Main Menu

El-påk 2012

Started by Lonsan, 2011-09-29, 18:43:41

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Kan det vara en ESM Trojan? Av ren nyfikenhet, vilka kontakter kör du med? Pallar exempelvis mpx?
 

Mats_N

quote:
Originally posted by Lonsan...för fin för detta forum...
Autopartner.se



Vad är nu detta för något [:p]

Mats
P=U*I

Lonsan

Fila på den...låssmed! ;-D
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Kan det vara en ESM Trojan? Av ren nyfikenhet, vilka kontakter kör du med? Pallar exempelvis mpx?


Nätspanare där[:I]
Kontaker, jag använder 6 mm med fjäderkorg invändigt i hylsan.
Plettenberg har erbjudit dessa i ganska många år, finns också hos Autopartner (men är alltid slut[:(!] så de är nog eftertraktade)
De är bäst helt enkelt. Finns mycket halvdåliga 5.5 och 6 mm don på marknaden.
Speciellt de typer där stiftet är en solid bit som kryssågats för att ge flex. Kan funka men ger ofta 5-10 ggr högre kontaktresistans, speciellt efter en tids användning.
Kör man 100-150 A kortvarigt så funkar det ändå men när man ligger på 200-300 A så blir det inte bra. Till 40 % SU26 kör jag faktiskt med dubbla kontakter eftersom reglaget ändå har dubbla 6mm2 matningskablar.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Här står visst electronerna stilla!

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Lonsan

Jajaja JA!

Satte ihop den idag för att verifiera min TP beräkning.
Ligger som beräknat 10 mm framför rörcentrum, så klart.



Lite småjobb till strömförsörjning och motorfästet:



Högerriktining 9,5°



Vänsterriktining 4,5°



Proppen på.




Status:

Alla servo är på plats, alla kablar gjorda.
Väntar på smarriga hjul från White Rose, inkl titanaxlar.
Ska fästa Rx-ackar
Och det som tar emot lite, fäste för drivackar.
Men den blir klar i påsk i alla fall, med reservation för hjulen som
inte rullat in än.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Nu är det nära.
Ackfästet är klart!
Fin-hjulen är komna till Sverige men har inte hitta hela vägen fram.

Det blev nog det smidigaste ackbytarsystemet hittills:

ÖPPET LÄGE:




STÄNGT LÄGE:




Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Översikt på installationens slutliga utförande.
Jag gitter inte med kabelstrumpor o sån\'t någe mera, lite får man
fuska när man kör el, det sliter inte så mycke på kableriet då.





Bara hjul och hjulkåpor kvar, hoppas glittret dyker upp i dagarna[:)]


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Pontus jag har en fråga, är det motor-riktningen man ställer in på de bilderna där det ser ut som motorn sitter löst, eller på sned.
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Spitfiremagnus83

Vad är de två servona i nosen till för? För det är väl inget borstat fartreglage alá Kyoshos gamla rotary som du använder?
 

Mikael_Ingemarson

Det måste vara till vektorstyrningen?

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Aerobat

Rätt kul att det tog en hel vecka för IMAC Sverige att reagera på den första riktiga tekniska nyheten på flera år i en IMAC kärra...

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Mvh Ulf

Paul

#87
Hmmm...det ser ju ut som motorn sitter ledad i en stor kula (boll), eller rättare sagt två kulor (bollar) är det så att man kan ställa motorriktningen med servon??
//Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Spitfiremagnus83

Ahh! nu såg jag bilderna och la ihop 1 och 1. Lonsan ska komma smidigare runt i stall turnen genom att in flight ändra höger/vänsterriktning.

Eller så ska han reversera proppen för att att kunna fickparkera in kärran i depå efter avslutat flygpass!
 

Lonsan

#89
He he, bollfästet visade jag tydligt redan 17:e december men ingen kommentar.
Syftet med vektorstyrning är väl egentligen vansinniga 3D manövrar men det är kärran inte utrustad för i övrigt med bara 2 x 14 kg på höjd, 4 x 10 kg på skev och 1 x 20 kg på sida. Men ska bli intressant att se vilka effekter det kan ge med enkelt ställbar sidoriktning. Tänker mig också att det kan se nice ut med kniveggsflygning med minimalt häng i häcken.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår