Frigöra kanaler-vad tror ni?

Started by Spitfiremagnus83, 2011-12-16, 11:06:32

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Hej alla!

Sitter i en liten sits, men har en eventuell lösning. Vill veta era tankar om följande!

Har en mottagare, futaba 7 kanalers 2,4. Tar emot signalen från min 2,4 modul, futaba tm-7.

Nu ser konfig ut som följer;
Kanal 1: tvåskevservon på en y-kabel
Kanal 2: höjdservo nummer ett
Kanal 3: trottel
Kanal 4: sidoroder
Kanal 5: powerbox killswitch
Kanal 6: höjdservo nummer två
Kanal 7: batteri

Jag skulle vilja ha en kanal till, för dubbel strömförsörjning. Tänkte lösa på följande sätt:

Har en emcotec DPSI v-match vilket är en liten pryl som används för att köra flera servon på samma yta, kan även användas som y-kabel.
Den kan programeras så att de två inkopplade servona till den antingen jobbar tillsammans eller att ett är reverserat.

Gör jag detta blir höjdens två kanaler, 2 och 6, tillsammans påen kanal och jag kan använda dubbel matning av ström till mottagare.

Tänker jag rätt? Är detta en hållbar konlfiguration?

Köpa ny mottagare finns inte på kartan, då måste jag byta ut modulen då tm7:an klarar just bara..... 7 kanaler. Mitt 2,4 kit med modul och mottagare köptes när 2,4 var väldigt nytt.

Kom gärna med feedback!
 

Spitfiremagnus83

Här är emcotec v-matchen:   http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e&SessionId=&a=article&ProdNr=A71005&t=6&c=67&p=67


Tror nog att jag hittat en lösning på mitt problem, men vill nog mest höra någon erfaren säga, \" yes box, nemas problemas, funkar fint\"!
 

Lonsan

Jag hade hellre lagt en kanal eller \"port\" till varje servo.
För att få ström hade jag gjort special Y-kablar (2 eller 3 st) där en honkontakt går till mottagarporten,
en gren  i Y-et går till servokontakt (hane) och den andra grenen till \"batteri\".
Om \"batteri\" har en vanlig UNI-hona så blir det faktiskt en vanlig Y-kabel med en hona och två hanar.
Men jag skulle se till att förgreningen kom så nära mottagaren som möjligt.
Tycker att ha 2 st roderservo (dvs strömkrävande) på 1 port ska undvikas så långt som möjligt.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Jag som trodde min plan var ganska bulletproof.... Tillverka egna y-kablar håller jag mig i från, den kunskapen har jag helt enkelt inte.

Som jag ser det har jag två alternativ

1. Köra på min setup som följer, med enbart en matning med ström till mottagaren. Alla servon förutom skeven får egna dedikerade kanaler.
2. Köra v-matchen på höjden och på sätt få en ledig kanal till dubbel strömatning.


Kollade upp specarna på v-matchen. Den klarar 8A cont och 20A peak. Borde väl räcka till? Sitter två 7955 på vardera höjd halva.

Om jag förstår dig rätt lonsan menar du att en lösning är en vanlig y-kabel som båda matningarna från bic går in i och sedan en uni in i Rx. Har jag förstått rätt?
 

Spitfiremagnus83

Ingen som har några tankar? Jag som tänkte köra en heldag med kärran i morgon och det hade varit nice att bli färdig med servoinstallationen....
 

Lonsan

Varför inte lägga throtle och killswitch på samma kanal då?

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Kan man det? Hade jag ingen aning om...
 

Lonsan

Killswitcharna är väl programmerbara i allmänhet.
Lägg brytet strax under läget där motorn ändå dör av för låg tomgång.
Kanske knixigt, har bara haft en kill-switch själv och att programmerad den var ganska abstrakt.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

#8
Allt f�r abstrakt f�r en samh�llsvetare som jag. Jag kommer, tills trissvinsten kommer, k�ra V-matchen p� h�jden och en ykabel till ske. P� s� s�tt f�r jag en ledig port till dubbel str�mmatning fr�n min Emcotec DPSI BIC.
 

Spitfiremagnus83

Ovanstående är naturligtvis om ingen har någon annan åsikt angående strömmatningen.

 

Lonsan

Jag tror att en premiärflygning av kärran skulle nog röna ett större intresse än ölberusade inkopplingspekulationer.

MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

#11
Jag hade bara hoppats på mer input/referenser när det gäller än sån här viktig inkoppling. Tycker iMAC-forumet är utan tvekan sveriges mest kompetenta modellflygsforum på alla plan och dessutom ett forum som håller säkerhetstänkandet högt.

Ska jag vara helt ärlig tror jag inte att en träkärra med en asiatiskt motor på 55 kubik höjer några ögonbryn i modellflygssverige.

Om jag mot förmodan har irriterat någon genom att skriva ett inlägg under mindre nyktra former ber jag om ursäkt.
 

Spitfiremagnus83

Fick tipset att använda två ykablar för att friföra kanaler. Alltså, på exempelvis kanal 1 köra en ykabel där \"batteri\" går in i ena honan, och servot i den andra honan.

Gör jag detta på två kanaler så har jag löst mitt problem. Frågan är om detta är mest fördelaktigt...

Tvi vale, dessa val och kval-
 

dahlberg

Så hade jag gjort. Två y-kablar. Enkelt + Rent => Bra

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Spitfiremagnus83

Efter lite efterforskningar har jag kommit fram till att det är en smidig lösning!

Du har inte lite bilder på hur din EF Extra ser ut inuti? Skulle vilja ha lite inspirationsbilder till mitt bygge. Om du har, maila gärna mig, magnus(snabel a)moliafalls.com