Main Menu

Ny radio

Started by flygrc, 2012-03-27, 20:39:25

Previous topic - Next topic

flygrc

Nu hoppas jag att jag gjorde ett ok val, jag har beställt en DX8 med AR8000 för att byta ut min trotjänare JR3810 (90 talet något...)

Jag har ett par frågor som jag hoppas på att få hjälp med.

I min 30%Cap så har jag satt ferritringar på alla kablar in till mottagare, ska jag behålla dom på?
Var placerar jag mottagaren bäst?
(idag ligger den brevid tanken ovan ljuddämparna (där är en kolfiberförstärkt plywoodskiva mellan)
 

paroos

#1
Hej,

Jodå, DX8an räcker och blir över till IMAC kärror och mer.
Jag har haft min sedan September 2010,
Jag har trivts med min DX8, tycker den är skön att hålla i och den har för sitt pris bra precision i spakarna.

Läs gärna på i manualen till din AR8000 när du får den om Spektrums koncept med sattelitmottagare, placering m.m.

Om du vill kan du posta en bild på hur det ser ut. Lättare att förstå och ge tips.

Ferrit ringarna kan du låta sitta kvar om du vill, behövs inte men påverkar inget heller.





//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

flygrc

Gott

Jag har kikat i manualen redan ;)
http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/Files/SPMAR8000-Manual.pdf
http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/Files/SPM8800-Manual_EN.pdf
men det är alltid bra med en \"second opinion\"

Knappt jag vågar visa hur det ser ut med tanke på alla prydliga installationer jag sett på forumet.men...
Image Insert:

87.12 KB
 

paroos

Hej,

Tycker du skall sätta den längre bak i ett friare utrymme.
Antenmässigt var det ju lite lyxigt med 35Mhz, lååång o fin, man kunde dra den längs med kroppen och även utanför.
Inget har ju ändrats med 2,4Ghz, dvs antennen(erna) behöver \"fri sikt\". Det som hänt är att tillverkarna i sin övertro numera kör med korta stumpar så man får tänka till lite extra.

Sätt din AR8000 (om du skall ha den?) bakom kf plattorna nånstans. Sedan sätter du sattelit mottagaren hela kabellängden ifrån och 90 vinklad och vriden i förhållande till den.



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

flygrc

Tackar för tipsen.
Jo det är AR8000.
Ska passa på att snygga till lite, j-a hams just nu, får ju knappt in händerna där den ligger nu.

//Ola
 

paroos

Tänkte bara förtydliga det här med \"övertro\".
Alla tillverkare (utom en) verkar ha nån sorts övertro på 2,4 tekniken. Jag har aldrig fattat varför man inte har riktiga mottagarantenner? Som vi hade på 35Mhz grejorna. Det tokiga är att 2,4 signalen är av sämre kvalite, ändå har man dragit in på antennerna. Visst ofta kompenserar man med två st, men dock. Spektrum har valt ett koncept som de kallar path diversity. Dvs möjligheten att täcka up alla vinklar för \"fri sikt\".
Egentligen kunde de haft 2-3 långa antenner, men nu kör man med många aktiva mottagare istället (varje \"sattelit\" är en mottagare i sig. (Man har även mottagare med långa antenner, avsedda för KF modeller enl. Spektrum, egentligen kunde man kört så på alla)

Här är en bra artikel som tar upp detta ur en kritisk synvinkel:
A substantial number of unexplained crashes of radio control model airplanes on 2.4GHz frequency prompted me to write this article on the so-called "interference free" radio control systems on the 2.4GHz band.            
The electromagnetic wave spectrum is subject to the immutable laws of physics.
The propagation characteristics of the 2.4GHz wavelength and the environmental effects of this frequency are more complex than on the 72MHz band. To better understand this, we have to look at the electromagnetic wave spectrum where 72MHz band is in the broadcasting region and the 2.4GHz band is in the microwave region. It is easier to see the huge difference between 72MHz and 2.4GHz frequencies when we convert 2.4 gigahertz to megahertz. Now it is 2400MHz versus 72MHz. When frequency increases, wavelength decreases. Therefore, the 2.4GHz wavelength is shorter and closer to visible light on the electromagnetic wave spectrum. Since visible light is also an electromagnetic wave, 2.4GHz wavelength behaves more like visible light and travels in straight lines until it is reflected, deflected, diffracted or absorbed. Reflection and diffraction will create interference. When parallel rays of light are reflected by a concave mirror, it greatly increases the intensity of light at the focal point. A parabolic dish antenna works the same way for a 2.4GHz electromagnetic wave. Since we cannot focus a high gain directional parabolic dish antenna between our constantly moving model airplane and our transmitter, we have to use an omnidirectional vertical antenna system which has much lower signal intensity.  

