Main Menu

El-påk 2012

Started by Lonsan, 2011-09-29, 18:43:41

Previous topic - Next topic

Aeroparts

GRATTIS!! till premiären Lonsan och fin,fina grejor
/Lennart

Lonsan

Tackar tackar och tack för snygga bilder Ulf :-)
Bara att konstatera att detta precisionsinstrument obönhörligen avslöjar allt fummel med spakarna.
Första snapen stannade i perfekt knivegg, dvs 1/4 tidigare än jag räknat med...hoppsan.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

Grattis Pontus [:)]

är flygtiden som förväntat ?
det är DesirePower celler du kör med i denna va ?
har du mätt vad de håller för volt under last ?
de jag flyger med i SU-29:an orkar bara upp till 3,3V vid 100A
tycker de borde orka lite mera... typ 3.65V eller så...  

sorry för trådkapningen [:I]

back on topic [8D]
super nice kärra som vanligt när du bygger Pontus [:p]

/Perra
 

Skymic

Grattulerar Lonsan![:)]

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


paroos

Grattis!![8D]
Nice, fick du nån nytta av din justerbara thrust angle?

Själv premiärade jag (6 flygningar) min Parkmaster idag. Min första utomhus EL maskin.
Hmmm jag är alltså officiellt EL-flygare nu då???[:I]

Den ser fin ut i luften, men...hur stora hjul köpte du?
De ser STORA ut...[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS
Det blir inte min sista EL maskin...i de mindre storlekarna är det sjukt smidigt måste jag erkänna.
Tänkte be herr Kalkyl om tips sen, har en kandidat stående som blir grym att elektrifiera.
DS.

PPS.
Hur var flygtiden i Krillen??? Lungt för IMAC?
DDS.



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Oj, många frågor
Hjulen är 4,75\", dvs 120 mm. Tycker 100 mm är för lite, innan det bar iväg mot det galna köpet så var jag inställd på DuBro\'s 4,5\" så tyckte att några mm till inte skulle skada, de går för övrigt ledigt in i originalhjulkåporna också
Vector thrust, inte utvärderat, körde först med det inmixat till både sida och gas, tog sen bort det från sidan, just nu så är det mixat så att jag har drygt 3 grader vid fullgas och 0 vid tomgång/avstängd motor. Verkar bra men har inte kollat vad det blir utan.
Batterier, idag körde jag med mina Flight Tech på 4350mAh (x2p) men det ska bli Desire sen, de har 5200 mAh till samma vikt.
Har inte stoppat i någon spänningsmätare men jag har ju en loggfile i reglaget, ska kolla. Om Desire ackarna bara skulle hålla 3,3V vid 100A (5200mAh?) skulle jag bli sur. FlightTecharna håller i alla fall 3,55 V vid 80A i kallt tillstånd (loggat i min SU26 i vintras) Kör förresten gamla Desire 25C 5000mAh min LOGO500 och har även FlightTech 5000mAh och i helin upplever jag de gamla Desire som minst lika pigga.
Flygtid ej utvärderad, som tidigare nämnt så ser det risigt ut för min SU26 att orka med 2 sekvenser Intermediate med 4350mAh limpor, om det går med 5200 Desire åtestår att se. Men nya SU 29:an är ja inte orolig för alls, mycket mer Wh per kg och mycket slimmare kärra än SU-26:an.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Roderfladder!
Hela vänster vinge riste till medan det kom ett pulserande visslande.
Nödlösning just fixad, flyttat in linkarna på servona.
Sitter nu på bara 29 mm (var 32) roderarmarnas effektiva längd är ca 52 mm.
Något optimistiskt så har jag använt HS7975 (Hitecs starkaste karbonite servo, dock bara 10kg)
Dessutom Hitecs egna servoarmar, de grövsta som följer med.
Men, helt klart känns det lite degigt jmf SWB armar på ett 7955TG.
7955 givetvis beställda nu! Men de lär bli knepigt att få dit dem till tävlingen...hoppas min lilla mod håller måttet så länge huuh.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Jaha, som givetvis skyndsamt registrerades på forumet drabbades jag av ett MoToRstopp på tävlingen. Kunde se i loggen att strömmen varit uppe på 255A, långt över vad reglaget är specat att klara, också en bit över kända maxvärden för motorn.
Reglaget stängde alltså av sig pga överbelastning.
Har idag kört ett antal rundor med mindre prop, en tum mindre diameter och stigning.
27x12
Första rund med ny prop flög jag helt oåterhållet, täta vertikaler, inte mycket fullgas men nån sekund då och då...pop...så klippte reglaget igen, försökte återstarta men lyckades inte förrän jag landat och skulle taxa in.
Blev ett par tre rundor till med lite mer trottle management, gick bra.
Sen var det dax igen[:(!]
Jag börjar nu bli så bra på att nödlanda så att jag lika bra skulle kunna flyga med en bensinmotor med 8 månader gammal soppa och loppa på stiftet[xx(]
Väldigt irriterande!

