Main Menu

Skalan +/-10%

Started by flygrc, 2012-03-18, 12:59:28

Previous topic - Next topic

flygrc

Vad säger reglerna om roderytor, får de också avvika max 10% ?

//Ola
 

paroos

Hej Ola, kul om du gör come-back!!!

Ang. \"10% regeln\" saxat från 6.5 i reglerna:
Scale shall be determined by the wingspan. A change in wingspan will become a change in overall Scale. Fuselage width, height and aircraft planform or any other variations shall not exceed 10% of scale, with the exception of airfoils and size/shape of control surface within the scale outline rule.

M.a.o. finns inget som reglerar hur roderytorna ser ut.
Därav ok med väldigt stora roder.

Regeln är egentligen väldigt enkel:
1. Vi sätter skalan i % och detta får vi genom att jämföra vingspann på förebild med modell.
2. Denna % av förebilden i skala gäller sedan för hela modellen, dvs alla konturer. Även placering av vinge/stabbe på kroppen.
Allt måste vara inom +/- 10% avvikelse.

Allt för att våra modeller skall flyga så bra som möjligt. (Därav är exempelvis 99% av alla våra modeller förlängda = ökat moment, jämfört med förebilden. Fena/sidroder brukar också vara lite uppförstorat för bättre kursstabilitet.

Så svaret på din fråga är: Roderna ligger utanför 10% regeln så länge konturerna på helheten ligger innanför...

//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

flygrc

Aha , därför som jag inte kunde sälja CAPen, för små roder och för kort momentarm, nåväl den duger till mig.
Jo jag hoppas att det går vägen att komma in i det igen, jag har beställt tävlinglicensen och anmält mig till Kalmar och Helsingborg så det är en start :)

//Ola