Interference            
The FHSS (frequency-hopping-spread-spectrum) and the DSSS (direct-sequence-spread-spectrum) techniques can share the same band. However, they interfere with each other causing a degradation of performance. Range decreases as the number of clear channels decreases. Bandwidth drops each time FHSS encounters a blocked frequency on a crowded spectrum.          
The crowded spectrum on the 2.4GHz band reduces the bandwidth, increases the ever present background noise, increases the adjacent channel leakage ratio, reduces the range, and causes overlapping. Overlapping is a direct interference.            
Unlike the 72MHz wavelength which penetrates most objects, the 2.4GHz wavelength behaves more like visible light. Signal absorption from objects on a model airplane like the engines, electric motors, batteries, servos, pushrods, landing gears, switches, wires, etc., may cause path interference.            
Signal reflection from objects in the terrain, like fences, walls, buildings, trees, hills, power lines cause line of sight interference. High speed data transfer reduces the receiver's sensitivity on 2.4GHz band. There is a trade-off between speed versus range.            
The signal strength decreases quadratically as distance increases at constant radiation levels. This is called path loss. When frequency increases, path loss also increases. This is one of the reasons why 72MHz radios have a better range than the 2.4GHz radios. We can see this clearly when we look at the Wireless Range Calculator:
Frequency                  Distance                      Loss
100MHz                     0.2 mile                      62 decibel  
2400MHz                   0.2 mile                      90 decibel  
These calculations are under non-existing ideal conditions, less Fresnel (pronounced Frehnel) effect. When we fly our model airplane on 2.4GHz, the area around us is known as the Fresnel zone. Since we have to use an omnidirectional antenna system, the electromagnetic waves will scatter and diffract from objects and from the terrain around us. When the diffracted wave reaches the receiver antenna, it is slightly lags behind the signal which traveled to the receiver antenna in a straight line that creates interference due to the phase canceling effect.            
The Fresnel effect also deals with the behavior of electromagnetic waves over a water surface. As mentioned before, the 2.4GHz radiation behaves more like visible light, so we have to think of reflections and shadows. Flying a 2.4GHz radio control model over a reflective surface like water, snow, ice or wet terrain negatively affects the radio link. Occasionally a 3D aerobatic model plunges into water while hovering. When the rudder is near the water surface, the prop wash creates a chaotic wave pattern which generates a myriad of false-signals.            
The Fresnel effect and the described interference on the 2.4GHz band work pretty well. We successfully tested this at different locations. Unfortunately, the "unbreakable Tx-Rx link" broke when our model was over 0.2 miles away at 45 degree angle. Despite the fact that a 90 decibel signal loss over a thousand feet (0.2 miles) is rather significant, we should have had control at this distance. There are too many factors that can determine the overall range on 2.4GHz. 2.4GHz receivers are not immune to ignition and electrical noise as advertised. Occasional arc from high tension insulators could break the bind.  

Latency            
Latency is the time between stimulation and the beginning of response caused by propagation delays. There is a huge time difference in latency claims by different radio manufacturers. Some latency claims are in milliseconds, others are in microseconds! This is confusing since one millisecond is one thousandth of a second and one microsecond is one millionth of a second.            

Velocity of electromagnetic waves is 186,283 miles per second. The velocity of the electric signal through conductors is nearly at the speed of light. With an adequate power output, our radio signal will travel one microsecond which is one millionth of a second to reach our model airplane one thousand feet away. This applies to all brands of radios on 72MHz or on 2.4GHz. As we know, nothing travels faster than the electromagnetic waves. Therefore, I don't see how latency could be improved "50 %" over the leading competitors regardless of different processing.

A seven millisecond latency or a fourteen millisecond latency claim is irrelevant since the human being, the RC pilot, has a painfully slow 200 millisecond latency and can not differentiate between seven or fourteen milliseconds.  

