Placering av strömbrytare Emcotec

Started by Spitfiremagnus83, 2011-11-18, 15:29:46

Previous topic - Next topic

paroos

#30
Tror du kan sova lungt...

Drar du en snap kanske du peakar 7-8A. (jag har aldrig lyckats peaka mer med en 50cc maskin oavsett hur jag flaxat)
Den klarar ju 10A i 20sek.

Dessutom 20A i peak. Det kommer du aldrig i närheten av med 5st servon...kanske i en 100cc maskin, 8+1 servon.

Min V.1 DPSI BIC (för övrigt den bästa uppfinningen ever till 50cc maskiner) är specad på samma sätt, eller 20A Peak.
Vetefasen, men den har gått nästan 200 flygningar i en 50cc Extra med 5+1 servo. Nästan 100 flygningar i CP-ultimaten med 7+1 servo och nu ett 50tal flygningar i Pilot Extran 5 (7955TG) + 1 servo.
Nada problem.

Peter har kört en likadan V.1 BIC i 100cc maskiner utan problem.

Både Peter och Jag har roat oss med att kolla peak strömmen då BICen har denna feature.

Många kör ju utan BICar o boxar o annat i 50cc, dvs rakt in i mottagaren via två bleckbrytare, tja, funkar det med!!



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Det funkar ju bevisligen med acken rätt in i mottagaren, men jag är en ängslig typ.

Har sneglat på bicen, men känt att den varit ett onödigt köp när jag redan har en fullt fungerande DPSI V1. Kan jag klara mig på min DPSI behåller jag självklart den.

Det som jag ställer mig frågande till är det som Emcotec skriver i sin spec-Max. continuous current @ 5.9V
(15 minutes for LiPo batteries) 3A. Vad menar de med 15 min?

Jag vill ju inte att kärran blir strömlös....
 

Spitfiremagnus83

Patrick, du menar alltså att 3A är safe när det gäller kontunerlig ström in i regulatorn?
 

Lonsan

Väntade på lite exempel från verkligheten.
Den nya funkar alltså.  Personligen skulle jag inte nöja mig med 3A varianten och att använda bara en UNI kontakt som matning till mottagaren finns inte på kartan.


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Det lutar åt en BIC. Att kunna få direkt info om batteriernas kondition är ju dessutom en trevlig bonus.
 

paroos

Ström mässigt inga problem, jag ser det mer som en brist på redundans fråga.
Min rek. är köp en nyare version med dubbel matning.
Eller om du vill satsa nån krona mer köp en BIC eller ännu bättre en PB Evolution. En PB Evolution kan du se som en investering som du tar med dej från modell till modell, även om du köper en 100cc.
Ingen stor investering, kostar 199€

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Tomten kommer tidigt i år. BIC V2 beställd från fullkontroll. Till bra pris också, 995 kr. (AP:1245kr, Airmedia:1260kr) Dessvärre fanns den inte i lager, och verkar vara restad hos Emcotec med (var restad hos AP och Airmedia också)

Efter att ha hört ett exempel från verkligheten så känns det tryggare än innan.

Känns skönt att få ett \"kvitto\" efter varje flygning med. Sedan resonerar jag som jag så att denna kan följa med till nästa kärra med. Jag kommer nog inte att flyga större grejer än 50cc ändå, sedan blir det för mycket pengar och för stort att transportera.

 

paroos

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Tomten kommer tidigt i år. BIC V2 beställd från fullkontroll. Till bra pris också, 995 kr. (AP:1245kr, Airmedia:1260kr) Dessvärre fanns den inte i lager, och verkar vara restad hos Emcotec med (var restad hos AP och Airmedia också)

Efter att ha hört ett exempel från verkligheten så känns det tryggare än innan.

Känns skönt att få ett \"kvitto\" efter varje flygning med. Sedan resonerar jag som jag så att denna kan följa med till nästa kärra med. Jag kommer nog inte att flyga större grejer än 50cc ändå, sedan blir det för mycket pengar och för stort att transportera.



Sure!, hehehe!
Inget av oss har tänkt så, nejdå inget större, visst![:I][B)]

[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

#38
Tycker du jag lurar mig själv? hehe...
Får faktiskt vara ärlig och säga att jag gillar 88\" sizen. Stor nog för att flyga bra. Billig (njae..) nog för att våga kasta rundor, lätt att transportera.

Oavsett vad kommer jag nog alltid ha en 50cc i mitt stall.

[:D][:p]
 

paroos

Jajamensan, man e lätt nöjd med en 50cc...tills IMAC drogen slår klorna i en!!![}:)][}:)]
Sedan är det klippt och alla uppfattningar och principer man hade innan åker ut genom fönstret!
Jag skall påminna dej om detta om ett år när du sålt guran, stärkaren, tagit SMS lån...för att köpa en 100cc maskin![:p][:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

#40
Betänk nu att det är lärare jag ska bli, och inte VD på något globalt företag. Lön? Snarare ett bidrag för att fostra och undervisa Sveriges framtid.

Därav är 50cc the deal for me!

Men det kan bli rätt mycket flyga på ett sommarlov, påsklov, sportlov osv. :)

 

Lonsan

Det är IMAC-flygare du ska bli. Vilken bisyssla du har utöver det har inget med storleken på flygplanen att göra.[?]
Allt handlar om sunda prioriteringar bara.[:D]
En viktig(aste?) är att välja en fru/sambo som fattar att vi killar inte bara är män
och shopping sponsorer utan stora barn som måste få leka, hela livet[:)]
(hoppsan, nu får man väl hela F-rörelsen efter sig...)

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Som tur är har jag en sambo som tycker om stora fyrbenta saker. Har för mig de kallas hästar. Så jag kan \"leka\" precis hur mycket jag vill.

Ni skulle bara veta vad hästprylar kostar.....
 

Aerobat

Jämlikhet = dubbelt så dyrt[;)]
Mvh Ulf

Lonsan

Aj tusan...

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår