Edge 540 Comp ARF 2,6 m

Started by Kent, 2011-10-21, 07:22:43

Previous topic - Next topic

paroos

Nja...ingen baffling egentligen.
Jag kör denna enkla variant av \"luftströmsriktare\" i Sbachen.
Kallar det \"latmansbaffling\" eller \"nordisk baffling\".
En riktig baffling tvingar all kyl luft runt hela cylindern för jämn kylning. Dvs alla kylfläns ytor arbetar.
Man bygger då in hela cylindern för att tvinga runt luften och \"suger\" ut den med undertryck.

För vårt klimat behövs inte detta i de flesta modeller anser jag.
Vi har såpass kallt även på sommaren. (på spinnhöjd är det ganska svalt även då vi svettas på marken)
Det viktiga här uppe i kylan är att ha bra flöde genom kåpan.
Hjälper man till att rikta in luften är det ju bra.

Dock skulle jag aldrig köra denna typ av latmansbaffling om jag bott i ett land med varmt klimat. +10c är mycket gällande kylning, ex. om vi går från +25c till +35c omgivande luft temp.
Då blir denna luftriktare direkt skadlig då den mest kyler ovansida cylinder, medans avgasportsidan är skållhet. (vi får samma fenomen naturligtvis men inte samma påverkan)

Skall du rikta så se till att luften når ut i sidorna (toppen) och nedåt (avgasporten) som är de varmaste områdena.

Eller så skit i det och se istället till att du har bra flöde (ordentliga ventilations/utsugshål)

Tvärtom misstänker jag att en riktig baffling i vårt klimat t.o.m. kan göra det svårt för motorn att komma upp i ordentlig arbetstemp. Utom då det är högsommar och varmebölja.

Hur ofta flyger vi då luft temperaturen på +50m höjd är över +20-25c?



//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

I standard atmosfären sjunker temperaturen med 1 grad/100m.eller ett Lonsan svar:0,98 grader/100 m[:)]

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Aeroparts

Såvida vi inte tänker flyga i moln eller att luften är mättad med vattenånga och kondenserar(bildar moln)när den hävs för då blir den förra torradiabatiska hävningskurvan en fuktadiabatisk och får en temperatur gradient på 0,5-0,6 grader/100m
/Lennart (gammal segelflygare)

fast jag hade bafflat ändå.[;)]

Kent

#78
Mattias kom förbi idag igen. Så här blev undervingen på Edgen. Hoppas slippa fler \"uj uj uj\"
Image Insert:

76.72 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Par A

Den kommer att synas bra ända från Småland nu..[:D]

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Skymic

Uj uj uj[:D]

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Lonsan

Bra med dekaler, då slipper man det tråkiga i att sitta och titta medan färgen torkar.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

#82
Nu har jag \"råkat\" igen!!

Igår skulle jag ladda lipona (3 st) i Edgen. Lipona var placerade innanför motorkåpan på torpedens sidor.

Min nya laddare har ju en balanseringsfunktion som jag använde.

Satte igång laddningen med balansering.
Edgen stod på vardagsrumsgolvet. Fortsatte pilla på RiffExtran på köksbordet.

Efter en stund började det knäppa i Edgen. Kikade in genom luftintaget i fronten. Kunde då se en svullen lipo som försökte knäcka buntbanden. Började lukta rejält illa.

Avbröt laddningen, kastade ut Edgen, fick tag på brandsläckaren i bussen och hade den i beredskap.

Skruvade bort spinner, prop och kåpan i rekordfart samt klippte sedan bort den skadade lipon.

Hade bara tur att den inte tog eld eller exploderade.

Vad gjorde jag för fel? Jo, jag laddade ett batteri med inkopplad balanseringskontakt från ett annat!!

Lärdom av detta!
Har nu gjort ett platta med kardborrband som jag monterat i botten av skrovet, just efter landställsinfästningen.

Kommer fortsättningsvis alltid att ta ur batterierna vid laddning.
Så gör säkert alla ni andra. Skriver mest detta för att varna pensionärer och nykomlingar på området.

Tyngdpunktsförflyttningen blir nog ganska liten. UJ UJ UJ, Tur igen [:I].

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Skymning över Betlehem... 8-/
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

Vid tester på Vankiva tilsammans med Tim blev vi överens om att tyngdpunkten skall flyttas frammåt.
Lipona är ju tillbakaflyttade in i kroppen vilket inte gjorde saken bättre.
Som första åtgärd skall sidroderervona flyttas från bakkroppen.
Det blir det vanliga pull-pull arangemanget.

Är det overkill att använda SWB\' självjusterande servo trail?
Image Insert:

44.38 KB
Hur är det med dessa? Är de glappfria med dessa vajrar hit och dit?
Nån som har erfarenhet?

De kostar ju en del förståss, 140$, frakt ej inräknad. Det finns ju billigare lösningar. Lägg gärna in bilder på hur ni har gjort.

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

Söker ursprungliga ägaren till min Edge 540. Hans förnamn är Magnus och kommer troligen från Stockholmstrakten.
Magnus sålde den till Patrik Johäll, som sedan sålde den till mig.
Nån som vet? Hör av er. tel: 0709-165767

Letar efter plastfilm med samma gröna nyans som på vingarna.
Image Insert:

56.69 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

Gött o se att det inte bara är mitt garage/förråd som ser ut som [}:)]

[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

Han heter Magnus Ringby har jag för mig, bor i Täby, eller iallfall gjorde han det när
Han sålde den berömda Gävleyaken [xx(] till mig

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


paho

quote:
Originally posted by Skymic

Han heter Magnus Ringby har jag för mig, bor i Täby, eller iallfall gjorde han det när
Han sålde den berömda Gävleyaken [xx(] till mig

//Micke
IMAC-Sverige








Jag sökte på Eniro, finns en i Norrtälje och en som jobbar på Tieto.

/Patric
/Patric

Kent

Tack för era svar. Hittade honom via Flying Gigants och pratade med honom idag.

Det är inte mitt garage [:)]

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767