YAK 55M-33%-KRILL-Panther customized

Started by Gullberg, 2012-01-17, 17:07:20

Previous topic - Next topic

Gullberg

Gammal tråd det här men YAK 55M reparationer verkar ju vara poppis och det händer ju inte mycket på forumet så.....
Nedanstående bild blev tyvärr den sista på min "Svetlana YAK 55M" på grund av ett "pilot error" (dock inte av Svetlana utan av mig) i augusti 2023.

De tidigare bilderna i den här byggtråden har försvunnit i samband med uppgraderingen av forumet och jag skall se om de går att återskapa.

//Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Bilderna i tråden återskapade.
Att återskapa Yaken blir inte lika enkelt.
Fortsättning följer......

//Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Från resterna av Yaken kan man sammanfatta att stabilisator, höjdroder, sidroder och höger vinge var hyfsat oskadade. Vänster vinge lite värre tilltygad men bedömd som reparerbar. Resten av modellen skrot och inte reparerbart med rimliga insatser.

Jag kontaktade Krill direkt i augusti och fick ryktena besannade, produktionsstart väntetid är knappt ett år, men jag var välkommen att sätta upp mig på en väntelista vilket jag gjorde.

Min DA-120 var illa tilltygad och skickades direkt till Toni Clark för analys och "rehab". Ett par veckor senare fit for fight igen med ny vevaxel, nya lager och en del annat också. Suveränt arbete av Toni Clark personalen och efter "rehab" bedömd i skick som ny av servicepersonalen och en video från testkörning som verifiering.

När Tobias Sjögren hörde talas om mitt debacle blev han intresserad av att köpa resterna av Yaken eftersom han råkade ha en ny transportskadad Yak kropp stående i hangaren. Efter funderande från båda parter slutade det istället med att jag köpte Tobias transportskadade Yak kropp och mitt renoveringsprojekt kunde starta sakta men säkert.

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Tobias

Då väntar vi på lite bilder på renoveringen  :)

Gullberg

Den nya Yak kroppen på plats i hangaren.
  • Transportskadan lagad på insidan med glasfiberväv och lamineringsepoxi
  • Skador på utsidan nerfrästa med Dremel och spacklade med Plastic Padding Finspackel

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Tobias

Se där ja ,blev ju fint som attans ☺️

Gullberg

I avvaktan på omlackering av kroppen har en del installationsarbete förberetts.
  • Frontförstärkning i plywood
  • Krill motordome överlevde och kommer att återanvändas
  • Kolfiberförstärkning vid header ingångar och ventilationsgälar
  • Ventilationsgälar uppritade och på plats

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

#82
Nya MTW headers och cannisters (med rökanslutning) från Mikael på www.zdz.se
Det finns faktiskt en komplett kit för Krill Yak 55M 33% (och många andra också) så inget behov av hårdlödning denna gången.

För de som eventuellt undrar om det blev fel vid hålen i motorkåpan för cannister utblåsen så är svaret nej, det behövs dessa långhål för att kunna demontera motorkåpan.

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Tobias


Par A

Alltid kul med byggtrådar och som vanligt prydligt och noga från herr Gullberg......blir bra detta.
//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Gullberg

Tack för era trevliga kommentarer.
Jag har börjat titta lite på vänster vinge som ju var ganska hårt åtgången. Skevroder hade JR DS8921 servon x2 (dvs 36,5Kg x2) vilket ju gjorde att servona (metall gears) höll emot bra men annat runt om fick stryk....
  • Roderhorn utslitet ur skevroder
  • Servoinfästning (inre) i vingen söndertrasat
  • Pinngångjärn vid vingrot bortslitet
  • Delaminering av ytskikt på ovansidan vid gångjärnslinjen på flera ställen
Det blir en del "kirurg" reparationsarbete framöver

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Tobias

Har avrivningsväv om du vill göra nya (gångjärn) .
Kan skicka till dig .
Mvh Tobias

Gullberg

Quote from: Tobias on 2024-02-06,  18:52:43 Har avrivningsväv om du vill göra nya (gångjärn) .
Kan skicka till dig .
Mvh Tobias
Tack för erbjudandet Tobias. Gångjärnsväven är hel hela vägen, så kan jag fixa delamineringen skall byte av väven inte vara nödvändigt.
// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Gullberg

Arbetet med vänster vinge fortgår.....
  • Opererat in den skadade roderhornsinfästningen i skevroder
  • Återställt ingreppet
  • För att komma åt och reparera den skadade inre servoinfästningen krävdes en tillfällig lucka som kommer att återställas.
Återstår att återställa ingreppet limma, spackla och slipa....

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Tobias

Kommer att bli hur bra som helst  :)
Själv planerar jag måla till helgen