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Kan det vara så att någon komponenet tagit stryk av den första överbelastningen och sedan löser skyddet ut för tidigt?
Riktigt tråkigt i alla fall och inte så lätt att felsäka utan ett annat reglage.
Hoppas det löser sig snabbt
--Per

Lonsan

#115
Efter lite närmare analys av kurvor och konsulterande med Jocke \"Wattsup\" börjar det luta mot följande slutsatser:

1. Väldigt pigga batterier, under försäsongen var de dels väldigt nya och starttempen låg, dvs släpper mindre ström. Nu är det rena elektron tsunamin, 3.67 V/cell vid 25C belastning är brutalt.

2. Trots väldigt luftig och fri montering av reglaget så får det nog lite dålig kylning, tempen stiger under hela flygpasset. Grejen är att jag, till skillnad mot tidigare stora elkärror, inte tagit några utloppshål i kroppen så antagligen blir det inget luftflöde över reglaget.

3. Misstänker att motorn har förbättrats mot ursprungligt utförande, bl a så är statorn förändrad jmf tidigare utgåvor. Istället för att sacka när den får det jobbigt öser den på och suger vettvilligt med ström. Kollade i MVVS prop-calc och vid 6830 rpm så behöver en prop med de mått jag kör nästan 11  kW axeleffekt.
Då jag matar med ca 12.5 kW så ligger jag då på 88 % effektivitet. Sjukt bra! Dock tror jag att proppen inte är så effektiv i sig vid de varven, spetshastighet uppe på mach 0.75. Upplevelsen är att de sista 5% av pådraget inte ger särskillt mycket mer drag, bara mer ljud.

Min strategi med detta bygget var att inte gå utanför ramarna, köra beprövat och få ett hyfsat snabbt och enkelt bygge..
Jag menar, beprövad drivlina, dussinplan från Krill, generös batterikapacitet osv. Nåja, det får bli lite förbättrad kylning och trottle management.
Även solen har fläckar...


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

brrr brrr brrr (ljudet av fossilt bränsle som pumpas i tanken)
Klick (spaken som aktiverar killswitch/tändsystem)
Smack (choke på)
flipp flipp flipp bruum!
Smack (choke av)
flipp flipp flipp WROOOM!
Im off!
Upprepas med samma resultat var gång, enkelt o tryggt.
(Som en bonus både låter det fränt och luktar gott!)

[:D][:D]

Hoppas du får ordning på EL-endet.
(Erkänner att det var imponerande prestanda...[}:)])

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Nu ska det kunna flöda luft genom kärran och förhoppningsvis
bli lägre temp på reglaget.
Finns fortfarande möjlighet att baffla lite mer i nosen så att all inluft måste
ta vägen över reglaget men spar den åtgärden ett tag.




Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Lite uppgradering av denna kärra;

Senaste utgåvan (och första exemplaret vad jag vet) av Predator 25
i EVO-tappning. Denna motor förväntas peaka 25% högre än klassiska Predator 30 (som satt i kärran innan) och detta till ca 250 gr lägre vikt. Skulle betyda upp mot 1250 W/kg, dock räcker inte riktigt
fartreglaget till det.







Stor och liten[:I]



Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Säsongspremiär och första flygning
med denna maskin sedan NM
Kärran kände igen sig sedan Norge, den är van vid rimfrost på
vingarna.
Nya motorn presterade oklanderligt, de drygt 300 grammen lägre
vikt kändes bra när det kom till att landa i sidvind/medvind (ojsan)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår