Bästa Mejzlik propp???

Started by paroos, 2011-11-19, 13:39:34

Previous topic - Next topic

jornat

Hej
Vi har börjat få en del klagomål på ljud där vi flyger så får man haka på denna tråd med tillägget  -
trebladigt?
Samma motor men tre blad
Vad är optimalt?

Jörgen
 

Lonsan

Elmotor...

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Generellt på en 100cc, 25-12 alt. 26-12 ber på hur stark den är, bra tunad, avgasystem etc.
Samt vilket fabrikat vi snackar om.
En Biela är tyngre än en Mejzlik exempelvis.

Min personliga åsikt är att 3 bladigt är kass till IMAC flygning. En nödlösning om man vill få ner ljudet.

De flesta IMACers här i svedala som kör 3blad, kör Engel och det finns mycket erfarenhet av dem här på forumet.

Proppar du rätt, går det att köra precis lika tyst med en tvåbladig.
Proppen är en faktor bland många. Den viktigaste faktorn sitter i vänsterspaken...[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

#18
Jörgen,

till en DA100l blir 26x12 för stort. Jag har testat 24x12, 25x12 och 26x12.
En 3 bladig snurra blir normalt vid ett givet varvtal tystare, men tänk bara på att du tappar rätt mycket effekt vilket gör att du  måste gasa mer. Rent flygmässigt tycker jag att 3 bladiga kan vara rätt så trevliga. Farten blir väldigt jämn och fin.
Men i dina kläder skulle jag satsa på en Mejzlik 28x10 EVO.

Men det bästa sättet att få ner ljudet är:
1. Flyga el (det tråkiga alternativet)
2. Övermotorisera, dvs köp en DA120 och trottla lungt. (Det roliga alternativet)

PS. Klagande grannar brukar inte sluta klaga för att du kör en 3 bladig snurra.
DS.
Mvh Ulf

Paul

Hi hi.......\"1. Flyga el (det tråkiga alternativet)\"
Ulf nu kommer Pontus att jaga dig med högaffel[:D]
//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

#20
Jörgen, vad har du för snurra idag och som väsnas?

Ja, jag kan tänka att 25-12 blir lagom.
26-12 om du hade kört pipor.
Jag hade en Engel 26-12 på min 3W110, kändes lagom, men den är lite starkare än en DA100L.

Uffe. Farten blir väldigt jämn o fin!??[:D]
(Bra försök)

Det är ganska stor skillnad på 2 eller 3 bladigt.
Man kan vänja sig och lära sig flyga vilket som, det är en smaksak.

Som sagt, är du van vid 2 bladigt så går det att proppa tyst med den också. Igen: Det mesta sitter i throttle management.

Peter har en Biela 27-10 på sin Sbach, jag har en Biela 26-12. Tim har en 26-12? JXF på Cappen.
Alla går att flyga tyst med om man gasar med förnuft, eller tokrippa om man vill det! Det gäller egentligen oavsett 2 eller 3 blad.

Jag är sugen på en 28-10EVO, är bara rädd att den blir lite trött...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#21
quote:
Originally posted by Paul

Hi hi.......\"1. Flyga el (det tråkiga alternativet)\"
Ulf nu kommer Pontus att jaga dig med högaffel[:D]
//PM



Aha! Fanns det fler alternativ än tvåan, såg jag inte!??[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

\"En 3 bladig snurra blir normalt vid ett givet varvtal tystare\"
NEJ!!! Det blir den inte, endast då du ersätter den tvåbladiga med en i så fall mindre diameter 3-bladig. Ljudet kommer från luftens hastighet över bladtippen runt M0.6 och i och med den lägre diametern mindre hastighet. Samma diameter, samma varv, samma hastighet över bladet= samma ljud. Förutsätter också samma bladtyp.
Men det var väl det som menades tror jag.[;)]
OK Engel tystare varför, jo pga. annan tipp utformning, mm mycket dålig effektivitet, så att du oftast får använda en tum större bl.a. Men passar bra ibland t.ex på vår MVVS 116.
Titta gärna på länken nedan och knappa i exelbladet så kan ni se många proppars effektivitet.
http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls
/Lennart
Ps skulle möjligen finnas en teoretisk orsak att det tredje bladet stör de andra så att en taskigare strömmning  ger sämre effektivitet så att den inte skulle bli samma ljud.

Lonsan

Alternativ 3, 4-taktare kanske?
Kom igen nu, varför händer det inget nytt?!!
Varför dras ni med dessa 2-taktare?
Jag kan köpa grundargumentet att de är beprövade och enkla maskiner men de funkar ju så illa och förstör ju både flymaskinen, utrustningen i den och som konstaterats, grannsämjan...

Kan faktiskt hålla med Uffe, övermotorisering är ett vettigt alternativ!
Men för tusan, välj då snurror med lite mer stigning så att det blir önskad fart på grejorna utan ripp.
Det är ju så himla enkelt egentligen.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Alternativ 3, 4-taktare kanske?
Kom igen nu, varför händer det inget nytt?!!
Varför dras ni med dessa 2-taktare?
Jag kan köpa grundargumentet att de är beprövade och enkla maskiner men de funkar ju så illa och förstör ju både flymaskinen, utrustningen i den och som konstaterats, grannsämjan...
Kan faktiskt hålla med Uffe, övermotorisering är ett vettigt alternativ!
Men för tusan, välj då snurror med lite mer stigning så att det blir önskad fart på grejorna utan ripp.
Det är ju så himla enkelt egentligen.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se



Jag har försökt förklara detta för ex. Peters Sbach...knasig kärra, lyssnar inte! Motorn bara startar o går o går, jaa samma med kärran, bara funkar o flyger på liksom! Typ snart 500 gånger!
Suck, samma med Jockes Extra.
Ja, vad göra? Verkar inte gå att stoppa dem?
[:I]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Min högst oteoretiska subjektiva spaning gällde ju i det praktiska fallet som är ganska vanligt att man byter prop på en befintlig setup. Då brukar en trebladig få mindre diameter och lägre ljudnivå.

quote:
Originally posted by Aeroparts

\"En 3 bladig snurra blir normalt vid ett givet varvtal tystare\"
NEJ!!! Det blir den inte, endast då du ersätter den tvåbladiga med en i så fall mindre diameter 3-bladig. Ljudet kommer från luftens hastighet över bladtippen runt M0.6 och i och med den lägre diametern mindre hastighet. Samma diameter, samma varv, samma hastighet över bladet= samma ljud. Förutsätter också samma bladtyp.
Men det var väl det som menades tror jag.[;)]
OK Engel tystare varför, jo pga. annan tipp utformning, mm mycket dålig effektivitet, så att du oftast får använda en tum större bl.a. Men passar bra ibland t.ex på vår MVVS 116.
Titta gärna på länken nedan och knappa i exelbladet så kan ni se många proppars effektivitet.
http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls
/Lennart
Ps skulle möjligen finnas en teoretisk orsak att det tredje bladet stör de andra så att en taskigare strömmning  ger sämre effektivitet så att den inte skulle bli samma ljud.

Mvh Ulf

anders e

Jeg fløg med mej 25x12 3-blad sista sessongen(2009).
Med lite vind ble inte mye power i uplines. På grensen syns jeg, men det gikk.
Det var med min QQ-pitts/DA-100/mtw-75.
Men med 27x10 2-blad var det bra med power, men man må throttla forsiktig for den rippade lett.

26x12 2-blad funkade bettre i imac enn 27x10.

Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-extra 125\'\'/DA-200
Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-extra 125\'\'/DA-200

paroos

quote:
Originally posted by anders e

Jeg fløg med mej 25x12 3-blad sista sessongen(2009).
Med lite vind ble inte mye power i uplines. På grensen syns jeg, men det gikk.
Det var med min QQ-pitts/DA-100/mtw-75.
Men med 27x10 2-blad var det bra med power, men man må throttla forsiktig for den rippade lett.

26x12 2-blad funkade bettre i imac enn 27x10.

Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-extra 125\'\'/DA-200




Mmmm I´m a 26-12 man myself![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

anders e

Men jeg har inte provat 28x10evo. Kan hende den funkar også.

Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-extra 125\'\'/DA-200
Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-extra 125\'\'/DA-200

paroos

Satt o kollade o funderade lite...en EVO, gör att en vanlig Mejzlik blir mer lik en....Biela![:I] (bredare blad)
Man kanske är helt rätt på det redan...?[:D]

Får prova en Biela 27-10.

Det jag vill ha är egentligen samma egenskaper som Biela 26-12, dvs sjukt bra dragkraft och bra speed. Fast med lite bättre respons/spool-up.


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se