Edge 540 Comp ARF 2,6 m

Started by Kent, 2011-10-21, 07:22:43

Previous topic - Next topic

Kent

Tog ju över ett påbörjat bygge av en Edge 540, se tråden på Flying Giants:http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=53116&page=5

Det mesta följde med köpet, servon mm förutom motorn. Den var förberedd för en DA 170 (får plats utan problem).

Var just på väg att beställa en DLE 170 men besinnade mig. Vore säkert kul att busflyga med, men passar nog inte för IMAC flygande.

Köpte därför en lite begagnad 3W106 (competision series) med färdiga krökar och cannisters. Ni som var uppe i Sunne kanske minns att den levererades på plats medels ultralättflyg från Malung.

Motorn, cannisters är inpassade. Funderar på om jag skall \"dremla\" upp tillräcklig öppning i fronten så att cannistrarna kan dras ut frammåt. Får nog förstärka med ett frammåtriktat spannt om jag gör så. Det blir ju inte mycket material kvar undertill annars.

Igår kväll förstärktes botten med en glasfibermatta där gälar skall tas upp för luftutsläpp.

Mottagare blir: SPEKTRUM - AR9210 9CH DSMX POWERSAFE EVOLUTION.
Telemetri: SPEKTRUM - TM1000 DSM2 FULL RANGE AIRCRAFT TELEMETRY MODULE
Leverantör: http://fullkontroll.se/





Image Insert:

33.19 KB

Image Insert:

57.77 KB

Image Insert:

33.2 KB

Mer bilder senare

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Nu fattar jag inte, du sätter alltså ihop en kärra som varken passar för busflyg eller IMAC?

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

Har hört att Edgen inte är så lämplig för IMAC, det var just därför jag skaffade den, varför göra det enkelt för sig??

Vadå föresten? Två vingar med skevroder, två stabbhalvor med höjdroder, fena med sidroder och motor därfram. Borde gå, eller......vi får se.

Fortsätter monterandet, väntar på ackar och delarna från FullKontroll just nu.


Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Nyroth

Det är bara rollande cirklar som Edgen har lite lustigheter med.....det fixas lämpligtvis genom att skita i dessa förövrigt allt för digra skitmanövrar. Ge fullgas och på nästa manöver. :D

Ha en bra helg,
Niklas
 

patrik

quote:
Originally posted by Lonsan

Nu fattar jag inte, du sätter alltså ihop en kärra som varken passar för busflyg eller IMAC?

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se



Kommer från killen som satt ihop en kärra (vagn) från förra seklet. Dessutom satt i en tvättmaskinsmotor i den.
 

Kent

Håltagning i botten efter förstärkning

Image Insert:

64.65 KB

Image Insert:

63.32 KB

Image Insert:

46.18 KB
Tankplacering, tight, men det gick, tur igen

Image Insert:

65.9 KB

Image Insert:

39.09 KB
Throttelservot monterat. Hoppas det klarar \"the good vibration\" från 3W\'n. Sitter på liknande sätt i min Extra, har fungerat bra.

Image Insert:

88.9 KB
Cannistrarna är i största laget. Tappar kanske lite i effekt men dämpar nog bra.

Image Insert:

67.62 KB
Två utanpåliggande sidroderservon

Image Insert:

33 KB
Funderar på att öppna upp mer så att cannistrarna kan monteras frammifrån. Skulle underlätta ev. service.

Image Insert:

44.56 KB
De är redan kära vänner, planer för nästa säsong smids

Image Insert:

69.63 KB
Sedd från ovan

Image Insert:

60.32 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Skymic

Det ser mycket bra ut Kent.
Tänk bara på att att baffla 3w ordentligt, och att utloppsarean är 3-4 ggr inloppsarean.
Speciell Cs går lite varmare och kräver därför bra kylning, och det borde ju inte vara något problem att få till på ett enkelt sätt i Edgen.

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power



//Micke


Lonsan

quote:
Originally posted by patrik

quote:
Originally posted by Lonsan

Nu fattar jag inte, du sätter alltså ihop en kärra som varken passar för busflyg eller IMAC?

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se



Kommer från killen som satt ihop en kärra (vagn) från förra seklet. Dessutom satt i en tvättmaskinsmotor i den.



Va nu då?[?] SU-26 premiärflög 1984, Edge 540 1990. Är väl i
princip bara Sbach som är från 2000-talet av de kärror som vi flyger med.
Jag tyckte bara att Kents resonemang inte gick ihop, tolkade det som
att med 170 cc vore den kul att busflyga med och att den inte passar för IMAC. Kanske menade han att den inte passade för IMAC med just 170cc men jag tolkade det som överhuvudtaget. Vad jag erfarit
så är det inga problem om kärran väger nå\'t kilo extra och kraftöverskott är aldrig fel. I alla fall inte om man har ett sk throttle servo kopplat till motorn.
Förresten, typisk tvättmaskinsmotor är på sådär 700 W.
Min motor är på 10 000 W kontinuerligt och 16 000 W kortvarigt.
Vari ser du likheten?????


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

patrik

 

patrik

..10.000W. Är det mycket??? Måste ha missuppfattat ditt inlägg fullständigt.
 

Mats_N

1 hk = 735,49875 W
10,000 W = 13,6 hk
16,000 W = 21,8 hk

Mats
P=U*I

Kent

Idag har jag äntligen kunnat testa ut alla roder, throttel mm\'

Kvar att göra:
1.
Montera tillbaka rörkrökar och cannisters (öppnade upp i fronten så att hela drivlinan lätta kan plockas i och ur)
2.
Kolla tyngdpunkten innan jag bestämmer plats för tankhyllan och lipos.

3.
Montera en killswitch (tycker inte om namnet).

4.
Måste handla en trebldig prop och spinner till 3W 106\'an. Lånar dessa delar från Extran vid testflygningen. Nån som har en lämplig prop liggande föresten? Hör av er.

Hade planerat att testflyga i helgen men åker till Lund för att träffa min dotter istället.


Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

Lite fler bilder:
Interiör, Lite lösa sladdar ännu, fick plats med tank och tre lipos på tankhyllan. Kolla inbyggd mack bakom tanken...........[8D]
Image Insert:

83.93 KB
Image Insert:

79.84 KB
Låste cannisters medels plåtskruvar
Image Insert:

42.22 KB
Tratt eller inte??
Image Insert:

74.83 KB
Vincent kollar kompen inför motortesten imorgon
Image Insert:

76.62 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Skymic

Utan tvekan, Tratt![:)]

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power



//Micke


paroos

quote:
Originally posted by Skymic

Utan tvekan, Tratt![:)]

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power







Du känner väl Kent, han bara driver med oss...klart tratten är på![8D]

Kent, när jag ser ditt noggranna monterande så tänker jag att, wow guben måste ha fått mer fritid...[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se