Motorbyte........

Started by Paul, 2011-11-01, 15:07:30

Previous topic - Next topic

Lonsan

quote:
Originally posted by Paul

Okej då!! Ni har övertalat mig, till allas stora förtjusning kommer det att komma mer info, typ rpm och temperaturer. Återkommer när jag vet mer. [;)][?][;)]
// PM



Jaa[:)].

Och dragkraft, vibrationspektrum, NOx nivå, CO-halt, lamdavärde, dB och bränsleförbrukning!
Mums!

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by paroos

Hmmm inget som emotsade det jag skrev...känns skumt.[:D]

Nja...naturligvis en utopi.
Den diskussionen har vi haft min gode Kalkyl!
Inte någon motor oavsett konstruktion eller bränsle kan garanteras att fungera felfritt. Inräknat alla typer av existerande motorer.

Den viktigaste säkerhetsaspekten i alla fall utom worst case dvs totalt bortfall av styrning, ligger i att kunna hantera sin modell så säkert som möjligt i luften. Dvs vad gör man då problem uppstår, hur löser man situationen. Ju skickligare man är ju större chans för lycklig utgång. För att bli skicklig krävs tillgänglighet på utrustningen som leder till högfrekent brukande. Luftkylda två och fyrtakts förbränningsmotorer med elektronisk styrd tändning är hittills oslagabara på detta område. Dvs att vara förhållandevis lätthanterade och driftsäkra till rimlig kostnad. Därigenom säkerställs kriteriet tillgänglighet och frekvent brukande.
//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW



Sen reply på ovanstående men eftersom jag tycker det är den snyggaste och kärnfullaste formulering du fått till hittills utdelar jag en eloge. Hatten av. [:D]

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Vad tycker du om Xoar:s laminerade proppar? Ser onekligen verkligen snygga ut!


Oj, knepig fråga, är ingen propp-expert.
Men jag tycker nog att de verkar mer vridstyva, och denna 26x12 hade jag på DA-85:an, där den gick tyst, nu när jag har den på DLE-111:an, upplever jag att maskinen blivit ännu tystare, så mitt svar är: \"\"Oj, knepig fråga\"\"
Mvh PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Sportsman kompatibel med pilot-gubbe och instrumentpanel, det blev även en baffling när jag ändå höll på[;)]

Den gamla Sukhoien[:)] uppdaterad för Uj, uj, uj nya äventyr i år igen.
Med vänlig hälsning, Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Lovade för länge sedan att redovisa rpm på min udda motorinstallation med två till ett system.  Det värde jag har är med en Engel kolpropp 26x12, statisk varvtal på marken ca 6200+ rpm. Temperaturer vet jag inget om, men det har funkat bra hela sässongen utan att bli överhettat. [;)]
En gammal tråd som nu är komplett [:)]
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

Ja och ett uppskattat experiment som klart visar att 2 till en cannister funkar alldeles utmärkt.
Tack för det, fiskt vågat och bra gjort!

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Ja, jag kör 3 till 1, 3 ackar till ett fartreglage, så varför skulle 2 till 1 vara ett problem?????
Det är först när man kör typ 11 till 1 som det blir väldigt bökigt som fotboll och sånt.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Eller om man kör 5,4,3,8,9,6,8,1  vilket är numret till Lisas massage institut[:D]
//Bob Lindeman

paroos

Ja ja ja lustigkurrar där!

Men nu var faktiskt Paul lite pionjär då ingen inom IMAC i svedala kört med denna setup innan...



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

quote:
Originally posted by paroos

Ja ja ja lustigkurrar där!

Men nu var faktiskt Paul lite pionjär då ingen inom IMAC i svedala kört med denna setup innan...
//Patrick
IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se


Det är bra Patrick, bara på dedära siffergubbarna[:D]
Med vänlig hälsning, Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

#55
OK,OK då tar vi lite siffror till.
Om man läser lite vad andra har för Rpm på sina DLE 111:or med specifika propellrar så ser man direkt att Pauls uppmätta Rpm är direkt dåligt tyvärr.(på tyska sidor Eng 28x12 6300, Eng 3bl 26x12 5900)

Skall vi kalkylera lite siffror även om det ogillas[;)].
Engelpropellern med 26x12 stigning på 6200Rpm ger endast 7.2 Hp[xx(] av de i manualen användbara 11.2 hp. Det är alltså 4 hp som han inte får ut av någon anledning....[?]

Tysken med 28x12/6300 Rpm får då ut ca 10+ hp och är väl ett mera normalt värde.

Vår MVVS 116 producerar visserligen med pipor 6200 rpm med Engel 30x14, vilket resulterar i 14.8 hp.[}:)]

Så skall jag vara ärlig så må Paul vara pionjär med denna setup och har inte haft någon över temp. Men jag hade inte rekommenderat den till någon annan om han inte vill ha en hyfsat tyst maskin utan att nyttja motorns effekt. Nu fungerar det med förhållandevis stor motor 111 cc i en liten flygmaskin etc och kanske inte ett så krävande program. Vi kan ju tänka oss PeterS Sbach med samma motor ge 7hp vilket hade gett strax över hovrings prestanda.
/LOL

Paul

Jag är med på din linje Lennart, men som sagt var så funkar kombinationen mycket bra i just denna maskin (250 plan med 111 ccm) med tillräcklig kraft och tyst gång. Sen tror jag att varvtal inte säger allt om kraft, med min långa canister tror jag att jag fått bra vridmoment över ett större område, eller i alla fall vid rätt gasområde, och som sagt tyst går det med.
MEN om mitt flygplan i sin konstruktion hade medfört en enkel installation med dubbla canistrar skulle jag naturligtvis ha valt detta.
Hej Hopp.... Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Har dock fått en ny tanke angående tysta motorer, man kan ju dämpa ett skjutvapen ganska bra, så om man gör en slutdämpare som är av fullflödes typ, ungefär som en ljuddämpare till en pistol, så kanske man kan få ett ännu behagligare avgasljud.[?]

Image Insert:

58.16 KB

Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Tycker koncepter med stor motor i liten maskin borde vara att föredra.
Om man sen stryper dem med avgassytemet eller med förgasaren är väl en smaksak.
Hade varit intressant att se vad som händer med en 27 eller 28x12 Pauls maskin, den kanske inte tappar så
mycket om nu momentmax flyttas nedåt mha hemmakrökeriet.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#59
Ja det var inget illa ment :-)
Efterdämpare är det på de flesta piporna i alla fall. Sista burken efter pipan.
På\"riktiga\" flygplan är det ju bullerkrav och i vissa länder mycket hårda sådana så det finns varianter på efterdämpare. Jag har varit med och byggt typ Liese dämpare (http://www.hliese.de/) som fungerar.
Men det väger ju och mycket ljud på modeller kommer nog från insug, propeller samt övrigt skrammel istället.
/LOL

Ps moment max lär man väl inte kunna flytta annat än med portningstider eller med som vi gjorde med avstämmningen av piporna vilket har gett max vrid vid lägre varv och vi har kunnat använda en större prop och i vårt fall valde vi stigningen.