Edge 540 Comp ARF 2,6 m

Started by Kent, 2011-10-21, 07:22:43

Previous topic - Next topic

Kent

Mattias och jag var ut och testade våra kärror igen idag på förmiddagen.

Jag fick minska höjdroderutslaget flera gånger på Edgen. När jag rollar över till inverterat stiger den. Kul upplevelse.

Den är lite baktung fortfarande, skall flytta fram tyngdpunkten några cm.

Få se nu, den stiger inverterat, får kanske rikta upp motorn en aning. Skall ändra tyngdpunkten först.
Motorn bör tunas också, gick alldeles för rikt idag.

Mattias MX2\'a plöjde på i vanlig ordning.



Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

#31
Fick äntligen min beställda KillSwitch från Hobby King idag, och vad gör man, jo man killar den direkt [:D]. \"Skulle bara\" mäta utgången vid switchning, slinter med mätpinnen och kortsluter utgången [:(!][:(!].

Men va f..n, den kostade bara 11 Euro. Redan beställt en ny.
Billig med ett kraftigt lysande diod. Varför slänga bort 7-800 kr på en sån enkel enhet.

Den gjorde ju skäl för namnet i alla fall, sånt gillar jag

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

I alla andra fall av den elektronik vi använder hade jag inte hållit med dej. Men faktiskt, killswitchar är inte direkt rocket-science!
Erfarenhet visar också att de billigaste o enklaste verkar hålla längre än de dyra från Emcotec och Powerbox...[8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

loop

En fråga om de billiga killswitharna, är de galvanisk frånskilda mellan tändnings acc och mottagare?
SÅ man iste får in störningar den vägen till mottagaren.

//Johan
//Johan

Kent

#34
Den jag köpte från HobbyKing har galvaniskt skild ingång med hjälp av en optokopplare.

Hur själva enheten ser ut:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17063

PDF fil som förklarar hur den funkar (om man inte bränner upp den):
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/502481409X7478X2.pdf

OBS! Den funkar inte med matningsspänning under 6 Volt, dvs inget alternativ för ett 4,8 NiCad pack eller liknande.

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

#35
Var ute i morse och testade Edgen efter att ha riktat motorn en aning uppåt.

I inverterat läge forsätter den nu at flyga på som om ingeting har hänt, dvs varken stiger eller sjunker.

Känns lite ovant i spaken då jag gärna vill trycka lite i inverterat läge. Tror jag skall rikta upp motorn en aning till.

Motorn ja, den gick nu mycket bättre efter trimning av nålarna. Fick skruva in båda en aning.

Har satt på spiralslang på båda nålarna och ut genom kåpan, man kommer då lätt åt att justera med en tunn skruvmejsel med kåpan på. Slangen styr ju skruvmejseln till rätt ställe.

Rekommenderar ändå inte att skruva med motorn igång ur säkerhetssynpunkt. OK om motorn är bakmatad,

Dessutom, om man nu behöver ta av/på kåpan är det bara att trycka in (1,5 cm) respektive dra ut slangen genom hålet i kåpan.

Spiralslangen är av den storleken jag brukar skydda tändkablarna med.

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

#36
Den beställda Killswitchen kom idag, monterad, funkar bra.

Kan väl påstå att Edgen är färdig nu, kanske lite dekaler och liknande kvar.

Har slarvat bort IMAC dekalerna som jag skulle sätta fast nedtill på sidrodret.
Sånt brukar komma fram när man städar undan.

Kroppssidorna ser ju väldigt nakna ut, kom gärna med förslag hur dessa skulle kunna se ut.

Eller skall man försöka efterlikna ett fullskalamönster? Vore inte så svårt, då hela modellen i grunden är vit. Det mönster som syns är bara påklistrat. Vi har ju en vinter framför oss, tror jag...

Just nu är jag emellertid mest sugen på att flyga in mig på nyförvärvet. Får se om den kan matcha Extran.

Hjälp, vad gör man när bygget är färdigt och vädret är piss?
Vägrar flytta ned Edgen till Friggeboden, den står just nu mitt på vardagsrumsgolvet där granen skall stå.

Jo, dragavlastninig för pyttekablarna till de tre mottagarna tillverkas, men sen......försöker hålla ut tills det blir flygväder. Måste hitta på nåt mer \"viktigt\" att göra innan julrushen definitivt blåser ut den genom altandörren.

Ulla kommenterade färgerna: Ja, den är ju röd, vit och grön..............[:0]

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

Åkte till fältet igår för lite inflygning av Edgen.

Monterar vingar, tankar upp mm. Slår på sändaren - mottagare (3 st) för Spektrums AR9210.

Får inte kontakt. Provar flera gånger med sändaren på olika avstånd, helt dött.

Kan se att dioden i en av de tre satelitmottagarna som sitter i botten inte uppför sig som den skall.

Provar att skifta kontakter mm. Felet härör hela tiden från en och samma mottagare.

