Dagens I-landsproblem aka \"vilken spinner?\" (bild)

Started by Spitfiremagnus83, 2011-11-22, 17:54:10

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Dagens I-landsproblem, vilken spinner ska jag ha på min Extra 300?

Utmanarna är en 100 mm Alu och en 110 mm glasfiber.

Ta inte materialen och monteringen som det första i beaktandet, utan snarare den estetiska faktorn!

Helt enkelt, vilken ser snyggast/mest proportionerlig ut?

Jag gillar den lite större, men det kanske blir för mycket av det goda? Kan se konstigt ut när det kommer på en 22\"-23\" snurra.

Kom nu med tankar och ideer och hjälp mig välja!



Image Insert:

78.23 KB



Image Insert:

74.18 KB
 

paroos

Tja...vill du att den skall likna en \"modell\" eller mer en riktig Extra 300?
Våra fullskala förebilder har ju ganska stora spinners. En komponent som jag personligen tycker gör att de ser coola, snygga, tuffa ut.

Jag använder själv och tycker att 4,5\" (114,3mm) spinners är perfekt till 50cc. 5\" (127mm) till 100cc brukar också vara lagom.
Mao jag använder och förespråkar STORA spinnes![}:)]

Men som sagt, en personlig smaksak!![8D]

PS.
Finns ju vissa estetiska parametrar att ta hansyn till också. Ex. om spinnern är lite stor, så kanske den går över kåpan. OK eller inte?
etc.
DS.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Glömde!

Tycker du skall kolla \"helhetsintrycket\" men de två du har.
Dvs montera hela maskinen och prova sedan båda och se hur det ser ut!
Att bara se spinnern och kåpan kan vara missvisande.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

loop

Den stora tycker jag personligen, ser fetare ut

//Johan
//Johan

Spitfiremagnus83

Detta är ju inget skalabygge på det sättet, men gillar när det ser ut lite som förebilden. Men det ska ändå se proportionerligt ut.


Jo, den stora ser ju onekligen \"fetare\" ut, men tycker nästan det blir lite för mycket av det goda. Dessvärre har jag ingen propp här för tillfället, tycker att det måste se symmetreiskt ut där med.

Den stora spinnern är lite för stor för hålet, medan den lite mindre är nästintill perfekt.

För att få mer av ett helhetsintryck gjorde jag en fulmontering med maskeringstejp för att få en större bild av det hela.

När den lilla sitter på så lutar det mer åt den, ser mer \"gjutet\" ut.

Kommentera på!



Image Insert:

72.04 KB



Image Insert:

63.44 KB



Image Insert:

75.28 KB



Image Insert:

78.75 KB


Vilka problem man har va? Finns folk som inte har mat på bordet och här våndas jag över en spinner på ett modellflygplan... Men är man entusiast så är man!
 

Spitfiremagnus83

Jo, standoffsen är lite för långa. Kåpan kommer senare att komma närmre bakplattan på spinnern.
 

Aeroparts

Gör det enkelt, titta på de riktiga oftast skiljer storleken p.g.a vilken sorts omställning mekanism de valt eller propellertillverkare.
Vad gäller formen så är den stora \"mest\" rätt på en Extra 300 samt att du kan hitta riktiga som har för stora spinnrar vad gäller diametern,än vad som var tänkt från början säkert pga att de bytt propellersort.
Sök på Extra 300, bilder så slipper du fundera om du vill ha en som ser så \"rätt\" ut som möjligt
/Lennart


Spitfiremagnus83

Jo, jag har t.om varit inne på Extraaircraft.com för att finna inspiration.

Tror det är en liten fråga om snålhet också, hade varit bra för studentkontot om jag hade sluppit köpa en ny spinner.

De spinners jag hittar på extras egen sida är lite spetsigare, mer åt en sådan som sitter på en ultimate.
 

paroos

Hmm det stora är \"rätt\" liksom, men ser ändå lite fel ut!
Tror det är för att kåpan sluttar neråt + att du har ganska mycket gap mellan kåpa o hub.

Tufft det här![:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Helt klart den stora. Ser en liten aning för fet ut men om du målar den röd så tror jag du får balans i estestiken. Akta bara så att den inte blir i en klare röd än det röda i kärrans dekor, då kanske du får motsatt effekt.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Tycker att du skall måla den metallic blå som nosen på kåpan.
Tror det blir riktigt nice!

Som på denna, PilotRC Edge 540. I detta schemat en av de snyggaste kärrorna just nu tycker jag![:p]
Image Insert:

40.72 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Det färgschemat är snuskigt snyggt!

Jo, det blir lite färg på spinnern. Tänkte försöka hitta samma blå som kåpan är i. Sedan har jag en liten fundering på att göra en vit spiral alá Focke Wulf. Det kan bli en utmaning att få snyggt, men det får bli att plocka fram tunn fin maskeringstejp, airbrushen och en oansenlig mängd kaffe/redbull/öl/whisky för att hålla nerverna i styr. Inget lätt maskerings arbete men kan verkligen bli pricken över \"i\".

Den här snubben fÃ¥r det att verka väldigt lätt.  http://www.youtube.com/watch?v=iTotYOhLf0Y

Det slutgiltiga valet av spinner får bli när nya standoffs är svarvade och kåpan sitter som den ska. Det man ska veta är att den lite större spinnern \"bara\" är 10 mm större. Men sedan har den ju en lite annorlunda form...


Patrick, har inte du en kolfiberspinner modell \"lite större\" över från ditt Pilot Extra bygge? Sugen att avyttra?
 

Paul

Kolla Jockes spinner, en av de snyggaste jag sett[:p]

//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Spitfiremagnus83

Den ser ut att passa kåpan perfekt! Tycker dock personligen att det är lite snyggare med en lite spetsigare modell..
 

paroos

quote:
Originally posted by Paul

Kolla Jockes spinner, en av de snyggaste jag sett[:p]

//PM



Spinnern längst till höger ser lite blek ut?

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se