Det händer något (Extreme Flight) EXTRA i Malmö...

Started by Spitfiremagnus83, 2011-09-07, 22:19:33

Previous topic - Next topic

Lonsan

Jag har alltid en Ipren och en Marziné i beredskap...

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Ledig fran skolan idag, tankte ha en liten byggsession.

Har min motorkapa och pilot staende pa golvet under en liten hylla. PÃ¥ hyllan star en tavla. Nar jag ska resa mig upp slar jag huvudet i hyllan. Tavlan och hyllan missar min fot, men siktar in sig pa motorkapa och pilot.

Facit: pisshylla kan jag spontant saga. Piloten förpassad till glasfiberhimmelen, motorkapan ser for javlig ut.
Efter ett samtal till autoparnter och sedan till en hobbyfirma i london har jag en ny motorkapa pa vag från england. 650 spann fattigare dock. Men vad är det man säger.... Man far kopa sig ur krisen!
 

paroos

[B)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Jo, it sucks... Men denna karran har varit en drom for mig lange, och jag vill den ska vara 100%.

Sen va fasen, 650 spann är ju som en parkerings bot eller en liten utekvall. Tror det kallas prioriteringar, aven om det suger i planboken som student...

Fick gjort lite trots allt, skevservot i en vinge blev klart.
 

Spitfiremagnus83

Dags för en liten update!

Trillat in lite prylar, mer är på G!

Lite bilder:



Image Insert:

79.21 KB

En 3W m55 canister med lite rör från KS. Tackar Lars Lundstedt för affären och den trevliga kontakten!


Image Insert:

78.84 KB

Powerbox Killswitch

Image Insert:

79.71 KB

Här på plats. Sitter med kardborre på baksidan samt kardborre runt om.

Image Insert:

74.99 KB

Köpte lite fina genomförningar på Kjell. Det är det små detaljerna som gör det har jag hört-har även fått tändboxen på plats.

Image Insert:

78.01 KB

Tunneln på Extran är tajt, men som bilden visar, funkar det perfekt!


Väntar fortfarande på servoarmar från Autopartner, beställde 23 augusti... Men har blivit lovad kompensation i form av lite bling. Pga av den massiva väntetiden kommer jag köra secraft armar istället för SWB, då AP inte visste när de skulle komma hem igen....

Sedan är förhoppningsvis en DPSI BIC och ett canisterfäste på g från Full kontroll.


Under julen kommer jag besöka föräldrarhemmet och då ska det svarvas standoffs till motorn. Dessa är lite för långa för att det ska bli en snygg passning spinner/kåpa.
Far min har även lovat hjälpa mig löda kröken.

Apropå det- funkar vanlig gasolflaska för det ändamålet, eller måste man plocka fram gassvetsen? Antar det är silverlod som det hela ska lödas med?
 

Spitfiremagnus83

Fått en halsfluss som heter duga, samt att av någon outgrundlig anledning så hopar sig skolarbetet när det närmar sig kursslut.

Men lite glad blir man när man får post från autopartner. Har ju väntat på Secraft armarna sedan den 23 augusti..

Som kompensation, ett fint 3W tanklock. Beställde även en y-kabel, men fick en Emcotec DPSI v-match istället. Den ska tydligen fungera som Y-kabel, men kan även programmeras osv.
Kostar ju 329:- så nog duger den till min kärra!

Summa summarum: Autopartner bjöd på en bra kompensation trots den långa väntetiden!



Image Insert:

77.02 KB
 

Spitfiremagnus83

Söndag, lite smågrått. Vad passar bättre än att smita upp på ovanvåningen och bygga!

Projektet för dagen var att servoarmar och linkage på plats.



Image Insert:

82.15 KB

Ena vingen får sitt skevroderlinkage på plats. Städade undan innan jag började, varför blir det omedelbart stökigt?

Image Insert:

79.47 KB

Sidoroderlinkage på plats. Måste säga att jag gillar Secraft prylarna. Känns gedigna och med bra precision.

Image Insert:

67.8 KB

Nu är ju inte detta Secrafts V3 armar, utan V2. Men jag är lika nöjd för det. Funktionen finns och fungerar.

Image Insert:

80.06 KB

Image Insert:

77.93 KB

Nästa punkt på listan, men det får bli en annan kväll. Nu hägrar film och banana split!
 

Spitfiremagnus83

Efter julhelger och allt sådant så blev det lite tid över idag för lite monterande.

På schemat:

-Fixa tanken med klunk osv.
-Montera tanklock
-Dra kablar från och till Killswitchen
-Slangar till tanken



Image Insert:

71.17 KB

Hittade en liten metallgenomföring i min \"bra att ha låda\" och den passade perfekt till lysdioden från killswitchen.



Image Insert:

80.41 KB

Ovanfrån. Försöker bygga långsamt och metodiskt och inte lämna något till slumpen.



Image Insert:

76.7 KB



Image Insert:

70.43 KB

Är nöjd med dagens arbete. Dock så undrar jag alltid om man kan göra det snyggare och bättre. Detta är ju mitt \"drömbygge\" och vill att det ska vara fint och smart installerat.
Men någonstans får man nog lägga sin pedantism och ambitionsnivå åt sidan. Kärran ska ju bli färdig någon gång också.

Allt för denna gången!
 

Aeroparts

Hej Magnus snyggt. Ett tips är att du skall dra ventilationsslangen från tanken i en loop tillbaka till botten och fram igen, på det sättet minimerar du dränering från tanken när du flyger inverterat bl.a. såvida du inte redan har löst detta på annat sätt som inte går att se på bilderna.
Jag lägger till en bild så att du ser vad jag menar.
/Lennart


83.16 KB

Spitfiremagnus83

Hej Lennart!

Du, det hade jag helt glömt! Kommer att åtgärdas, men måste köpa mer slang först...
 

Spitfiremagnus83

Intresset verkar minst sagt svagt för denna byggtråden, men det hindrar inte mig att visa mina framsteg på byggfronten.

Reviderade min kabelinstallation och gjorde om lite. Mottagaren som tidigare bara vilat på pip tunneln har fått sig en riktig plats. På kuppen kan jag dölja kablar och dylikt under, vilken leder till en \"clean\" installation.

Lennart påminde mig om att dra en ögla av tygonslangen till avluftning. Fick köpa lite ny slang och hittade då även små fina slang låsningar från dubro som fungerar ypperligt. Ser lite snyggare ut än buntband.

Lite bilder, som sig bör:



Image Insert:

82.06 KB

Såg lite tomt ut på plattan, så ett Emcotec klitermärke fick agera utfyllnad. Samma färger som resten av flygplanet också.



Image Insert:

70.08 KB



Image Insert:

78.63 KB


Håll till godo!
 

Papmehl

Jag kan rekommendera vanlig båt lack som skydd. Fungerar utmärkt.




Mattias Papmehl-Dufay
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

paroos

Magnus, intresset är nog större än du/alla tror.
Det är otroligt många som är inne och tittar på forumet.

Ibland betyder inga kommentarer att det just inte finns mycket att kommentera = tyst gillande.[^][8D]

Ser mycket bra ut och kommer funka kalas!

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Jag har redan bränslesäkrat, använde Biltemas Laminerings epoxy, med en skvätt t-röd i.
 

Spitfiremagnus83

Jo, jag förstår det Patrick. Ser ju att tråden får läsningar, och tycker det är skoj.

Sedan tycker jag det är rätt kul att se hur ens egna monterande av modellen växer fram. Kul att gå tillbaka emellanåt och se på framstegen.

Blev riktigt nöjd med mottagarplattan. Sitter som berget också, trots att det bara är 4 servoskruvar som håller fast den. Gjorde ett ovetenskapligt test och lyfte hela maskinen i plattan. Skakade tom lite och den sitter. Sedan äger ju inte mottagaren många gram, så det blir nog inte några större påfrestningar i vilket fall.