Det händer något (Extreme Flight) EXTRA i Malmö...

Started by Spitfiremagnus83, 2011-09-07, 22:19:33

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Lyasande! Lennart får helt enkelt titta bort när han ser mina dekaler!
 

Aeroparts

Ursäkta 300sc, det var bara en förklaring då många inte vet skillnaden på Extra varianterna t.ex 300 och 300L. Och att inte 330sc skulle finnas har jag inte påstått utan bara förklarat ursprunget av densamma vilket inte många heller vet.
Naturligtvis kan man ju sätta på 300L dekaler på en Extra 300 om man tycker de är snygga, det är ju värre att sätta YAK 55 SP dekaler på ett flygplan som inte ens är en YAK överhuvudtaget utan en Technoavia SP-55M.

Basic kommentaren var mest för att det inte finns något skala krav där, eftersom det var ett påstående att \"det är ju inte skalaflyg vi håller på med\" Men skala flyg är det väl om något då det t.o.m finns regler för det och är en av grund målen.

Men lycka till ändå med din 300(L)även i sportsman[;)]
/Lennart

Spitfiremagnus83

Alltid intressant när du delar med dig av din kunskap Lennart! Sedan är det väl inte så \"bara\" med att tävla i basic? ;-) Man måste ju lära sig krypa innan man kan gå...

Mitt första möte med Extra300L var i microsoft föight simulator 95. Oj, vad många timmar jag flög i den. Sedan dess har alltid just 300L legat mig extra varmt om hjärtat. Detta är min motivering att sätta 300L dekaler på min 300, även om detta inte är helt korrekt.

Väntar på offerten från TPvictory, sedan blir det dekaler för hela slanten!
 

Aeroparts

Jag högaktar alla som tävlar oavsett klass, då jag själv inte är någon tävlingsmänniska överhuvudtaget och saknar totalt tävlingsinstinkten, skulle den infinna sig på äldre dar så lovar jag ställa upp i Basic.[;)]
/Lennart

paroos

Den gamla Extra 300 som modelltillverkarna gillar att ha som förebild finns inte längre i Extras utbud.
Men den används som förebild ännu då den är midvingad, vilket ingen av de nya Extra modellerna är. Midvingad = flyger bättre.
Av samma anledning görs fortfarande modeller av den ännu äldre Extra 260.

Pimp on and enjoy!![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Fick lite dekaler från TPvictory i veckan, mycket nöjd! Dock såg blev det pannkaka när jag skulle applicera ena vingdekalen, så det fick bli en beställning på  en ny sådan.

Kan bara säga gott om Tanja, bra service och snabba leveranser. Prismässigt blev jag positivt överraskad när jag fick fakturan.

Har upptäckt efter en cirka 10 flygningar att vingarna ligger och skaver mot kroppen. Panduro dekorgummi löste problemet. Skav och lite skrammel försvann.

Blir två bonusbilder från Malmöklubbens Fly in i lördags.

Tankar om Extran så här ett par flygningar senare? Bara positivt. Extran är kapabel till mer än vad jag kan. Känns prima och med en 22x10 istället för en 23x8 så varvar motorn lite mindre.

Negativt? Klädlsen blir så lätt repig. Jag vet att detta är en petitess, men jag stör mig. Trots att jag har varit sjukt försiktig vid transporter både av vingar och kropp börjar det bli rätt repigt på sina ställen. Materialet i vingpåsarna gör en hel del repor.
Men grejerna ska ju användas, så det är väl bara att gilla läget. Såg att det var ett gäng revoc vingpåsar till salu, de kanske är lite bättre än extreme flights bubbelplastlösning.
 

Spitfiremagnus83



Image Insert:

76.23 KB




Image Insert:

76.26 KB

Image Insert:

70.33 KB

Image Insert:

42.9 KB

Image Insert:

70.49 KB
 

Aeroparts

Snyggt!
Helt rätt Magnus, EF vingpåsar repar sönder maskinens klädsel direkt tyvärr.
Du kan göra som vi gjort till vår YAK, ta ett gammalt flanell lakan och sy ett par påsar att ha inuti, så kommer maskinen att vara blank och fin. Sedan finns det några bra vatten baserade vax medel på spray som gör underverk. Tyvärr mycket dyra men dryga.
/Lennart (känd putsare)[;)]

Spitfiremagnus83

Då är vi två! Hatar repor.

Vilket vax använder du för att få upp glansen? Har du något speciellt märke att rekommendera?
 

Aeroparts

#189
Vi använder ett medel som vi använde på segelflygplanen (fullskala)och som använd inom bilvård.
Jag tror att det finns något företag i H-borgs trakten som har det.
Det heter WASH`n GUARD
http://www.dwg.se/dwg-filer/prod/prod.html
http://www.classix.se/dwg.htm

Kolla Carls båda Yakar, en från -07 och den andra från -09 de har varit med några resor, men är ganska OK i finishen.
http://carlolsson.webs.com/
/Lennart

Skymic

quote:
Originally posted by Aeroparts

Vi använder ett medel som vi använde på segelflygplanen (fullskala)och som använd inom bilvård.
Jag tror att det finns något företag i H-borgs trakten som har det.
Det heter WASH`n GUARD
http://www.dwg.se/dwg-filer/prod/prod.html
http://www.classix.se/dwg.htm

Kolla Carls båda Yakar, en från -07 och den andra från -09 de har varit med några resor, men är ganska OK i finishen.
http://carlolsson.webs.com/
/Lennart


Har samma erfarenhet av denna produkt, och ja Vingpåsarna som följer med repar klädseln.

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Spitfiremagnus83

Aj aj, det var ju inte billigt det där vaxet... Jag får hem och botanisera i farsans gömmor. Han kör med ett fabrikat som heter bjurmans, tänkte testa det.
 

Spitfiremagnus83

Dessvärre tyckte jag att vaxet ni rekomenderade var lite i dyraste laget, så jag letade vidare.

Provade två sorters gitarrpolish, men de gav inget märkbart resultat. De båda funkar perfekt på mina två Fender basar, men det är ju en \"hård\" lackerad yta och inte någon plastklädsel.

Blev ett besök på biltema, köpte en flaska \"super wax\" och flaska waxpolish, som enligt etiketten skulle innehålla ett mycket milt slipmedel. På de lackerade delarna på mitt mitt flygplan gjorde waxpolishen ett bra jobb. På klädseln? Njae, ingen större skillnad. Körde vaxet utan slipmedel på kropp och vingar.

Det känndes som om det blev lite blankare, men det kanske bara är jag.

Oavsett vad så känns det bra med ett nyputsat flygplan. Känslan av det ska man inte förkasta, framförallt om man har puts gener som jag har.


Sista två dekalerna från TPvictory dök upp, Tanja är otroligt skicklig, och snabbt går det också!

Hittade ett dekalark på fullkontroll som egentligen ska vara till en Castrol målad kärra, men jag tog några av de dekalerna och smyckade min extra. Tyvärr var inte de av utskuren vinyl (ville egentligen bara ha dekaler av den sorten på min extra), men de förgyllde bra tycker jag. Dekalerna på tredje bilden bör tilläggas.

Tycker själv att jag hittade balansen mellan lagom och plottrigt. Dekalerna gör ju inte att flygplanet flyger bättre, men är liksom det där lilla sista som gör det.

Så nu är mitt flygplan klart. Detta har varit mitt drömflygplan länge och det känns bra att nu äga och flyga ett sådant.

Blickar man framåt (och drömmer lite till) så är ju Krills 2.2m YAK55:a sjukt snygg i det blå vit röda schemat. Man kan ju hoppas att de kanske släpper en Extra 330sc i 50cc... Det hade varit sjukt nice! Fast då kanske man skulle ha en DA-60 i nosen. Ska till staterna i höst.... Eller en vettigt el-setup... Ja, fantisera och blicka framåt kan man alltid göra.

Nu tackar jag för mig och hoppas att vi ses i sommar! Kalmar Basic på söndag, Helsingborg efter det, IMAC-2012, nu kör (flyger) vi!

 

Spitfiremagnus83

Sista bilderna, de två första med dekaler från TPvictory, den sista från dekalarket från Fullkontroll.


Image Insert:

82.54 KB


Image Insert:

83 KB



Image Insert:

83.17 KB