Pilot S-bach 342 40 %

Started by Par A, 2011-11-04, 18:38:50

Previous topic - Next topic

Par A

Hej

Hösten kommer med stormsteg och man måste ha något att göra under den mörka delen av året så... det blev en resa under höstlovet för att hämta det nya byggprojektet.

Det blev en S-bach 40% från Pilot. Hade undersökt innan att den skulle kunna få plats i min V70 när man monterar av sidorodret.
Joakim S. låg på mig \"- Det är klart att du ska ha en 150 cc maskin\"
Finns redan två byggbloggar om lillebror 100cc, men däremot ingen om 150 cc. Iof skiljer det ej så mycket i konstruktionen vid en snabb blick.

Det mesta i utrsustning har jag och kommer att köra följande prylar i den.
DLE 170 med Knuckleheaders från MTW samt deras nya 115 dämpare( de ska vara tysta och fina).
Hitech 7990
Hitech 7950
Hitech  7954
Emcotec Magic 5
Powerbox Killswitch
2 st Desirepower 2200 mah
1 st Desire power 1500 mah

Propellerval är inte klart, vi får höra med dom som redan flyger maskinen för att träffa rätt.

Lägger upp lite bilder men jag skyndar långsamt med bygget, det ska ju räcka hela vintern[;)]


Image Insert:

75.68 KB
Den såg fin ut under plasten. Måste bygga en ställning som den kan ligga i under tiden jag bygger den. Blir lättare att komma runt den då.


Image Insert:

70.92 KB
Canopyn glänser fint, jakten på instrument och pilot har börjat.


Image Insert:

47.92 KB
Motorvalet föll på en DLE 170. Pratade med Lars Bexander som var nöjd med combon S-bach + DLE 170. Har samma monteringsmått som DA 170 så det är bara att borra i de förmärkta hålen.


Image Insert:

77.97 KB
Mycket trä är det[;)]


Image Insert:

82.8 KB
Det första blinget är på plats[:)]

Skyndar långsamt så det kan ta lite tid innan bygget drar igång på allvar. Men nu är den i alla fall hemma och i byggrummet.

Vi hörs!
Mvh
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Mikael_Ingemarson

Jättefräck maskin.
En sådan har jag också funderat på en litegrann.
Ska bli spännande att få se den i luften.



//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Jocke

Kul Pär!!
Störst i Kalmar län!(Vad jag vet i IMAC[:p])
Lycka till.

//Jocke
 

paroos

WOW! Grymt snyggt färgschema!!![:p]
[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Par A


Dimman ligger tät över Kalmar så det blev inget flyg idag. Den tiden kan vi lägga på att montera/limma några roderhorn.



Image Insert:

85.76 KB
Allt kommer väl förpackat i en enda lång \"tillbehörskorv\"..



Image Insert:

89.93 KB
Valde att ha ett servo per höjdroderhalva. Då blir det att sätta servot i det mittersta hålet. Finns tre alternativ..
Dra av skyddsfilmen, rugga upp ytan på roderhornen, tvätta av dom med T-röd och i med epoxi.
Skulle bra gärna vilja få tag i samma färg på sprayburk så hornen smälter ihop med undersidan[:D]



Image Insert:

80.2 KB
En liten jämförelse med stabben på en 100 cc S-bach.

Mvh
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

paroos

Tips: Hangar9 piloten till 3,1m sukhoien finns att köpa lös.
Rätt storlek, färgmatchad och klar!
http://www.horizonhobby.com/Products/Default.aspx?ProdID=HAN106014
Kontakta Procar om du är sugen. (kostar bara 55$)

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Par A


Vi fick en stund i källaren för att montera vidare.
Koncentrerade mig på att få motorn på rätt plats. Pilot maskinerna är väl förberedda för att skruva dit motorn med färdiga referenslinjer för motorspantet.



Image Insert:

79.12 KB
Jag ville ha motorn direkt skruvad mot motorspantet för att slippa distanserna som följer med motorn.



Image Insert:

75.19 KB
Båda motorkåporna har rejält med epoxi/mikroballonger i skarven mellan glasfiberkåpa och träram= BRA..



Image Insert:

60.5 KB
Motorn provmonterades för att kolla att riktningen var den rätta efter borrning av skruvar som fixerar spantet vid limning.



Image Insert:

80.86 KB
Är mycket nöjd med passningen av motor/spinner och motorkåpa. Det blev ett mellanrum på 2 mm, helt ok[;)]
Härnäst på tur står att lacka allt trä i kropp, vingrot etc med vattenbaserad golvlack. Motorrum/canistertunnel får sig en strykning av utspädd lamineringsepoxi. Av ren säkerhet har jag tömt en 1/2 flaska CA-lim i alla skarvar i kroppen, inte för att det behövs men jag gör det av vana med alla ARF modeller.

Vi hörs!
Mvh
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Paul

#7
Oj, oj...... flitens lampa lyser, du skulle ju bygga sakta så det tog hela vintern????
Men fint blir det.
//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Par A

Men Palle...
Jag måste ju ligga i om jag ska bli klar innan din Krill Yak...[:D]

Mvh
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

paroos

Bara en halv flaska CA!?!? Hur stor var flaskan!!??[:0]
[:D][:D]

Jo, det skadar aldrig![^]

OBS! Vet inte hur mycket det varierar från modell till modell men på min Sbach är det varvat \"riktig lätt plywood\" med \"svampig ??-wood\"
Ex. träet som utgör fronten av kroppen runt boxen. Här tränger småbrickor in som i smör, i träet när man spänner nedre kåp skruvarna.
Har fått använda väldigt stora brickor för att råda bot.[V]
Flera islagsmuttrar var heller inte limmade, bara dit-tryckta.
Bla de till ovan nämnda skruvar, trillade ur och hamnade på ett mycket trångt ställe i sidokroppen. Blev nästan tokig innan jag fick dem på plats igen och hade lyckats droppa in tjock CA.[:(!]

Nice fit på spinner-kåpa![}:)]



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Känner igen det där med att ett bygge ska räcka länge... När man väl börjar bygga så springer timmarna snabbt i väg!
 

Par A


Patrick.. om du menar de nedre kåpskruvarna så är den plywooden stenhård och det är inga problem att dra fast den nedre kåpan mot kroppsspantet. Droppade redan innan dit lite ca på de islagsmutrar som finns till kåpan[;)] Hoppas att vi slipper ditt problem. Inte så praktiskt att stå och skaka ut skruv ur en 150 cc maskin i ett litet hobbyrum[:D]

Generellt kan man säga att man ska titta över en ARF maskin när man sätter ihop den för att öka livslängden på den. Sedan får tiden utvisa vad som behöver fixas... vet tex att hjulaxlar är  lite i mjukaste laget.

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

paroos

quote:
Originally posted by Par A


Patrick.. om du menar de nedre kåpskruvarna så är den plywooden stenhård och det är inga problem att dra fast den nedre kåpan mot kroppsspantet. Droppade redan innan dit lite ca på de islagsmutrar som finns till kåpan[;)] Hoppas att vi slipper ditt problem. Inte så praktiskt att stå och skaka ut skruv ur en 150 cc maskin i ett litet hobbyrum[:D]

Generellt kan man säga att man ska titta över en ARF maskin när man sätter ihop den för att öka livslängden på den. Sedan får tiden utvisa vad som behöver fixas... vet tex att hjulaxlar är  lite i mjukaste laget.

Pär



Bra, jag hade lite brottom + var naiv nog att tänka, Kineserna har säkert varit noga där eftersom man inte kommer åt![B)]
Gött att du fått bättre ply! Tror iofs inte det påverkar hållfastheten i konstruktionen i sig. Tåler bara inte mekanisk åverkan så bra.

Ja, släng både axlar och stoppringar i sopan och sätt dit M6 med låsmutter...fråga mig hur jag vet![:(!] Ett av mina hjul sa sayonara i Brännebrona.
Hjulen är också utbytta nu mot Du-Bro threaded wheels.

Har du CAat kanten på den tunna balsan som ving infästningshålet är klädd med?
Mina anti rotations pinnar i vingarna (kolfiber på 37%) var dåligt limmade. Hällde i tjock CA.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

dahlberg

Vet inte hur rätt det är men jag har fått lära mig att man inte skall spä ut epoxi, har något med härdningen att göra. Värm den till ca 30 grader om du vill sänka viskositeten, pot life minskas något. Se också till att torka bort all överflödig epoxi, den ökar inte hållfastigheten på något sätt.

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

paroos

quote:
Originally posted by dahlberg

Vet inte hur rätt det är men jag har fått lära mig att man inte skall spä ut epoxi, har något med härdningen att göra. Värm den till ca 30 grader om du vill sänka viskositeten, pot life minskas något. Se också till att torka bort all överflödig epoxi, den ökar inte hållfastigheten på något sätt.

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC




Kan inte nog rek. och framhålla Biltemas lamineringsepoxy.
Funkar super och med korrekt 2:1 blandningsföhållande.
Billig är den också...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se