Su-29 no more bensin skit !

Started by Speedbird, 2012-01-17, 20:00:25

Previous topic - Next topic

Speedbird

#15
quote:
Originally posted by Lonsan

Hmm, verkar nästan i överkant...(hur grovt vingrör har du?)


vingrör och vingrör... jag tänkte massiv 20mm kolpinne ! [;)]



anyways...
här kommer lite bilder från idag [8D]

reglaget på plats i oljekylaren
Image Insert:

83.52 KB

så var det dags, första motorstart i kärran,
draget räcker för att Anders ska börja skratta lite nervöst redan vid 80% pådrag [:D]
bilden är tagen strax över tomgång då jag inte kännde för att vara framför snurran vid några högre varvtal...  
ljudet är mäktigt på fullgas [8D]
Image Insert:

87.76 KB

lagom snurra på en 50cc kärra [:D] 24 x 10\" [}:)]
Image Insert:

87.79 KB

så där ja, bara lite småfix kvar nu i väntan på flygbart väder [:p] [:p] [:p]
Image Insert:

87.44 KB

/Perra
 

Speedbird

#16
quote:
Originally posted by Mikael

Ser nice ut Perra - vad hamnar totalvikten på?

/M


Med 12s2p 10400mAh ombord hamnar totalvikten på 8,75 kg
Jag räknar med att detta blir perfekt för blåsiga tävlingar...

om det inte blåser fullt så mycket droppar jag i
12s1p 5200mAh,
då kryper totalvikten ner på 7,42 kg
faktiskt 0,5 kg lättare totalvikt än med 3W 55:an ! [:D]

ett perfekt sätt att enkelt kunna
lätta upp kärran till freestyle programet om inte annat [8D]

/Perra
 

Lonsan

Detta är ett mysterium!
Stefans SebArt \"Sbach\" verkar hamna på ca 8,6 kg med 10s2p 4200.
Den uppsättningen batteri väger alltså ca 0,9 kg mindre än din max last Perra. Dessutom så är Terminatorn 0,4 kg lättare än A80. Övrig utrustning har jag svårt att tro kan skilja så mycket, 5 servo, mottagare och lite annat elektroniskt krafs. Vi har alltså en kvarstående diff på drygt 1,1 kg mellan 2 olika kärror men i samma klass, typ, konstruktör och tillverkare. Kan du ta och väga del för del, jag måste fatta hur tusan detta hänger ihop. Har för mig att Mikaels Pilot-RC \"50 cc\" ligger i liknande viktklass som Stefans. Väntar med spänning och stor nyfikenhet på facit.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

ska kontrollväga vid tillfälle...
så ska vi se om och vad jag säkert har missat i beräkningen [8D]

/Perra
 

Lonsan

Jag blir ibland sugen på att göra en svinlätt \"50cc\" kärra.
Hetaste kandidat är Krill YAK 55 M som sägs väga \"Total weight the kit include hardware is 3,8 Kg.\"
Svårt att veta om landställ och hjul är med i det (man skulle kanske fråga...)

Min fantasi är:
Planet med allt: 3800
Motor: 600
Reglage: 100
Spinner+prop: 80
Ackar: 1300
4 servo (linstyrda höjdar och bara ett servo): 280
Rx: 25
BEC: 50
+/-: 0 (dvs något måste adderas men en del kan tagas bort pga eldrift, t ex lättning av motordome.)
Summa: 6235, rundar upp till 6,3 kg.
Den vikten är det inga problem för en Plettenberg XTRA 30-9 EVO II att hysta omkring med.
Men om din SU-29 är lika lätt så är den ett trevligt alternativ!


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#20
Dagens rapport från LiPo-rauk ön mitt i östersjöns mörka vatten...

Dags att kolla tyngdpunkten,
Anders tyckte de nya DesirePower 6s1p 3000c som han just köpt kunde vara lagom... [:D] [;)]
Image Insert:

87.27 KB
med dessa ombord blev det inte så framtungt,


Så här blir det mycket bättre [8D]
Image Insert:

87.82 KB

och inte kan dom röra på sig med denna smidiga fastsättning [8D]
Image Insert:

86.76 KB


Ååå så lite vikter som Pontus frågade efter [:)]
Kärran,
Kropp ink servokablar till höjden,
landställ och hjul 1613g
Huven 438g
Stabbhalva ett 190g
Stabbhalva två 162g
Vinghalva ett 630g
Vinghalva två 631g
Summa: 3664g

Utrustning,
Servon (skev och sida) 3st 180g
Servon höjd 2st 98g
Mottagare 21g
Emcotec brytare 28g
Ackar servo matning 2 x 2s 220g
Ackar motor matning 12s1p 5200mAh 1468g
Motor 1450g
Reglage med kablage och kontakter 220g
Summa: 3685g

För flygklar kärra med 12s1p acke blir alltså vikten 7349g

Lastar man i en 12s2p ökar vikten med 1468g
vilket ger en totalvikt på 8817g

/Perra
 

Lonsan

Fantastiskt, enastående lättbygge!

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#22
quote:
Originally posted by Lonsan

Fantastiskt, enastående lättbygge!



jo träkonstruktionen i den är väldigt lätt,
snabblimsflaskan användes flitigt före första start varje dag då det verkade som att 3w55:an alltid lyckades
vibrera loss någon mer eller mindre viktig del i kroppen...
det problemet slipper kärran nu med smooth Hacker power i nosen [8D]

/Perra
 

Lonsan

De där kardborrespännbanden ser trevliga ut, skulle man kunna få en närbild på dem lösa? Var kommer de ifrån?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan

De där kardborrespännbanden ser trevliga ut, skulle man kunna få en närbild på dem lösa? Var kommer de ifrån?


Det är en Emcotec produkt,
Anders hade dessa liggande och de passar som synes perfekt,

/Perra
 

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#26
Pilot och instrumentpanel ska i
( väntar på dessa ifrån Autopartner [8D] )
sedan är den tävlingsklar [:p]

förhoppningsvis kan jag börja träna programet på allvar med den nästa helg [:p] [:D] [:p]
ska fixa så det blir lite bilder då...

om det känns bra då så blir det nog en beställning hos Autoparner på storebror till denna,
naturligtvis med en Hacker A150 i nosen ! [8D]
och mera ackar...
måste köpa mera ackar ! !  [:D]
har tittat lite på Thunder Power 65c...
de blir nog bra [:)]    

/Perra
 

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

\"\" om det känns bra då så blir det nog en beställning hos Autoparner på storebror till denna,
naturligtvis med en Hacker A150 i nosen !
och mera ackar...
måste köpa mera ackar ! !  
har tittat lite på Thunder Power 65c... \"\"

Perra....... DU SKÄMTA MED MIG APRILO[?][?]
Inte elmotorer ....... Du ska ha bensinmotor. [}:)]
//Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

#29
Ja ja, du skall se när han kommer sitta där med panik i blicken för att hinna ladda alla accarna...Eller kliar sig i huvet, rotandes bland alla sladdar o med Laptopen uppkopplad till nåt fartreglage som strular...[:D][:D][:D]

Ser bra ut Perra!
En sak bara (efter att ha läst åt dej) nu MÅSTE du lära dej throttle management, annars....[xx(]
Du vet, nu blir det motsatsen till då du körde Lasses trött-Extra med mig påhejandes![;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se