Pilot S-bach 342 40 %

Started by Par A, 2011-11-04, 18:38:50

Previous topic - Next topic

Par A


Fattades inget till min 100 cc.
Det jag använt hittills är mm gänga på.
Skulle det var tum/inch så kommer jag att byta till mm. för att lätt kunna ersätta om man tappar något.

Ska nog hålla men visst det blir mer limyta med plattorna men jag fyllde rejält med 30 min epoxi. Byggde även upp en liten skarv med flox/epoxi mellan hornen och trä på roder.

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Lonsan

Det låter bra med roderhorn som \"sannolikt\" håller...


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Det låter bra med roderhorn som \"sannolikt\" håller...


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se



Well...det bästa är ju klart att alltid bygga och använda utrustning så som konstruktören har tänkt.
Men de sitter väldigt djupt ner i träet. Finns det bara epoxy som låser hela ytorna därinne och hornen är uppruggade för maximal vidhäftning av limmet så sitter det bra förankrat.
Ett orosmoment är ju att plattan tar upp brytmomentet från olika sidor som horn-konstruktionen utsätts för. Därav tar man bort klädslen där den skall sitta så att även plattan fäster max mot träet. Utan plattan bryter det direkt på själva horn halvorna. Dock är maximal brytkraft i den rikting där också maximal styrka är. Det är mest sidokrafterna jag tänker på, de jobbar ju så att säga i \"bryta loss limfogen\" ledden.
Jag bakar alltid in hela plattan i epoxy, samt bygger upp vallar av lim mot hornen för maximal styrka. (gjuter in allt i epoxy)

Pär, ser att du fortfarande har möjlighet att stärka upp!
Tips, ring Autopartner och be dem skicka plattor. Alternativt, ta bort klädslen vid roten av hornen och lägg på lite mer epoxy?

Mitt, bakverk! (overkill? kanske...men man sover gott![;)])
Image Insert:

54.58 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Par A

Oj man blir granskad hårt[8D]
Roderhornen är slipade, avtvättade i rödsprit och bakade ner i träet.Fyllt hålet fram och tillbaka med epoxi och en smalare pianotråd tills jag inte fick plats med mer...
Dessutom är det håloch hullingar i hornen på den änden som går ned i träet.

Om man tittar på C-arf maskiner så är väl de också av samma princip på roderhorn som Pilot men den saknar en sk. platta som vi pratar om.
Pratade med Jocke S som flugit sin C-arf Extra 300 SX i 3 säsonger med över 150 flygningar och de är fastsatta enligt samma princip och de satt kavar sist han flög[;)]

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

paroos

Ja...tror också det håller.
Men...ta en titt på Jockes stackars skevar och jämför med laggårdsväggarna på Sbachen![8)]
Som sagt, den mesta brytkraften är i samma riktning då hornen har som mest motståndkraft, det är nog lungt.

OBS! All \"granskning\" är i välmening och även med lite säkerhetstänk i bakhuvet.[8D]

(och Jockes Extra är faktiskt en bra måttstock, för den har gått minst 2000 flygningar. Dvs de 500 han berättar om, PLUS de 1500 han mörkat!!![;)])


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Jocke

 

Lonsan

Eftersom servona sitter \"rätt\" i en CARF så slipper man ju sidkrafter på roderhornen.
Tycker den avbildade lösningen med servot istoppat rakt underifrån ser för bedrövlig ut. En av många smådetaljer som gör att jag föredrar kompositmaskiner
Det märkliga är dock, varför används det fler ful-lösningar på trä ARF:er, det går ju att göra snyggt (och bra) även på en träkonstruktion.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#37
quote:
Originally posted by Lonsan

Eftersom servona sitter \"rätt\" i en CARF så slipper man ju sidkrafter på roderhornen.
Tycker den avbildade lösningen med servot istoppat rakt underifrån ser för bedrövlig ut. En av många smådetaljer som gör att jag föredrar kompositmaskiner
Det märkliga är dock, varför används det fler ful-lösningar på trä ARF:er, det går ju att göra snyggt (och bra) även på en träkonstruktion.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se



Antagligen för att den \"ful-lösningen\" har funkat i tusentals maskiner under xxxxx tusentals flygtimmar utan problem!
Eller??[;)]

PS. Det blir inte några sidokrafter på hornen pga servoplaceringen...Så där finns ingen skillnad. Jag tänker på när allt flexar lite under belastning och då det vibrerar.
DS.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Par A

Hej igen...

Stora maskiner är det stor krafter på också så det är bra med alla synpunkter för att få det så bra/säkert som möjligt.
För att jag också ska sova bra på nätterna kom jag på en lösning när jag var och inomhusflög. Bygger upp med glasfiberväv och epoxi mellan roderhornen och skär även bort plasten där. Då blir det så nära man kan komma den ursprungliga plattan...





Image Insert:

65.08 KB
S-bachar kan man aldrig få för många av så det är självklart så att man har en till inomhusflyget också!


Image Insert:

73.56 KB
Servot på plats i servolådan. Blev en bra lösning på trottelinstallationen. Hoppar chokeservo då man når spjället bra på en S-bach i det nedre hålet i kåpan.


Image Insert:

83.8 KB


Image Insert:

87.45 KB
Ett tips till alla om ni inte redan har det... en pannlampa!
Gör att du ser bra i mörka urtymmen när du bygger samtidigt båda händerna fria[;)]


Image Insert:

63.12 KB
Mycket tråkjobb idag med kabeldragning i vingarna. Men nu är allt på plats med SWB armar. Säkrar alltid alla kontakter med sytråd, krympslang och kabelskydd längs hela servosladdarna.

Här näst på tur står baffling av motor. Det börjar vi med i morgon.

Ha det bra.
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

Ner i hobbyrummet och arbeta vidare...

Funderar lite över bafflingen och har valt att lösa det på följande sätt. Vill gärna ha råd om det är ok.. innan jag plastar dit det och målar i matchande färg.


Image Insert:

83.04 KB
Uppbyggt i balsa med sidostyrningar som styr in luften över cylinder och avgasport.


Image Insert:

65.5 KB
Varje intag ser ut enligt följande..


Image Insert:

75.72 KB
S-bachen:s fighting face framifrån.

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

paroos

Aaah yes the fighting face!![}:)]
(Psst den är så snygg att den förtjänar matchande baffling...[;)])

Image Insert:

75.14 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Par A

#41
Tomten kom tidigt i år med ett stort brunt paket som hämtades på den lokala macken. Tomten var i själva verket Mikael I som fixat dämpare och manifold till maskinen, tack!. Vilken fröjd att se dessa canistrar från MTW. Glänser så pass att de skulle fungera utmärkt som juldekorationer i granen[:D]
Var även med ett paket med en ZDZ motor, undrar vem som ska ha den tro..?


Image Insert:

74.16 KB
Mycket fina saker som fanns i lådan. Otroligt bra med knuckleheaders som du böjer till så att de passar till canistrarna på bästa sätt.
MTW TD 115K är nya, 4 st kamrar som ska sänka ljudet jämfört med 110 K. De fick plats på ett bra sätt i tunneln på S-bachen.
Passade också på att beställa nya stift till min ZDZ 100.


Image Insert:

66.68 KB
Fina manifolders från MTW. Passas in och löds ihop i skarvarna. Enkelt och bra.

Helgen är räddad...[:)]

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

paroos

MmmmmTW is the $hit!![}:)][:p]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

Hej Pär

Kul att du gillar dem.
Nu får vi bara hoppas att du lyckas baxa in dem i Sbachen också[;)]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

paroos

Var det kanske ett ZDZ180B2RV-J monster i låddan!?!?[}:)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se