Motorstorlek i en \"50\" kärra

Started by flygrc, 2012-03-22, 20:59:26

Previous topic - Next topic

flygrc

Jag funderar på om en ZDZ80B2(8hk,1,8kg) är för stor att sätta i en 50 cc kärra, typ 87-88\" 92-94dm2...[?]
Lite tankar är välkommet[:)]
Fast jag undrar om motorn får plats utan att tändhattarna sticker ut[?]
Så hur bred är motorkåpan
Jag tänker typ:
http://www.autopartner.se/pilot-rc-sbach-342-87-red-black-thunderbird-p-10479-c-573.aspx
http://www.autopartner.se/extreme-flight-extra300-2250mm-p-7098-c-573.aspx
 

paroos

Hej

Jag och RPM (Tim Larsson) fick en galen idé.
Så vi satte en DA-85 i en 50cc Extra...[:p]
Visst, det funkade som en kul grej och det var helt insane prestanda.
(Nästan så man blev rädd)
MEN! nej nej nej...inte som en seriös lösning.

-Svår kontrollerad kraft! (så fort man använder de 50% overkill power man får, blir kärran värdelös, \"hänger o slänger\" efter proppen.
-Gyro krafter från allt för stor snurra.
-Onödig viktökning, räkna med ca 1kg extra pga motor och extra soppa.
-Viktigast: En 50cc kärra är inte riktigt byggd för och har inte storlek o massa att hantera vibrationerna från en så stor singel.
Kommer banka o vibrera sönder maskinen ganska snart.

Som kul grej, ja!
Som seriös setup, absolut inte!

(En bra 50cc som DA-50/60, 3W55, DLE55 ger redan unlimited prestanda)




//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Speedbird

#2
quote:
Originally posted by flygrc

Jag funderar på om en ZDZ80B2(8hk,1,8kg) är för stor att sätta i en 50 cc kärra, typ 87-88\" 92-94dm2...[?]
Lite tankar är välkommet[:)]
Fast jag undrar om motorn får plats utan att tändhattarna sticker ut[?]
Så hur bred är motorkåpan
Jag tänker typ:
http://www.autopartner.se/pilot-rc-sbach-342-87-red-black-thunderbird-p-10479-c-573.aspx
http://www.autopartner.se/extreme-flight-extra300-2250mm-p-7098-c-573.aspx



en ZDZ 80cc kommer att slå sönder kärran.
inte så bra med andra ord...

En Hacker A80-10 med 24x10\" snurra och 12s LiPo är trevligare [8D]
bättre drag än en 3w55:a och inga vibbrationer som annars skakar sönder kärran...



Edit.
YES, [:D] jag replyade innan Lonsan, hehe [:D]

/Perra
 

Kent

Vibrationerna tas upp bättre om en singel cylinder motorn monteras 90 grader. Tom vingarna hjälper då till med dämpningen.

I min Extra 260, iofs 240 cm spännvid, har jag inte haft några problem med vibrationer. I den sitter det en 3W 75 cc med cylindern pekande åt vänster, sett framifrån.

Den har en glasfiberkropp med plankade cellplastvingar (\"almost ten years on the neck\"). Kanske inte någon bra jämförelse men kanske värt att notera. F..n, har inte möjlighet att flyga i helgen [:(]

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Gullberg

quote:
Originally posted by paroos

Hej

Jag och RPM (Tim Larsson) fick en galen idé.
Så vi satte en DA-85 i en 50cc Extra...[:p]
Visst, det funkade som en kul grej och det var helt insane prestanda.
(Nästan så man blev rädd)
MEN! nej nej nej...inte som en seriös lösning.

-Svår kontrollerad kraft! (så fort man använder de 50% overkill power man får, blir kärran värdelös, \"hänger o slänger\" efter proppen.
-Gyro krafter från allt för stor snurra.
-Onödig viktökning, räkna med ca 1kg extra pga motor och extra soppa.
-Viktigast: En 50cc kärra är inte riktigt byggd för och har inte storlek o massa att hantera vibrationerna från en så stor singel.
Kommer banka o vibrera sönder maskinen ganska snart.

Som kul grej, ja!
Som seriös setup, absolut inte!

(En bra 50cc som DA-50/60, 3W55, DLE55 ger redan unlimited prestanda)




//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se



Ett förtydligande......
Motorn som Ola pratar om är en två cylindrig boxer!
Läs ovan \"utan att tändhattarna sticker ut\" [;)]

Hälsningar......Jonny

www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Lonsan

quote:
Originally posted by Kent

Vibrationerna tas upp bättre om en singel cylinder motorn monteras 90 grader. Tom vingarna hjälper då till med dämpningen.

I min Extra 260, iofs 240 cm spännvid, har jag inte haft några problem med vibrationer. I den sitter det en 3W 75 cc med cylindern pekande åt vänster, sett framifrån.

