Placering av strömbrytare Emcotec

Started by Spitfiremagnus83, 2011-11-18, 15:29:46

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Hej

Funderar på placeringen av min Emcotec DPSI micro dualbat.

När jag jag byggde min förra 50cc bensinkärra fick jag lära mig att mottagare och dylikt skulle hållas minst 30 cm från tändsystemet.

På den tiden hade jag 35 mhz, kör 2.4 i dag.

Problemet är att på min EF Extra är det lite knixigt att få plats med den på kroppsidan, där är minimalt med trä, mest bara klädsel.

Längre fram mot motorboxen finns bra med plats, men då blir det närmre tändsystemet...

Vad tror ni om placering där?

Fråga 2. Kabeln från Emcotecen räcker inte till mottagaren. Vad är den generella uppfattningen om förlängningskabar till sådana applikationer? Saknar ungefär en decimeter. Kan det bli en källa till störningar osv?
 

Emanuel F

Hej, på min EF Edge 88 tum sitter Emcotec brytaren ca 5 cm från tändsystemet, iochmed det var jag tvungen att använda ca 15 cm förlängningskabel till mottagaren. Inga problem, inte än ialla fall[:)]
Generellt sett så tror jag att 30 cm regeln inte gäller överhuvudtaget på 2,4 GHz, det var nog mer kritiskt på 35 mhz bandet.

//Mvh Emanuel Fantini
Teampilot Autopartner RC
//www.Kilsmodellklubb.com
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Spitfiremagnus83

Tack Emanuel!

Då blir det montering i kväll.
 

paroos

#3
Så länge kabeln inte är längre än att tillräcklig signalnivå bibehålls är det ingen fara. Vi pratar då väldigt långa kablar.

Du kan ju sätta den i en extra träbit på sidan.
Antingen \"balkar\" att skruva i eller en hel bit ply.

Att ha avstånd mellan mottagare (och allt som leder in i mottagaren) och tändsystement är inget att bry sig om i.o.m. 2,4Ghz.
Dagens tänsystem stör inte så mycket som de gamla + resistorstift etc. (Det värsta har alltid varit magnetspolesystem) Det RF brus som alstras är i förhållande väldans lågfrekvent. Det ligger så långt ifrån Ghz bandet att det inte har en chans att störa.
I princip kan du bunta all elektronik i en hög, inkl tändmodulen utan problem.

Att tänka på vid all placering fram är oljestänk...och att akta kablar för varma delar som cylindrar och krökar.
Jag upptäckte också att mitten av en cannster är ganska varmt under ett ofrivilligt experiment jag gjorde...[V]


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Ännu mer info, lysande!

Emcotecen kommer att hamna en bit fram, men skyddad från oljestänk och vidare. Nu ska det knäckas en öl och byggas lite!
 

Lonsan

Haalllåååå!!

Vill å det bestämdaste avråda från att \"bunka ihop\" elektroniken eller
på alla andra sätt ingnorera sunda regler för installation.

Bara för att 2,4GHz RF-länken i sig är i princip helt immun så betyder det inte att
resten av elektroniken och signalerna klarar vad som helst!

Tänk på att parallella ledare från olika system ska undvikas, korsande
ledningar dock relativt ofarligt. Ska du till att förlänga matningen till mottagaren,
lödskarva om du anser dig lödkunnig. Partvinna ledningarna, det skadar aldrig.
För övrigt så finns det ingen \"signalnivå\" att ta hänsyn till på matningen till mottagaren...men ledararean måste såklart vara tillräcklig, den ska ju räcka
till flera servo som ibland jobbar samtidigt. Har du portar över på din mottagare,
använd gärna 3 st för power in. En är galet litet, 2 st (som det väl är ut från DPSI micro\'n) är väl OK.

Angående att nya tändsystem stör mindre, jovisst, men tänk på att saker och ting
går sönder ibland. Om tändkablar blir slitna eller tändhatten hoppar av eller glappar,
då kommer det en massa störningar. Kan va bra att då ha goda störmarginaler pga
en sund installation...eller?  


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Haalllåååå!!

Vill å det bestämdaste avråda från att \"bunka ihop\" elektroniken eller
på alla andra sätt ingnorera sunda regler för installation.

Bara för att 2,4GHz RF-länken i sig är i princip helt immun så betyder det inte att
resten av elektroniken och signalerna klarar vad som helst!

Tänk på att parallella ledare från olika system ska undvikas, korsande
ledningar dock relativt ofarligt. Ska du till att förlänga matningen till mottagaren,
lödskarva om du anser dig lödkunnig. Partvinna ledningarna, det skadar aldrig.
För övrigt så finns det ingen \"signalnivå\" att ta hänsyn till på matningen till mottagaren...men ledararean måste såklart vara tillräcklig, den ska ju räcka
till flera servo som ibland jobbar samtidigt. Har du portar över på din mottagare,
använd gärna 3 st för power in. En är galet litet, 2 st (som det väl är ut från DPSI micro\'n) är väl OK.

Angående att nya tändsystem stör mindre, jovisst, men tänk på att saker och ting
går sönder ibland. Om tändkablar blir slitna eller tändhatten hoppar av eller glappar,
då kommer det en massa störningar. Kan va bra att då ha goda störmarginaler pga
en sund installation...eller?  


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se



Det var ju liksom bildligt talat (skrivet) vilket jag tror alla förstod, för att illustrera hur bra 2,4Ghz tåler RF brus jämfört med vårt kära gamla 35Mhz...

OM någon uppfattade det som att jag uppmanade till att lägga powerbox, mottagare, killswitch, batterier och tändsystem i en hög och strappa in det, så vill jag bestämt avråda från detta!!
[:D][:D][:D]

Såja min kära kalkyl, åter till fredags groggen...[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Vilken tur att jag inte gillar när kablar ligger i röra! Alla kan vara lugna, jag förstod precis vad Roos menade!

Lödkunnig, jo, det vill jag påstå, kommer löda en förlängning. Det rör sig inte om många centimetrar ändå.

Dock har min Emcotec pryl bara en kabel som ska in i mottagaren. Det känns mindre bra tycker jag. En sketen liten servokontakt ska strömförsörja hela kärran. MEN, det har fungerat bra i min förra kärra. Dock hade jag som vana att trycka till kablarna in i mottagaren inför varje flygpass. Kanske överdrivet försiktig, men det känns bättre.

Överlag-är inte \"vanliga\" servokontakter rätt klena egentligen?
 

paroos

Jo...men de pallar en hel del ström innan de brinner upp![8D]


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

De pallar ca 2 A kontinuerligt och brinner upp vid ca 10 A. (blir i alla fall så varma att de på sikt smälter)
En medelström på 2 A under flygning med en 50 cc kan funka som ett typvärde.
Däremot så är 10 minuter flygning inte en kontinuerlig belastning enligt de referensramar som används för att specificera elektronik. Så det lär klara sig men en ensam UNI-kontakt till Rx lär kvala in som en av de svagaste länkarna i en tillförlitlighetsanalys.
Är väl bara motorn som är mer osäker men den får lägre RPN då ett motorstopp i allmänhet kan hanteras utan nödvändigtvis katastrofala ändeffekter.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

quote:
Dock har min Emcotec pryl bara en kabel som ska in i mottagaren


Hej Magnus

Alla DPSI dualbat har väl två kablar till mottagaren?
Vad har du för en konstig variant.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Spitfiremagnus83

Den heter \"Emcotec DPSI micro rv\", och tro det eller ej, den har bara en kabel till mottagaren.
 

Mikael_Ingemarson

Har du bild på den?

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

paroos

#13
DPSI Micro RV har dubbla utgångar till mottagaren.

Single batt. varianten en matnings ingång, Dual batt. varianter dubbla matningar.

?

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Mikael, bild finns i min byggtrad, \"det hander något Extra i Malmo\"(jo superfyndig titel)

På sidan två finns en bild med emcotecen, ackar och min mottagare. Kanske är någon äldre variant jag har? Koptes 2008 om jag inte minns fel.