Conclusion            
At huge events, like Nationals, the 2.4GHz pin-free radio system makes life easier for competitors and organizers. However, there is a huge difference between flying on 2.4GHz band in the beautiful country side near Muncie where chances are good that there won't be any noticeable interference and flying on 2.4GHz band in the middle of one of the largest concentration of population and industries in Los Angeles or other urban areas.            
2.4GHz radios under harsh conditions work most of the time, however most of the time is unacceptable. Illegal signal boosting, ham radio, and rolling hills further aggravate the situation. 2.4GHz wavelength has higher incurred losses than 72MHz wavelength. In any case, we should hold on to our assigned frequencies on 27MHz, 50MHz, and 72MHz bands.            
Despite glowing reviews, the so-called "bulletproof 2.4GHz technology" has had range and reliability problems since day one. A bench test inside a building in a controlled environment where the receiver is a few inches away from the transmitter is meaningless.            

2.4GHz wavelength is not the best choice to control model airplanes. Furthermore, we have ended up with complex radio systems on an overcrowded band on the electromagnetic wave spectrum.            

The bottom line is that glitch-free software, error-free computers, and an interference-free radio link is only an illusion.





//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

quote:
Egentligen kunde de haft 2-3 långa antenner, men nu kör man med många aktiva mottagare istället (varje \"sattelit\" är en mottagare i sig. (Man har även mottagare med långa antenner, avsedda för KF modeller enl. Spektrum, egentligen kunde man kört så på alla


Anledningen till att antennerna är korta beror väl på våglängden som är mycket kortare på 2,4GHz än på 35MHz.
Antennkabeln vill man också ha kort efter som signaldämpningen per cm är hög när frekvensen är hög.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

paroos

Japp, och jag tänker på att få fri sikt för optimal mottagning.
Med de stumpar vi får nu måste man som jag skrev tänka till var man placerar dem. Har sett att de flesta med tråd antenner placerar mottagaren i canopy området och sätter en antenn på tvären och en 90 rakt upp på en pinne eller dylikt.
Spektrum har delvis löst detta genom att 1. Använda flera aktiva mottagare som går att vinkla. 2. Erbjuda anslutningskablar till dem med olika längd för att underlätta placering.

Men visst, kanske akademiskt då det funkar för det mesta oavsett system...Spektrum hade säkert kunnat skippa satelliterna och köra trådar. Men nu är det ju en differentierande gimmick, så de lär nog fortsätta köra med detta för att skilja sig från mängden. (De kör med enbart trådar i alla mindre mottagare dock.)

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

flygrc

Någon som är påläst om JR XG 11?
Efter över 20 år med problemfritt JR ägande så funderar jag på att gå tillbaka till JR efter mina buggproblem med DX8an
Tips och ideer?, vet verkligen inte vad jag ska satsa på men vill gärna ha med telemetrin.

http://www.hab.se/jr-xg11--24ghz-med-9-kan-mottagare-ackarladdare-p-12159.aspx
 

Lonsan

Kolla in utbudet och priserna på deras DMSS mottagare om du vill ha mer än en 6-kanals parkflyer variant...

Har själv haft 20 år problemfritt Multiplexägande.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Gullberg

Jag har 38 års problemfritt Futabaägande.....[:D]
(sedan Valter Johansson på 70 talet)
nock, nock, ta i trä.......

//Jonny Gullberg


www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

flygrc

quote:
Originally posted by Lonsan

Kolla in utbudet och priserna på deras DMSS mottagare om du vill ha mer än en 6-kanals parkflyer variant...

Har själv haft 20 år problemfritt Multiplexägande.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se



Ja jag har inte hittat så många men det kanske inte behövs.
Fast om man har en 11 kanals sändare vill man ju kunna ha en 11 kanals mottagare.

http://www.hab.se/jr-mottagare-rg831b-dmss-p-11040-c-750.aspx

Vilken Multiplex skull du rekommendera med minst 8 kanaler och telemetri?

Samma fråga till dig Jonny fast då om Futaba [:)]
 

Paul

#12
Hej nu blev jag inte tillfrågad, men denna är bra[:)]
9 kanaler.
Demoex = billigare
http://www.autopartner.se/multiplex-royal-pro-9-med-9kan-mottagare-p-16128-c-326.aspx
Med vänlig hälsning, Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

flygrc

Hmm ska tänka mig mer för vid nästa fråga [:I]
Som gammal 3810 ägare gillar jag att ha displayen där uppe, så Paul, tack för tipset [:D]
 

Paul

Det är lungt, ville bara vara hjälpsam, själv gick jag från Spectrum till MPX för att jag gillar designen, samt att dessa är otroligt bra ergonomiskt, dvs supersköna att hålla i.
Att ha displayen där uppe är faktiskt mer lättöverskådligt om man vill kolla ngt under flygningen. [:D]
Med vänlig hälsning, Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC