Pilot S-bach 342 40 %

Started by Par A, 2011-11-04, 18:38:50

Previous topic - Next topic

Skymic

quote:
Originally posted by paroos

Var det kanske ett ZDZ180B2RV-J monster i låddan!?!?[}:)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW



Till Paul[?]

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power




//Micke


Par A

Måste citera på era gissningar..

\"Nothing even comes close\"

En liten mindre motor som skulle till en lokal guldsmed..[:D]
Vem kan det vara?

Men den stora motorn,ZDZ180B2RV-J, skulle nog passa bra i Palles Yak någon gång i framtiden...

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

paroos

Trodde Guldnasaren skulle ha en motor med \"Kraft och tillförlitlighet\" i sitt nya muskedunder...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Jocke

Hej Roos!
Tanken har slagit mej,men jag är nog dum om jag inte ger 3W 157an chansen[:)]
Det är ju ingen dålig motor det heller.........

Ser bra ut Pär,tror det är dags för ett besök snart[:p]
///Jocke
 

paroos

quote:
Originally posted by Jocke

Hej Roos!
Tanken har slagit mej,men jag är nog dum om jag inte ger 3W 157an chansen[:)]
Det är ju ingen dålig motor det heller.........

Ser bra ut Pär,tror det är dags för ett besök snart[:p]
///Jocke



Nu blir du ju helt förslappad i högerarmen...[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Par A

#50
Det var ett tag sedan jag hann med att bygga på maskinen men nu börjar det att lugna ner sig lite så att jag kan gå ner lite längre stunder i hobbyrummet.
Hade besök förra helgen av Jocke S som nog skulle kunna tänka sig en S-bach efter sina Extra maskiner såklart..[:D]Är väl ett gott betyg!
Lödningen av krökar gick smärtfritt efter att ha lånat en gasolflaska med ett sk. tändmunstycke av pistoltyp.Bara att trycka på avtryckaren så blir det låga. Krökarna var färdiga på 5 min...
Valde ändå att linda lödningarna med teflontejp och då enbart av estetiska skäl. Hade inte tillgång till någon poleringsutrustning för att göra skarvarna fina så vit tejp blev ok..
Har även lagt på epoxi/floxblandning mellan alla roderhorn.
Några bilder på det lilla som har hänt.


Image Insert:

82.53 KB
Valde att ta upp ett stort hål undertill. Canistrarna fick plats med lite marginal.Stället sitter på plats med låsbrickor för att lätt demonteras vid ev. transport.


Image Insert:

63.88 KB


Image Insert:

71.9 KB


Image Insert:

66.93 KB





Image Insert:

71.3 KB


Image Insert:

77.8 KB
Gjorde en liten modifering på stället då jag inte monterar de medföljande hjulaxlarna. Använder 5 mm insexbult som axel. Eftersom hålet i stället är 8 mm så tillverkade jag en bussning av delar ur min hkp låda.. Gängade upp hålen i bussningen till 5 mm. Allt epoxilimmas fast. Blir bra och ska göra samma mod på min 100 cc maskin.

Propellrar är på väg in, blev Mejzlick Evo 30 x 13 samt en engel 30 x 14. Hade tankar på att sy egna vingpåsar men håller mig nog till Revoc som jag är nöjd med sedan tidigare.

Ja då var det dags att tillverka lite julköttbullar...[;)]

Vi hörs!
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

Tycker det är för lite (h)jul på forumet så lite bilder från julstöket får väl plats i byggtråden. Palle M var så sugen på köttbullar men jag la snabbt in dom i frysen där de får ligga till julafton..


Image Insert:

41.22 KB
Blev nöjd med årets hemmagjorda julköttbullar som är i skala 1:1.


Image Insert:

50.75 KB
Den obligatoriska mjuka pepparkakan släppte fint från formarna trots att jag inte använde något släppmedel...[;)]



Image Insert:

50.12 KB
Hjulkåporna blev lite i största laget för min Edge 540. Får leta vidare för utan hjulkåpor kan man inte flyga...


Image Insert:

34.97 KB
Ingen Einstein behövdes för att få hjul och kåpor på plats. Använde insexbult 5mm till hjulaxlar och det hela blev en bra lösning. Bra med kåpor som lätt kan monteras av om så behövs.


Image Insert:

42.1 KB
Passade på att limma radio-batteri-powerbox brygga. Den är gjord av 1mm plywood med 5mm balsa i mitten. Hittade bra vikter till pressen i mina MC- batterier..


Image Insert:

60.97 KB
Som på de flesta S-bachar monteras bryggan bakom canopyn. Det blir lätt att serva och ackarna når du på ett enkelt sätt.

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Paul

Hmm... min gamla Edge med så stora fula hjulkåpor[xx(]
Du... jag har ju sagt att de dära köttbullarna bara kommer att ligga i skåpet och bli gamla till jul[V] Bättre jag kommer förbi imorgon och äter upp dem[:p][:p]
//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Par A

Ok...
Väntar fortfarande på Powerboxar och servon etc.. så bygget står stilla men det är inte så mycket kvar på den. Känner att den blir klar till säsongen i alla fall

Fick dock hem lite propellrar under lovet och undrar så om jag inte ska göra S-bachen 4 -bladig...[:D]


Image Insert:

84.37 KB


Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

#54
Nu har det kommit ett paket på posten som gör att jag kan slutföra arbetet med min S-bach. Under det korta byggstoppet passade jag på att göra en låda/ställning till maskinen. Den blev bättre än jag tänkt och gör att det knappast märks att jag har en 40 % i byggrummet eftersom maskinen kom upp på ytor där den inte är ivägen.


Image Insert:

45.43 KB
Den gjordes av lite brädor och sidostycken i sk mdf board. Som skydd användes rörisolering.


Image Insert:

45.56 KB
Två strykningar och lite dekaler gjorde den rätt fin till slut.


Image Insert:

35.86 KB
Det ramlade in ett paket idag med de sista sakerna jag behöver. Powebox från Emcotech är ny för mig så det blir att läsa in sig på hur den fungerar.


Image Insert:

49.85 KB
Det är gott om utrymme bakom canopyn. Placeringen var tänkt så här och powerboxen ska gummiupphängas på antingen kuddar av gummi eller bränsleslang som träs igenom de fyra hålen i hörnen. Ska väga in så det blir rätt, har fått uppgifter på var den ska väga jämt när stabbar, canopy samt vingar är borta.
Vingpåsar är beställda från Revoc, var tvungen att ta de specialsydda för S-bach 40% då standard 40% inte passar... det är stora vingytor..[:D]

Allt för den här gången..
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

Hej
Nu har vi vägt in och allt kan vara där jag hade tänkt från början när jag la ut grejerna för invägning.
Alla kablar är dragna i sk nylonstrumpor eller spiralskydd i plast. Tanken är väl att maskinen ska hänga med ett tag och man kan aldrig vara nog försiktig vad det gäller gnagning eller nötning av kablar pga vibrationer. Känns bra att ha det med sig från helikoptervärlden där det var mkt viktigt att säkra upp alla sladdar från nötning mot chassie.


Image Insert:

30.89 KB
Powerboxen monterades på bränsleslang med 4 mm gängad skruv från båda håll. Blev bra och boxen kan röra sig och blir lite \"avvibrerad\"


Image Insert:

53.9 KB
Allt limmat på plats. Är bara att dra alla kablarna på ett snyggt sätt till Powerboxen. Säkrar också alla kontakter in till boxen med lite smältlim.

Det börjar närma sig färdig maskin och det är inte utan man är grymt flygsugen på stora maskiner nu men vi får väl vänta några månader till innan våren är här.
Men en provstart av DLE 170 ligger inte så långt fram. Tänkte köra ett par liter genom motorn innan det lyfts..

Ha det bra!
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Kent

Hej Per

Ha koll på bränsleslangarna som fungerar som vibrationsdämpare till Emcotecen.

De första jag monterade gick av. Bytte till en annan typ som tycks hålla. Har nog med slangkvalite\'n att göra

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Par A

Hej Kent
Tack för tipset, det ska jag ha koll på.

Använde slang av typen tygon, men den var nästan lika mjuk som silikonslang.
Testade med att dra och slita i slangarna men de satt som berget i skruvarna.
En sak som gör gummi/silikon sprött är ju åldern som gör att det blir sprickor men dessa slangar var färska...[:D]

Ha det bra!
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

Det kom ytterligare ett paket idag från Polen. Måste säga att det är bekvämt med vingpåsar när du ska bära eller frakta så här pass stora maskiner. Blev ett kit med gråa påsar för vingar, stabbe samt fena.
Kan ju användas vidare om den här maskinen går till de \"sälla jaktmarkerna\". Blev lite bling i form av mitt namn, mest för att reta Palle och så han inte tar fel vingar.
Eftersom de inte har bokstaven ä så var jag spänd på vad de skulle bli, men se det blev rätt. Mailkontakten har fungerat kanon och påsarna sys efter beställningen är gjord, tala om färskvara[:D]
Allt är klart, programmerad Magic 5 powerbox och alla kablar dragna, Programmeringen var busenkel så nu väntar jag bara på ett tändsystem, jag var så snäll och låna ut mitt orginal till en lokal IMAC flygare som behövde det bättre...[}:)]


Image Insert:

38.74 KB


Image Insert:

67.68 KB


Image Insert:

35.99 KB


Image Insert:

50.04 KB

Jag var även nere hos Jocke S i helgen och fikade/snackade IMAC.
Det var så fint väder så det blev en repa ner till fältet och lite flyg med Jockes nya vapen för 2012...


Image Insert:

52.06 KB

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

#59
Hej
Våren är på g.. äntligen.
Efter en veckas semester låg ett paket med ett efterlängtat tändsystem hemma. Monterade det i helgen med noggrant kabeldragningsarbete.
Ringde Palle från jobbet och undrade om vi inte skulle provbrumma lite DLE 170?
-Jag kommer kl.16.30, blev svaret.


Image Insert:

85.2 KB
Palle ger tummen upp för provstart. Efter att ha chokat några gånger var förgasaren fylld. Höjde dock tom gången lite innan den gick igång.
Proppeller är en Engel 30 x 14. Den fick gå några minuter på tomgång innan den gasades på. Oj.. vilket drag. Det kommer att dra denna kärra lugnt. En bra sak var att de sista eklöven flög in till grannarna, tala om lövblås[:D]


Image Insert:

73.04 KB
Med de fabriksinställningar som var och \"kinesstift\" som ska bytas til NGK cm 6 så hade den en fin gång. Lite fett inställd från tom gång till mellanregister.


Image Insert:

64.47 KB
Palle konstaterade att hans ZDZ 180 i sin Yak kommer att bli en raket!
Startade motorn varm en andra gång men märkte då att den fick för mycket på fullgas och inte sjöng ut riktigt. Mer inställning på nålarna erfodras framöver samt några liter.

Hur gör ni egentligen..
Kör ni in motorer innan första start?
(manualen säger 4 liter)

De andra motorer jag har ZDZ, DA ..har jag flugit in i maskinen.


Mvh
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