Den har en glasfiberkropp med plankade cellplastvingar (\"almost ten years on the neck\"). Kanske inte någon bra jämförelse men kanske värt att notera. F..n, har inte möjlighet att flyga i helgen [:(]

Barry CO



Skoja papegoja, inga problem, kärran exploderade ju nästan i luften på Gotland...[B)]
Sen så håller nog en cellplastvinge ganska mycket bättre mot vibrationer i sig, det är ju ett dött material som absorberar och dämpar i sig. Vad jag minns från när jag försökte flytta den kärran en gång var att du sa att den nog vägde in på en 11 kg. Viss skillnad mot dagens anorektiska, nästan limfria träskelett.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Perra, grattis, du får gärna ta över.
Jag jobbar i stället på att införa ett globalt förbud mot 2t motorer av dagens typ.
I runda slängar förbrukas 1 a 2 miljoner fat olja i onödan varje dag pga denna relik. Sinnessjukt.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

flygrc

quote:
Originally posted by Lonsan

Perra, grattis, du får gärna ta över.
Jag jobbar i stället på att införa ett globalt förbud mot 2t motorer av dagens typ.
I runda slängar förbrukas 1 a 2 miljoner fat olja i onödan varje dag pga denna relik. Sinnessjukt.



Ok?.Men Pontus vad hjälper det min fråga? Vi kan ta en annan tråd att diskutera detta intressanta ämne.... vilken miljöpåverkan tex brytningen av litium har.. osv [;)]
 

flygrc

Jo det är som Jonny skrev, det är en boxer.
Idag har jag den i en 30% Cap som väger 10 kg och vingytan är på den 100dm2 och räcker till rejält redan där.(tycker jag )
Jag kör idag med en trebladig Engel och tänkte i detta fallet att gå över till 4-bladigt.
Motorn väger ju inte mer än en 3W 50cc och ett halvt kilo mer än en DL55, klart att det tillkommer en burk till... 250 g?
 

flygrc

quote:
Originally posted by Kent

Vibrationerna tas upp bättre om en singel cylinder motorn monteras 90 grader. Tom vingarna hjälper då till med dämpningen.



Den förstod jag inte, får ingen logik i det tänket men är det något som är allmänt känt att det verkligen blir så?

 

paroos

Aha en boxer!
Det missade jag sorry...det var ju nåt helt annat![:I]
En cylindrigt 80cc mot 2 x 40cc motvibrerande boxer är ju som natt och dag. Är förmodligen snällare mot planet än en 50-60cc singel.
Tja, får den plats så Kör!![8D]


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

flygrc

quote:
Originally posted by paroos

Aha en boxer!
Det missade jag sorry...det var ju nåt helt annat![:I]
En cylindrigt 80cc mot 2 x 40cc motvibrerande boxer är ju som natt och dag. Är förmodligen snällare mot planet än en 50-60cc singel.
Tja, får den plats så Kör!![8D]


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se



Ja de är väl inte så vanliga längre...
Så tänkte jag med att de inte vibrerar så mycket, är allt sugen på en midvingad kärra...(eller nästan..)
 

Kent

#12
quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by Kent

Vibrationerna tas upp bättre om en singel cylinder motorn monteras 90 grader. Tom vingarna hjälper då till med dämpningen.

I min Extra 260, iofs 240 cm spännvid, har jag inte haft några problem med vibrationer. I den sitter det en 3W 75 cc med cylindern pekande åt vänster, sett framifrån.

Den har en glasfiberkropp med plankade cellplastvingar (\"almost ten years on the neck\"). Kanske inte någon bra jämförelse men kanske värt att notera. F..n, har inte möjlighet att flyga i helgen [:(]

Barry CO



Skoja papegoja, inga problem, kärran exploderade ju nästan i luften på Gotland...[B)]
Sen så håller nog en cellplastvinge ganska mycket bättre mot vibrationer i sig, det är ju ett dött material som absorberar och dämpar i sig. Vad jag minns från när jag försökte flytta den kärran en gång var att du sa att den nog vägde in på en 11 kg. Viss skillnad mot dagens anorektiska, nästan limfria träskelett.

------------------------------------------------------------------



Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se



Det som hände på Gotland var att aluminiumspinnern sprack, ena propphalvan rök vid fullvarv. Klart att det blir vibrationer då.
Apollo 13 är i luften igen [8D]

Kent



Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

Ja, midvingat är överlägset.

Både EFs och PilotRCs 88\" Extra 300 flyger extremt bra.
Svårt att hitta något i den storleken som flyger bättre.
Ang. Pilots 87\" Sbach, flyger bra, men de är lite trånga i kåpa/kropp. (Sbachen är ju strömlinjeformad till max) Tror du har bättre chans till plats med motorn i Extrorna.

Jag har flugit båda, har flugit och även hjälpt till att trimma en kompis EF Extra. Har själv Pilots.
Båda flyger för att vara 88\" som en dröm. Kan inte säga att den ena är bättre än den andra. Båda med DA50.
Skulle jag rek. en av dem blir det Pilots, bara pga att den ARFen är lite mer komplett...
Som jag sa till Magnus \"blunda och välj en\"![:D]
Såg att Pilots nu finns i nytt snyggt Schema också.
http://www.autopartner.se/pilot-rc-extra300-87-redbluewhite-p-15840-c-571.aspx
En annan maskin som flyger mycket bra och som jag tror hade passat din 80cc boxer är EFs 88\" Yak54. Sjukt snygg i Russian Thunder schemat. Midvingad, rundnos, bromsar bra och bra med plats i kåpan.
En maffig modell för sin storlek och som sväljer en lite större motor fint. Dessutom kommer den extra kraften att göra den gott.[}:)]

Jaaa, dessa i-lands problem...[:D]


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se