Provar att binda om. Gick överhuvudtaget inte

Bara att packa ihop och åka hem [:(]

Kollade förbindelsen hemma innan jag åkte ut och då fungerade allt perfekt.

Detta fenomen har jag brottats med under en längre tid och själv försökt komma på vad som är orsaken. Bytt kablar, mottagare mm.

Nu har jag \"rivit\" ut allt och skickat rubbet till Full Kontroll för översyn efter samtal med Daniel Casselby.

Tur att detta händer på vinterhalvåret.

Förstår ur säkerhetssynpunkt, att alla mottagarna skall acceptera sändarens signal vad gäller styrka, kvalite´mm vid initiellt påslag.

Om sedan någon av mottagarna temporärt under drift kommer i skugga har ingen betydelse då de normalt täcks upp av de andra två.

Man får ju se det som positivt att detta upptäcks på marken.
Säkerhetstänket från Spektrum får man väl godkänna

Är det någon annan som har haft liknande problem med Spektrums AR9210? Har aldrig haft problem med de andra Spektrum-mottagare som jag har i andra maskiner.


Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Aerobat

Hej Kent,

Jag har själv 3 sådana boxar.
Om jag inte missminner mig kräver den att samtliga 3 satellitmottagare är anslutna och fungerar för att den ska gå igång.
Sedan fortsätter den funka om man drar ut upp till 2 mottagare under drift.
Du testade inte med att ansluta en annan satellit, jag förstod inte det från det du skrev? Men det kan ju vara fel på boxens utgång också.
Mvh Ulf

Lonsan

Om det nu visar sig att allt funkar igen när Fullkontroll ev. testar själva, be dem då också att testa det kallt,
dvs utomhus i några få + grader. Det verkar ju vara det enda som skiljer mellan hemmatestet och första försöket på fältet.

Att det inte gick att binda om kan (långsökt) bero på störningar under bind-processen. Har man
mobilen på sig och påslagen kan det ev. ge problem. När jag hade Spektrum hade jag vissa mottagare som
inte gick att binda utan att jag gick utomhus. Det berodde dock på WiFi\'n, vilket är mindre långsökt
då den jobbar på precis samma frekvensband som 2.4GHz RC-anläggningar.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

Alla tre satelitmottagare var monterade. Det är rätt som du säger Ulf att man kan koppla bort två när allt är igång och fortfarande ha bra kontakt.

Jo, Lonsan min mobil var igång. Detta problem har även hänt inomhus, fick då rådet att gå ut.
Nej, sätter nu punkt för fler spekulationer och inväntar svar från Full Kontroll.

Tack för visat intresse

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

Hej Kent, pratade med din assistent idag och jag tror vi har lösningen, han kontaktar dej under dagen.
(Tydligen hade inte mina felsökningstips följts...hmmm)

[8D]

Gällande hur en DSM utrustningars uppstarts förfarande går till har ni helt rätt.
Utan att gå in på detaljer, naturligvis är det en säkerhetsfeature att om inte alla mottagare rapporterar in att man har etablerat en robust länk, så förhindrar systemet användning. Då skickas inte ok till sändaren. Också rätt att när länk är upprättad så fortsätter systemet att fungera så länge minst en mottagare \"hör\" sändaren och det finns spänning/ström tillförsel. Skulle länk tappas för alla mottagare under drift, så återupprättas den blixtsnabbt så fort en eller flera mottagare \"hör\" sändaren igen. Samma sak om en s.k. \"brownout\" inträffar, dvs spänningen sjunker under tröskelvärdet för att upprätthålla systemet, då är ändå systemet redo och så fort spänning åter finns så bootar det upp och återställer länken blixtsnabbt. (kallas Quick connect with brownout detection på Spektrum språk)
Kan också meddela att samma gäller för bind. Om systemet har meddelat att en ok bind har inträffat, kan denna bind aldrig förloras oavsett vad som händer (systemet är byggt så). Finns felaktiga uppfattningar där man pratar om \"unbind\" dvs att systemet plötsligt skulle förlora sin bind till sändaren. Det enda som kan ta bort en bind, är att en ny ok bind process genomförs.





//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Vore intressant för oss andra med Spektrumprylar att ta del av lösningen.


PS. Lite praktiska erfarenheter. På en del Spektrum mottagare går det bra att ta bort en eller flera mottagare och ändå starta. Vissa går dock inte att binda. Verkar lite random för mig.
DS.
Mvh Ulf

paroos

quote:
Originally posted by Aerobat

Vore intressant för oss andra med Spektrumprylar att ta del av lösningen.


PS. Lite praktiska erfarenheter. På en del Spektrum mottagare går det bra att ta bort en eller flera mottagare och ändå starta. Vissa går dock inte att binda. Verkar lite random för mig.
DS.



Det skall inte gå med en Spektrum utrustning (tx-rx) av senare modell.



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Det funkar iaf så med AR6210 DSMX + godtycklig sändare. Har väl gjort minst 50 flygningar utan satelliten.
Mvh Ulf