganska lika.
Ett exempel är EXFC http://exfc.eu/rules.htm
Det finns ju en baksida med freestyle...kolla igenom dessa mycket fina bilderna från EXFC 2011. Det fanns några kärror till vrakpris..[;)].
http://www.frc-er.cz/fotoalbum/modelarske-akce/exfc-2011
/Lennart

paroos

#12
Tjaa fast 4 min freestyle är ju \"a separate showtime event\".

Egentligen tvärt om mot den oerhört strikta precisions flygningen.
Dvs där bortser vi helt från flygstil, tempo etc. och dömer 100% strikt enligt kriterierna.

I freestyle dömer vi efter 3 huvudområden, flygskicklighet (90K), Artisteri (90K) och positionering (20K).
Som synes värderar vi \"showeriet\" lika högt som skicklighet (teknik, exakthet etc)

Peter, vi kanske skulle ändra protokollet, från \"konstnärligt intryck\" (lite pretantiös formulering kanske), till \"Artisteri\"?
Orginalet säger ju: Artistic impression. (om jag inte minns fel)
Artisteri eller showighet är ju vad det handlar om...

Visst Bruckman är fostrad i den Preussiska skolan, korvalådda o allt skall flygas med precision. Fint, men kanske lite hämmande ibland.
Motsatsen gäller för Altuz, sydamerikanskt temperament, helt crazy med gasen i botten non stop. Även det lite obalanserat kanske.

Igen, till skillnad mot precisionsgrenarna så dömer vi ju freestyle efter en hel del tycke och smak.
Vissa domare gillar aggresiv flyging med små marginaler mer, vissa gillar mer konstnärligt och precist.
Dock skall vi alltid titta efter balansen och variationen. Bäst balans mellan olika saker, bäst komponerat och varierat skall ha bäst betalt.

En annan aspekt är att en freestyle domare måste förstå vad som är svårt eller mindre svårt. Att hovra modellen framför sig kanske inte verkar så svårt, men om den står blixt stilla och det blåser 8m/s sidvind då vet vi att piloten är oerhört skicklig.
Att flyga rundor och momentrolla, varierat med 3D snappar kanske inte verkar så svårt. Men om vi ser att modellen flyger i en tänkt kurs/bana med tanke bakom och varje roll träffar en takt i musiken, tja då snackar vi hög svårighet och skicklighet.
Etc etc.

Tänk på när ni kollar proffsen på film att titta efter hur mycket det verkar blåsa. Jag har många gånger tittat på dessa killar och även konstaterat att, $hit det blåser rejält. DÅ fattar man ännu mer hur sanslöst duktiga de är. De går ut i vind som många av oss hade tyckt var jobbig för programflygningen och river av sina makalösa freestyle program utan att tveka.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

#13
quote:
Originally posted by paroos


I freestyle dömer vi efter 3 huvudområden, flygskicklighet (90K), Artisteri (90K) och positionering (20K).
Som synes värderar vi \"showeriet\" lika högt som skicklighet (teknik, exakthet etc)


Javisst,det är därför det är så viktigt att läsa text massan i regelboken och inte bara den förkortade i scoresheetet för att lära sig alla delarna vad gäller bedömningen av showeriet i dessa 3 huvudområden.
/Lennart

paroos

Säger inte emot...

Förresten, minns med glädje finalen förra året i HBG.
10 man ställde upp i freestyle, helt grymt.
Själv hoppades jag att det var starten på en positiv trend. Tyvärr blev det tvärt om, i år har det varit väldigt få deltagare i freestyle.

Vad kan vi göra för att ändra detta?
(Har lite ideer till 2012)




//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se