Powerbox tändningsbrytare

Started by Mikael_Ingemarson, 2012-03-20, 23:25:58

Previous topic - Next topic

Mikael_Ingemarson

Hej på er

Jag undrar om någon kan ge mig ett tips.
Jag har en Powerbox Ignition switch som funkar OK.
MEN!! den bryter inte vid failsafe, vilket jag vill att den ska göra.
Några ideer vad som är fel?

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Aeroparts

Du får förklara mer.
Jag har ingen men i min värld så om du tappar signal till denna så kommer den att bryta men att om signalen återkommer så slår den om till det värdet den hade innan.

Den har ju en SAFETY MODE, och är den programmerad i denna så kommer väl inget att hända på grund av att konstruktionen av switchen är väl sådan att du måste slå av och på och sedan av för att den skall verkligen slå av. Det är väl den säkerheten mot misstag som den har.
Om du har programerat din TX/RX att vid failsafe gå till brutet läge så kommer ju inget att hända
Testa att bara slå av sändaren och se vad som händer
/Lennart

Paul

Jag har/hade en sån och min uppförde sig lite konstigt om jag slog av sändaren, den bröt men det tog ca 5-10 sekunder innan lampan slocknade, kom ej ihåg om det bara gällde lampan eller brytfunktionen. Ville bara bidra med mina erfarenheter även om de ej är speciellt vetenskapliga. [:o)]
//Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aerobat

#3
Hej Micke,

det som Lennart säger stämmer. Du kan ganska enkelt testa funktionen.

1. Koppla in switchen och programmera den så att den slår av och på som den ska.
2. Bind om mottagaren med switchen av. (detta är min Spektrum procedur för mottagarens failsafe, kanske är det annorlunda för Futaba?)
3. Test 1:(Switch failsafe) ryck mottagarkabeln. Då ska switchen i princip direkt slå av och gå i failsafe. Jag kommer inte ihåg vad Powerbox har för timeout. Kan testa detta ikväll, har en liggande till min nya kärra.
4. Test 2:(Mottagar failsafe) Stäng av sändaren. Mottagaren ska då gå i FS och därmed stänga switchen. Switchen går doch inte i egen FS.



Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Mvh Ulf

Par A

Hej
Jag har ett par av just den brytaren. Kör Futaba 12 Z.

Kanske inte tillför något men..

Har programmerat den kanalen killswitchen ligger på att gå i off-läge  vid bruten kontakt. Lampan slocknar då efter ett par sekunder när sändaren slås av. ( inte 5-10 sek)

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Mikael_Ingemarson

Jag har inte programmerat den själv eftersom den satt i planet när jag köpte det beg.
Switchen funkar vid normalt bruk av/på och lampan följer efter.
Men om jag simulerar failsafe genom att stänga av sändaren så slår inte switchen av.
Jag har kontrollerat failsafe genom att koppla in ett servo istället för switchen och det rör sig som det ska.

//Mikael

Aerobat

Prova att ta ur kabeln ur mottagaren som jag skrev ovan. Slår den inte av då är det fel på switchen. Annars har du failsafe för mottagaren felprogrammerad. Fördelen med Powerbox switchar är att de behöver inte programeras i sig som t ex Emcotecs.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Mvh Ulf

Aerobat

Antar att det är en SparkSwitch?

Kom precis på en sak; det finns två sätt att köra en sådan:
Normal mode med sändaren mellan 0 och 100% där 100% = PÅ
Safety mode med sändaren mellan 0 och -100%. Då måste brytaren flyttas slås på och tillbaka igen för att SparkSwitchen ska ändra läge. Kör du så tror jag inte att failsafe från mottagaren kommer att fungera.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Mvh Ulf

Mikael_Ingemarson

Ska kolla det
Tack för responsen

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

flygrc

Vill du att motorn ska dö vid failsafe?
Eller jag missförstod dig?

//Ola
 

Mikael_Ingemarson

Ja jag vill att motorn ska dö vid failsafe.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

flygrc

Är inte tomgång bättre, bromsar planet mer? Och skulle du få tillbaka kontakten så ger väl motorn igång större chans att rädda grejorna.
Eller det är något modernare tänk som är på g ?
 

paroos

quote:
Originally posted by Aerobat

Antar att det är en SparkSwitch?

Kom precis på en sak; det finns två sätt att köra en sådan:
Normal mode med sändaren mellan 0 och 100% där 100% = PÅ
Safety mode med sändaren mellan 0 och -100%. Då måste brytaren flyttas slås på och tillbaka igen för att SparkSwitchen ska ändra läge. Kör du så tror jag inte att failsafe från mottagaren kommer att fungera.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com



Ja...och innan man kom på det...[|)]
[:D] Fast man skall ju testa ordentligt så man lär sig prylarna![^]

Kommer köra Sparkswitch igen i nästa maskin.

Jo, samma här, failsafe = fortsatt tändning, alltså killswitch on och throttle på tomgång. Man vill ju som sagts att det bromsar bra, och heller inte att motorn skall dö om det bra glitchar.

//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

Japp så är det ni är inne på rätt spår.
Jag pratade med killen från Powerbox som gjort progmmet till switchen.
När jag ville ha failsafe så gick jag från +100 till -100, och då händer ingenting.
Jag ändrade det ikväll så det stannar på 0 istället för -100.
SimSalabim och nu funkar det.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Aerobat

Bra att du fick det att funka. Den andra inställningen är lite knepig tycker jag. Tror att det är ett arv från innan alla radios hade FS i mottagarna.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Mvh Ulf