Motorexperter, hjälp mig! (\"hackande\" DLE-55)

Started by Spitfiremagnus83, 2012-04-01, 17:40:26

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Motorexperter, snälla hjälp mig!

Min DLE-55 som är relativt ny (gått ca 4 liter) har något konstigt för sig. Vid halvgas och på full gas så \"hackar\" motorn.

Följande information finns: När jag gjorde premiären har jag i efterhand efter att ha sett videon uppmärksammat att när uppvarvningen inför första starten skedde så hackade motorn till. Tror det var mina premiärnerver som gjorde att jag inte reflekterade över detta. De fyra flygningarna som skedde på premiären gick smärtfritt, motorn hade inga konstigheter för sig.

Idag så trotsade jag vinden och drog till fältet. Upplevde att motorn var lite mer svårstartad än vanligt. Varvar upp, den hostar till två gånger, går sedan bra. Väl i luften går motorn som skit. Landar efter uppskattningsvis 2 min.

Plockar av kåpan för att se om det är något som inte stämmer. Får för mig att motorn får för lite på högfarten, därav tvekan. Hade den fått för mycket hade den ju fyrtaktat (detta är min lekmannamässiga fundering)

Startar, motorn går bra nu, flyger en runda utan kåpa. Inga som helst problem.

Landar och monterar kåpan. Startar och flyger en runda till. Samma problem. Motorn går orent och hackar.

Landar för sista gången. Stänger av motorn, hämtar min GoPro för att få video på det hela. Filmen är från när jag startat och motorn fått stå ungefär 10 sek på tomgång.

http://vimeo.com/39576683

Mina egna funderingar:

1. Tändrelaterat. Tändboxen är kass med andra ord
2. Sopparelaterat. Får för lite/för mycket
3. Felaktigt tryck vid förgasaren.

Splitterny powerbox killswitch (fyra flygningar) och nyladdad fräsch Lipo till tändningen var monterat vid filmtillfället

Som sagt, se filmen och kom med era funderingar!

http://vimeo.com/39576683

(Eventuella gliringar om att detta aldrig hade hänt om det suttit en Plettenberg/hacker/axi etc. i nosen undanbedes. Det hjälper inte mig utan skapar bara irritation)[:)]
 

Spitfiremagnus83

Jo! Kör på Aspen 2 takt soppa. Något som funkat för mig innan. Hade, om möjligt, gärna fortsatt köra på denna bensin då jag bor i lägenhet och har flygplanet i vardagsrummet.

Aspen luktar ju minimalt och för husfriden tror jag inte det hade varit populärt med ett 95-oktan doftande flygplan i lägenheten....
 

Emanuel F

Prova hur den går utan killswitchen, har själv haft problem med dessa under förra sommaren.

// Emanuel Fantini

//www.Autopartner.se
//www.Kilsmodellklubb.com
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Spitfiremagnus83

Glömde skriva innan, jag skruvade ut högfarten en liten aning när jag tog av kåpan. Så motorn får alltså mer på högfarten än tidigare.
 

Paul

Hej, du kan prova att byta ut Kines-stiftet mot ett NGK CM-6, om du inte redan gjort det.
Så har jag gjort på alla mina DLE motorer, och tyckte att jag fick bort lite såna tendenser när min 111:a var i luften sist.
Med vänlig hälsning, Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Spitfiremagnus83

NGK CM-6 sitter på sedan motorn var ny. Det kanske är kasst dock... Har ett nytt som ligger i gömmorna, får kanske testa med det.

 

paroos

Har du gjort åtgärd 1A, kollat stiftet???

Vad har du tunat hittills? (hur skruvat på nålarna sedan frabriksny?)

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

(Gissar hej vilt på att det är svart-oljigt-bränt...)

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Gullberg

Hej Magnus,

Eftersom du skriver flyger en runda utan kåpa. Inga som helst problem låter det som om du eventuellt har turbulens inuti kåpan. Hur har du tillräckligt med luftutsläpp? Förhållandet luft in v.s. luft ut skall ha ett förhållande på 1:3 dvs tre gånger mer utlopp.


//Jonny Gullberg

www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Spitfiremagnus83

Motorn nålhistoria är som följer:

Köper motorn, monterar i min gamla GP YAK. Vid första starten tvekar motorn vid trottling mot fullgas, men även vid fullgas. Lågfart och högfart skruvas ut 1/8 varv.

Monterar i Extran, har inte rört något. Taktar lite på låg/mellan register. Men den går! Flyger premiär plus 3 flygningar.

Idag skruvar jag ut högfart, uppskattningsvis 2/8 varv.

Bild kommer på stiftet, sambon hjälper mig montera makroobjektiv och fixa stativ as we speak.



 

Spitfiremagnus83

quote:
Originally posted by Gullberg

Hej Magnus,

Eftersom du skriver flyger en runda utan k�pa. Inga som helst problem l�ter det som om du eventuellt har turbulens inuti k�pan. Hur har du tillr�ckligt med luftutsl�pp? F�rh�llandet luft in v.s. luft ut skall ha ett f�rh�llande p� 1:3 dvs tre g�nger mer utlopp.


//Jonny Gullberg

www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/



Njae, skrev kanske lite i snabbaste laget där. Helt felfritt gick den inte, men betydligt bättre än med kåpa.
 

Spitfiremagnus83

Här kommer två bilder på stiftet. Det var lite svårt att få en rättvis bild på stiftet. Den mörkare är med exponeringen ställd på 0, den ljusare är lite överexponerad för att få fram den chokladbruna färgen på stiftet.

Klarnar det?

In short, fokusera på vad ni hör/ser på filmen. Texten skrevs till viss del i frustration och när man står på fältet och skruvar så kan man minnas fel.
 

Spitfiremagnus83



Image Insert:

75.03 KB



Image Insert:

73.11 KB
 

Spitfiremagnus83

quote:
Originally posted by Gullberg

Hej Magnus,

Eftersom du skriver flyger en runda utan k�pa. Inga som helst problem l�ter det som om du eventuellt har turbulens inuti k�pan. Hur har du tillr�ckligt med luftutsl�pp? F�rh�llandet luft in v.s. luft ut skall ha ett f�rh�llande p� 1:3 dvs tre g�nger mer utlopp.


//Jonny Gullberg

www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/



Kan vara så att jag har för lite utsläpp av luft.. har lagt upp nya bilder i min byggtråd där foto på kåpan finnes.
 

paroos

Kollade och nej, tror inte du har luftflödesproblem.
Jag har nästan identisk setup på min Pilot Extra, tja liksom \"standard\" setup som funkar ypperligt.

Har du 100-koll på nålarna?
Stiftet ser inte så moggigt ut.
Ser ut som den gått från en hygglig bandning till en rik.
Dvs elektroderna bra färg men oljigt runtom och som börjar krypa innåt.

Jag hade tunat om först.
Byt stift, skruva in nålarna tills det tar stopp.
Börja om på fabriksinställningarna:
Lågnål=1,25 varv ut.
Högnål=1,5 varv ut.

Börja där och se hur den går. Skall gå hyffsat men lite rikt.
Sedan normal tuning.

Hackar den på fabriksinställda nålar och nytt stift får man felsöka vidare. Kolla även enkla saker som: Sitter rändhatten på korrekt? Är tändhattens ledare (i botten på hatten) ok?
Sitter alla kablar i som de skall? (Har du kört motorn och dragit/vickat på kablaget?)

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se