Placering av strömbrytare Emcotec

Started by Spitfiremagnus83, 2011-11-18, 15:29:46

Previous topic - Next topic

Mikael_Ingemarson

OK jag har sett bilden nu.
Du har helt rätt den har faktiskt bara en kabel till mottagaren.
Just den modellen verkar inte finnas på Emcotecs hemsida längre.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Lonsan

Då klarar den väl bara 3A kontinerligt, mot nuvarande modeller som är hottade till 4A.


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Det har jag ingen aning om. Manualen har dessvarre forsvunnit.

Kan det bli snarigt med fyra 7955, ett 5995 och ett 5665?

Har fattat det som att 7955 ar ett ganska torstigt servo-strommassigt.
 

Lonsan

Jag hade nog skippar den där DPSI:n i så fall.


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Forlat en okunnig, men vad kan handa? Dpsi:n bryter? Brinner upp?

Ponera att jag koper den \"nya\" modellen- gor 1 A sa stor skillnad?

Vill ju ha möjligheten med att kunna ha dubbla ackar...

Powerbox i en 50cc... Overkurs?

 

Spitfiremagnus83

Har undersokt. Min version, \"den gamla\" ar specad till 3A.

Den nya är specad for 4A precis som lonsan sager. Da ar ju fragan, ar jag tvungen att köpa den nya for att kunna sova gott? Om sa är fallet, sa kan jag lika garna kopa BIC sa far jag en display med vardefull info.

Jag undrar da framst om en ampere gor sa stor skillnad i detta fallet. Ar ingen 3D flygare, sa det blir vanlig aerobatic. Kanske nagot tamt forsok till hovring och nagra snapprollar, men inte mycket mer.

Enligt Emcotec sa sager de, aven på min gamla version att dpsi fixar upp till tio servon, sju st om det ar stora digiservon. Jag anser mig vara under den gransen. 4 st7955, 1 st 5995 ar de \"stora\" digital servona i min karra. 5665 som jag kör till trottel har knappast sådan monsterprestanda som de andra servona i min setup.

Jag vill bara kunna sova gott och framorallt inte behova vara orolig nar jag flyger.
 

Lonsan

Bra du hittade manualen. Kolla om specen är olika för olika batterityper. LiPo kan vara en nackdel med sin högre spänning i en RV modell.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Nu har jag undersökt lite mer. Följande har jag kommit fram till:

Min version, den äldre, har följande info i sin instruktionsbok:


Max. continuous current @ 5.9V
(15 minutes for LiPo batteries) : 3A

Max. peak current @ 5.9V
(10 seconds for LiPo batteries)  : 10A

Max. peak current (20ms)           : 20A



I instruktionen till den nyare versionen finner jag följande:


Max. continuous current @ 5.9V
(15 minutes for LiPo batteries) : 4A

Max. peak current @ 5.9V
(10 seconds for LiPo batteries)  : 10A

Max. peak current (20ms)           : 25A




Innebär den här informationen att efter 15 min så stryper DPSI:n? (förutsatt att jag kör lipo)

Jag har ju möjlighet att ställa ner V med en liten strömbrytare på DPSI:n- jag kan välja mellan 5.5v och 5.9 v. Men gör inte detta att regulatorn måste jobba mer för att ta bort \"överflödsströmmen\"? Eller försvinner det som värme?

Kan detta \"förlänga\" de femton minuter som manualen säger?

Helt ovetenskapligt tog jag och kikade i manualen till Emcotecs BIC, vilken också verkar som ett bra alternativ, (och som kanske blir tvungen att skaffa, om jag inte hittar en lösning på detta problem)

Max. continuous current @ 5.9V
(15min for  LiPo batteries)  : 4A

Max. peak current @ 5.9V
(100ms for  LiPo batteries) : 20A


Elguru Lonsan..... Hjälp...[V]






     

 
 

Aerobat

Hej,

Jag köpte en GB Yak55 1,8m med 4st power HD servon (borde dra mindre än Hitec).
Denna kontroller som enligt uppgift ska lämna 5A räckte inte[:(!]
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=10331
5A räcker inte långt med dagens servon.

Visserligen märkte inte de 2 föregående ägarna något, men när jag började fladdra med rodrena dog allt helt. Mycket nära totalhaveri.
Mvh Ulf

Spitfiremagnus83

Aj... Det verkar ju inte lovande for mig som bara har 3A att spela med.

Fragan är då hur man ska gora? Emcotec BIC har ju inte heller nagra monsterprestanda.

Hur loser man det egentligen om man vill ha bra Digiservon och kora lipo i en 50cc karra?
 

Lonsan

Hmm, bra exempel Uffe, tänkte inte på det.
Nu tror jag dock att Emcotec prylen trots allt klarar mer än en BEC inbyggd i ett fartreglage, speciellt när det gäller peakar.
Men, när det gäller trygg strömförsörjning till radion ska man inte chansa.
Jag har haft en bensinkärra à 50cc och den slukade ca 350 mAh på 9-10 minuter.
Dvs nästan 2A i snitt. Den hade 4 st Hyperion servo på 13,8 kgcm, ett 16 kgcm Futaba och nåt analogt standard crap till förgasaren.
Jag vet inte riktigt vad jag ska rekommendera längre, tycker precis som du att \"box\" känns overkill för 50cc.
Men det är kanske bara att inse att microDPSI är framtagna innan LiPo dominerade. Nyare varianter av dem har jag för mig går att få med reglerad 7,2 V  men då är vi inne på HV setup. 7955TG går fint på den spänningen, de andra vet jag inte.
Att gå tillbaka till NiMh känns sådär, har mycket nackdelar i sig. En BIC är nog det smarta draget för dig, då får man ju koll på allt på köpet.
Själv föredrar jag att undvika regulatorer då de alltid utgör både en begränsning och en felkälla. För tillfället står jag mitt emellan 6V och HV världen och har därför valt LiFe batterier då det funkar utmärkt till både och.


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Byt till MPX så behöver man inte fundera på powerbox[;)]
/Lennart

imacse_peter

Jag har en sån här i min 50cc EF Extra:
http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e&SessionId=&a=article&ProdNr=A11051&t=6&c=541&p=541

och den har funkat utmärkt när jag flaxat rundor i alla fall (1x 5955, 2x 7955, 2x 5985, 2x 225 + 2x 1800mAh 2S LiPo).

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Spitfiremagnus83

Lennart- Javisst, jag kan skicka mitt kontonummer till dig direkt. Köpa ny radio finns inte på budgetkartan för tillfället.

Lonsan- Jag förstår inte, BIC:ens prestanda är ju inte mycket bättre än min gamla DPSI om jag har läst siffrorna rätt. Jag är verkligen ingen pärla på det här med el och ström, därav mina tusen frågor...

Det hjälper inte om jag ställer ner DPSI:n till 5.5 v? Amperen är väl samma ändå?

Hade hoppats att kunna använda grejerna från min förra kärra, men det verkar snårigt.... Det får kanske bli en BIC trots allt. Tomten kommer ju snart..
MEN, är den verkligen mer skottsäker än DPSI:n?

Surfade rundor och hittade den här prylen från Powerbox.

http://www.powerbox-systems.com/e/powerbox_systeme/powerbox_baselog/start.php

Liiite dyrare än Emcotec BIC, men å andra sidan känns specarna bättre tilltagna. Eller?

Usch va jobbigt det är med modellflyg. Annat var det när man flög trainer med ett fyrcells acke och standardsevron....
 

Spitfiremagnus83

Peter- det är en sådan jag har, fast förra versionen.