Det händer något (Extreme Flight) EXTRA i Malmö...

Started by Spitfiremagnus83, 2011-09-07, 22:19:33

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Små framsteg, gått över tankutrymmet och motorboxen med Biltemas lamineringsepoxy.
Bra produkt, dock blandade jag allt för mycket... Trodde träet skulle suga mer än vad det gjorde.
 

Spitfiremagnus83

Lite framsteg, med betoning på lite.

Som jag skrev i det förra inlägget så fick sig kärran en runda epoxy på väl valda områden. När jag låtit det hela torka så såg det rent ut sagt för jävligt ut. Det var ojämnt och tjockt och inget vidare alls.

Fram med trekantsslipen, slipa bort det värsta, gå loss utan maskin där det behövdes. Nytt lager pålagt, skillnaden denna gången var att jag blandade i T-röd. Epoxyn ar mycket lättare att applicera och det hela blev mycket bättre.

Dock märkte jag i morse, (efter 8h torka) att det inte var helt hundra torrt, hoppas att t-röden inte har förändrat torkegenskaperna. Det är alltså dammtorrt, men lite mjukt fortfarande.

Kan kanske bero på att det stod i källaren och torkade, där det är rätt så mycket kallare än i min lägenhet.

Nu kommer kvällens bildskörd!

Image Insert:

72.26 KB

Syns kanske lite dåligt... Men epoxyn ligger som ett skyddande lager på boxen


Image Insert:

80.85 KB

Likaså i tankutrymmet.

Image Insert:

56.04 KB

I och med att tankutrymmet är designat för fyrkantig tank och inte en 3W-tank så fick det bli att tillverka en slags tankvagga. Här är materialet!


Image Insert:

73.6 KB

Något sånt här hade jag tänkt mig.

Image Insert:

74.18 KB

Vad tycks/tror ni?

Image Insert:

50.92 KB

Har också fixat förlängningskablarna till höjden. Blir kabelstrumpa på de flesta kablar i denna kärra.


Sedan till alla som stör sig på att vissa bokstäver inte syns. Jag hatar det också. Men hur f*n ska jag lösa det?
Kör med apple produkter, kanske forumet som inte är uppdaterat till den nya tekniken?[:p][8D][:D]
 

Paul

Jag har också en \"äppel-dator\" ....skrev med ä i Apple, bara för att visa att mina ä:n blir riktiga....hoppas jag.
Men eftersom jag inte tittar i Win, så kanske mina bokstäver också ser konstiga ut??? Om dem gör det så skriv gärna en kommentar.
ÅÄÖ
åäö
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Spitfiremagnus83

Ser inte dina ä som i äpple.

Sitter i safari på en Mac book från 2009. Samma resultat i en ipad2.

För att testa hur mina bokstäver ser ut skriver jag följande ord:  

äpple
får = lammets mamma
förstör= när man tar i sönder något.

Hur ser det ut på din äpple-dator?
 

Spitfiremagnus83

Hoppas att någon datorkunnig kan lösa tangentbords problematiken.

Nåväl, några fler bilder på tankvaggan installerad. Sitter med sex stycken skruvar, hoppas detta ska räcka.


Image Insert:

75.06 KB



Image Insert:

78.01 KB



Image Insert:

78.38 KB

Jag ser mig som rookie på det här, kom gärna med synpunkter och förslag!!!
 

Paul

Ser inte dina ä som i äpple.

Sitter i safari på en Mac book från 2009. Samma resultat i en ipad2.

För att testa hur mina bokstäver ser ut skriver jag följande ord:

äpple
får = lammets mamma
förstör= när man tar i sönder något.

Hur ser det ut på din äpple-dator?

Så här ser det ut....
Kör även en skärmdump på ditt förra inlägg, som kommer när jag loggat in på Safari, verkar ej funka så bra med bilder genom Firefox.

//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Skärmdump på  ditt näst sista inlägg.

Image Insert:

40.33 KB

//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Spitfiremagnus83

#52
Alla dina \"skandinaviska\" bokstäver ser ut som fyrkanter med ett frågetecken.

Tack för skärmdumpen! Verkar inte vara konsekvent dock. Det är kanske så att Mac inte lirar med forumet. Har dock aldrig varit med om något liknande på något annat forum/hemsida.

Vi mac användare får kanske ta detta i en separat tråd.

Nu får ni gärna komma med lite feedback på mitt bygge!
 

Paul

Fattar inte vad du menar, men ringde en vän i Kalmar och frågade om han ser mina ÅÄÖ, åäö, han använder Microsoft och han ser mina bokstäver riktigt.
Kanske du har någon mysko inställning i dina datorer, jag vet ej!!
Om någon inte ser vad det står här kan ni väl skriva, så kanske vi kan komma tillrätta med bekymret.
\"På Öland får män röda näsor\"
//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

Tips från coachen:
1. Dämpande material i botten under tanken. (ej nödvändigt om du har filtklunk som rensar bubblorna)
2. Använd 3M el. mostv. självhäftande tvådelat kardborreband. Kombinerat med samma fabrikat dubbelsidigt kardborreband . Applicera självhäftande bitar ovansida tank. På dessa fäster du ena delen av bandet som spänner runt. Hindrar att tanken glider i rotationsled och fram/bakåt. Applicera självhäftande på golvet som en sträng i mitten, andra delen på tanken. Hindrar glidning bak/fram. (tankar är ofta gjorda i fet och hal plast)
3. Hur tjock är plywooden? Vilken kvalite? (styvhet/antal lager)
Ser ut som att du planerar att skruva fast tank-golvet med 4 x 2 små träskruvar...Jag skulle sova tryggare om du istället epoxyade fast det ordentligt.

Tanken rymmer 6-7? dl, eller ungefär lika många hekto i vikt.
Dels vibrerar en enstånka mycket (tanken vill röra sig), dels väger den 6-7 Kilo! i vissa manövrar (utsatt för G belastning)
En tank som rymmer kan lätt slå sönder i princip allt inuti kroppen.

Viktigt att strukturen vari man avser fästa tanken klarar 10-12ggr fulltank vikten. Likaså att fästen håller.

Slut på meddelandet!

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

he he, gissa om jag gjort den beräkningen när jag gjorde fästen för 5,2 kg batterier...(!)

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Tips från coachen uppskattas alltid!

Svar på dina frågor:

1. Kommer köra filtklunk, så skumgummi under tanken skippar jag.

2. Bra ide! Kardborre kommer definitivt att sättas under tanken. Hur du menar med att sätta där uppe förstår jag inte riktigt.. Har du någon bild/länk så att man kan få lite inspiration.

3. Köpte plywooden på modelcraft här i malmö. Hobbyträ och 2.0 står det stämplat på den. Alltså borde den vara 2mm. Den är trelagers, dvs det är tre skiktade lager när man gör ett tvärsnitt.

Tanken är att epoxya fast med great planes 30 min epoxy. Ville mest bara få lite feedback innan jag gör en permanent installation.

Gjorde ett litet experiment, jag lyfte hela flygplanskroppen genom att anända tanken som handtag. Det verkade vaggan palla för. Men jag förstår att det är helt andra krafter om man tex snappar eller drar en manöver med många negativa G.

Jag suger åt min som en tvättsvamp av tipsen, det ska både du Patrick och ni andra som bidragit till tråden, veta!

TACK![:)]

 

Mats_N

Angående konstiga tecken när man kör Mac. Ändra Text Encoding, om du kör Safari:
View ->Text Encoding -> Välj \"Western (ISO Latin 1)\"
Tittar man i koden till mini-iac.se kan man läsa detta:
\"<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=UTF-8\" />\" jag tror det är det sista charset=UTF-8 som ställer till det för Mac-användare.

Mats
P=U*I

imacse_peter

Magnus,
Varför lägger du ett extra tank-golv ovanpå det redan befintliga?
Limma 3-kantslisterna direkt på det istället, där har du dessutom fina öglor i plywood att dra kardborrbanden runt...

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Paul

Hej Magnus, i ditt sista inlägg är alla dina bokstäver kanon[:D][:D][:D][:D]....Kul[:)][:)][:)]
Mats har nog nyckeln... med olika kodningar.
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC